staartwortel scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loenz

staartwortel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:59

Hoihoi, ik heb wel eens iemand gezien waarvan de staartwortel van het paard geschoren was :S wie dat dat nog meer?

waarvoor dient het?

Elisa2

Re: staartwortel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:05

Als je een dressuur wedstrijd rijdt,wilt de jury beide bilhelften goed zien,je dient of de bovenkant in te vlechten of op te scheren.Al zijn er een hoop mensen die beide niet doen.Het staat volgens mij wel in de regelemten..zelf knip ik een paar plukjes weg met de schaar waardoor de staart voller valt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:13

Het wordt ook wel gedaan bij paarden die op de natuurlijke manier gedekt worden, zodat er geen haren tussen komen te zitten....

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 23:42

Of bij paarden die hun staart kapot schuren waardoor het er erg lelijk uit gaat zien (of door iets anders, veulen of ander dier dat er aan knaagt, wondje etc etc) en men het minder goed kan behandelen.
Dit houdt dan ook vaak in dat men voor wedstrijden de staart niet (goed en mooi) kan invlechten.
En men daardoor de staartwortel aan de zijkanten (en eventueel ook nog bovenop) scheert.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:20

oke dankjullie Haha!

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:53

Ik scheer de staart altijd op. Heb een merrie en vind dat gewoon hygiënischer voor mijn gevoel.
Ik vind het ook altijd wel mooi staan!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:06

Ik vind het lelijk en doe het dus nooit. Mijn paard heeft met zijn ongeschoren staartwortel een natuurlijk afdakje bij nat weer!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:00

Ik vind het ook echt geen gezicht..
En de staart wordt er ook niet voller van, zeker wanneer een paard al een dun staartje heeft vind ik het niet mooi, een vlecht vind ik nog eens veel chiquer staan ook.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:31

Patos heeft een hele dikke staart, bij haar scheer ik de zijkant de eerste 15cm bij. Je ziet het bijna niet, maar je krijgt wel een mooie rechte staartaanzet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:49

Het hangt idd sterk van de staart of of het mooi is..mijn jonge paard heeft een heel dun staartje maar als ik alleen boven een paar plukjes wegknip..lijkt de staart een stuk voller..je kunt er dus een hoop dingen meedoen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:15

Ik hou het ook bij met de schaar. staat netjes en khoef het nooit in te vlechten Tong uitsteken

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:41

Zo iets als dit Knipoog
Afbeelding

Bij Andalusische fokmerries is dit normaal. Ze worden natuurlijk gedekt en bevallen vaak in de vrije natuur.
Onze Anda fokmerrie heeft ook een kale kont. Als je het niet gewent bent is het een raar gezicht.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:52

ieuw nee Phibink niet zoals dat!!! ik doe de zijkantjes zegmaar Knipoog

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:15

Bij jaarling friezen en andalusiers heb ik vaak gezien dat ze de hele staart eraf scheerden, alles tot aan de staartwortel.
Dan groeit het weer voller aan. Echt geen gezicht!! Nog raarder dan die schimmel op die foto.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:52

Ugh, nee, zoals op de foto heb ik het gelukkig niet. Ik scheer echt alleen de zijkant van de staartwortel en dan dus alleen de eerste 15 cm, je hebt ook mensen die de hele staart wortel scheren, dat vind ik ook erg lelijk.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:32

Dat stond laatst in bit dat ze dat deden bij andalusische merries! Maar mooi is anders, bovendien staat mijn merrie op de wei en dan doe je zoiets gewoonlijk niet. Als ze dan met haar billen naar de wind staat waait het niet zo door Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:11

ik heb een klein stukje bovenkant gedaan zodat het mooier valt maar meer niet

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:30

Ik nip alleen een klein ztukje aan de zijkanten bij, dit ook omdat hij schuurt en ik zo alles beter kan behandelen Lachen
En ik vind het mooi staan!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:32

Ik heb ook de zijkanten omdat hij af en toe scheert, dan heeft die vleugeltjes. Bovenop blijf ik af, kort genoeg.Ik denk dat ik ook wel aan de 10 cm kom. Vind het verzorgder en ingevlochten vind ik truttig overkomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:54

Mijn ponys misschien alleen bovenin de hoekjes. Zo heb je minder snel irritaties van de staartriem (ik rijd aangespannen).

Sem zijn staart was voor de keuring (NRPS) aan de zijkant helemaal opgeschoren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:15

In mijn ponyclub tijd was bijscheren behoorlijk in aan de zijkanten.
Tegenwoordig vind ik het niet meer mooi dus laat mijn paards staart gewoon zoals ie is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:12

Ik vind dat staartscheren helemaal niks. Helaas hebben ze het wel toen bij Mandorra gedaan waardoor haar staart boven rond loopt dan weer dunner wordt en weer breed uitloopt (snappen jullie het nog?) Ik baal ervan dat ik het nu helemaal moet laten groeien (voor vlechten is het ook nog te kort). Ik vind een vlecht op de wedstrijd veel chiqer en verzorgder staan als een staart waar even de zijkanten zijn weggeschoren. Hé, zou pokon helpen voor de groei van een paardenstaart? Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:40

@ Rytir: dan hebben ze waarschijnlijk een flink stuk van de staartwortel geschoren, of niet? Dan krijg je idd dat dik-dun-dik effect. Dat is idd niet mooi.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:22

Ik vind het niet zo mooi, maar vooral erg onpractisch. Als je je paard flink opscheert (bv die van Phia) kan je hem slecht in de regen laten staan. Er is immers helemaal geen bescherming meer!
Mijn merries hebben allemaal lekker de hele staart nog, alhoewel ik Udinde wel scheer, ivm de keuring. Zodra de keuring voorbij is, laat ik het snel weer groeien, zodat ze voor de winter weer een "afdakje" heeft.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:13

Ik knip de zijkanten van de staartwortel ook. Eigenlijk doe ik het omdat mijn merrie (vooral als ze hengstig is, vaak dus) haar staart vol piest en als ik dat niet kort hou dan gaat het aan haar staartwortel vervilten.

Dus ik doe het niet voor het mooie, want ze heeft een mega dikke staart, maar puur uit praktische en hygienische redenen.