op rantsoen maar ook in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

op rantsoen maar ook in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:42

Toen ik Doortje kreeg was ze veel te dik, hoewel ze bij de vorige eigenaar ook al flink wat kilo's was afgevallen op advies van de veearts. De eerste twee weken kon ze nog niet op de wei, die was te drassig. Ze is in die tijd ontzettend afgevallen en het begon echt de goede kant op te gaan. Nadat ze had kunnen wennen aan het in de wei staan staat ze ondertussen hele dagen in de wei en nou komt het probleem. Iedere kilo die ze is afgevallen is er weer bijgekomen Boos! . Nu krijgt ze nog iedere avond een beetje voer, nu is mijn vraag is dit handig? Ze krijgt een plak hooi en een klein beetje biks en musli, moet ik dit schrappen? We werken ongeveer 30 tot 40 minuten per dag. We zijn aan het opbouwen omdat ze voordat ik haar kreeg 5 maanden heeft stilgestaan. Ze pakt alles heel goed op en het gaat wel steeds beter, maarja die buik en ass...

Consort

Re: op rantsoen maar ook in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:50

Ik denk dat het het beste is een stuk weiland af te zetten. Dit is dan binnen no time kaalgegeten. Verder kun je tot dat de wei kaal is, alleen hooi geven. Van hooi worden paarden niet dik (van kuil wel).

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:52

ik heb t zelfde....iedere keer vragen mensen of ze drachtig is Boos! ik geef haar in stal altijd een plak hooi en een beetje muesli. Als ze gelopen heeft krijgt ze 1/3kg biks. ik ga een stukje wei af zetten dat is idd zo kaal gegrazen, en ik ga haar nu weer intensief rijden dus gaan die kg vet er wel snel af.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:54

Ik heb ook van die dikkerds. Waarvan ikop dit moment twee niet kan rijden door blessures, dus die groeien langzaamaan dicht. :/
Ze hebben een stuk van de wei kaalgevreten en krijgen nu iedere dag een héél, heel klein strookje erbij.
Maar door te weinig bewegen worden ze niet dunner. Maar gelukkig ook niet dikker, dat scheelt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:29

Misschien is een graaskorf een oplossing? dan kan ze wel lekker in de grote wei lopen, maar ze kan niet zoveel gras eten. (www.natuurlijk-ruiterschap.nl)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:26

Vergeet niet dat darmen die helemaal vol met gras zitten ook heel veel volume innemen, daar worden ze al vlug buikig van, terwijl het met het echte vet nog wel eens mee kan vallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:53

Mijn shet staat ook op randsoen en ik heb gewoon een stuk afgezet. Daar stond al niet veel op en nu eigelijk helemaal niks meer. Dan krijgt ze gewoon hooi bijgevoert. Ik begin al te merken dat ze afvalt, helemaal met de beweging die ze erbij krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:02

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden: met de hoeveelheid werk die je paard doet, en met de hoeveelheid calorieen die je paard binnen krijgt via het gras zou ik het krachtvoer maar in z'n geheel schrappen. Dat is in ieder geval nergens goed voor op dit moment.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:05

Ik heb ook zo'n dikkertje dap Boos! Volgens mij kan je het voer best schrappen hoor, met de hoeveelheden gras die ze nu binnen krijgen - tenminste, ik begrijp dat je paard de hele dag buiten loopt? Memuska krijgt nu ook nog steeds een schep muesli, maar dat is om haar haar medicijnen te doen opeten. Anders zou ik haar niets meer geven.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:27

Die van mij wordt dik van de lucht. Hij staat nu 's ochtends 2 uur op een kaal stuk wei en dan de rest van de dag in de paddock. Hij krijgt 2 plakken hooi en een handje krachtvoer. Ik probeer 'm elke dag beweging te geven, maar door allerlei medische problemen kan ik niet te vaak rijden. Ik ga in ieder geval wel minimaal 20 minuten per dag met hem wandelen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:27

Ik weet niet van voor soort land je hebt, maar als je besluit geen brok meer te geven (wat op zich heel goed mogelijk is) zou ik wel een vitamine-mengsel bij voeren. Ik voer PAVO vital bij. Ons land is heel schraal, de meeste basis-stoffen die een paard nodig heeft zijn er uit.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 08:46

De wei is best kortgewiekt maar ze krijgen eens in de zoveel tijd een nieuw stuk erbij, met heerlijk rijk gras. Helaas heeft ze niet alleen een grasbuik maar ook een flinke bips. Omdat ik bang ben dat ze misschien niet genoeg binnen krijgt aan vitaminen, krijgt ze een totaal vitamine supplement door haar voer. Bedankt voor de tips! Ik ga denk ik het volgende doen, gewoon 's avonds hooi (om snachts lekker aan te knabbelen) en s' avonds één a twee handjes musli met het vitamine supplement.