Spoed-> Paard wil niet in trailer!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Spoed-> Paard wil niet in trailer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:35

Mijn paard wil absoluut niet in de trailer, we hebben alles geprobeerd maar niks helpt. Zaterdag heb ik een wedstrijdje, niet-officieel, en moet ze in de trailer mee. Maar dit gaat dus niet, we proberen het vrijdag nog 1x lukt het niet dan zeg ik het af, want ik wil haar ook niet forceren.

Kan een kaptoom ook niet helpen? Of zo'n Monty Roberts Halster?

Elisa2

Re: Spoed-> Paard wil niet in trailer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:03

Ik weet niet of het een 1 of 2 paards is..maar doe het tussenschot weg..zorg dat je met 4 man bent..de een leidt het paard rustig naar binnen{eventueel met een schep voer} de ander staat erachter met zweep/bezem..en de andere 2 staan aan de zijkanten met bezem zodat het paard daar niet langs kan,ook kun je de trailer zo voor de staldeur zetten {als dat mogelijk is} Probeer rustig te blijven en ga niet hard slaan,als je paard loopt dan beloon je hem uitbundig..als ie niet loopt geeft degene die achter staat een duwtje met zweep/bezem......mocht het nog niet lukken...www.balingehof.nl...voor de volgende keer ;-} Oja als ze erin staat geef haar dan wat te eten,dan gaat ze de trailer met eten associeren,en loopt ze er de volgende keer weer wat makkelijker in.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:10

je geeft je op voor en wedstrijdje en je weet dat je paard absoluut niet zomaar de trailer opgaat, en dan wil je ook nog dat het even snel opgelost kan worden?
neem er de tijd voor zou ik zeggen. want als je hem toevallig met 10 man uiteindelijk de trailer opkrijgt, krijg je hem daarna waarschijnlijk helemaal nooit meer op de trailer

idd balingehof, zijn super in het oplossen van dit (en andere) probleem

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:49

ben het eens met marlo

Elk paard reageerd anders ben ik ben toch voorstander van de rustige aanpak.

Mijn jonge paardje wilde de trailer ook ineens niet meer op. Bleek dat de trailer lager was al die keer daar voor (we leende een trailer) En elke keer als hij zn achterbenen op de klep wilde zetten deed hij zn hoofd omhoog en stootte deze tegen het plafond.

hij zou op zondag van stal verhuizen, we zijn 2,5 uur met hem bezig geweest, alles geprobeerd, Met longeerlijn kwam hij omhoog, met zweep kwam hij helemaal niet meer in de buurt van de trailer. Voer hielp ook niet.
we stonden dit keer met zn 4e er bij en hij werd er helemaal zenuwachtig van.

De volgende dag hebben we een grotere trailer mee genomen. Deze tegen de muur aan gezet bak met biks er bij. En toen net zo lang gewacht tot mijn paard er uit zich zelf op liep (duurde 20 minuutjes) (doordat hij tegen de muurstond kon hij gewoon zo scheef gaan staan als hij wou omdat hij er niet naast kon doordat de muur daar zat.

Maar als ik kijk naar een ander paard bij ons op stal. DIe gaat er alleen op als je met de zweep er bij staat. Je hoeft hem niet eens te raken maar als je een keer swiept dan loopt ie er al op.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:49

Vriendin van mij heeft dit probleem ook, paard gaat er echt niet op. Maarja, moet toch op wedstrijd, dus dan doet ze een doek om zijn hoofd, mensen ernaast zodat hij niet van de laadklep kan vallen, wortel voor zijn neus en hij wandelt zo naar binnen *LOL*

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:51

Een paard van onze stal is daar ook bang voor, maar nadat ze stro op de laadklep hadden gelegd ging hij er zo in Knipoog

xxx

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:55

Zet hem voor de klep en laat iemand bij het deurtje staan met een zak wortels en di ritselen. Had bij ons succes. Hij ging opeens er heel snel in. Haha! (En natuurlijk worteltje geven dan)

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:04

Ik wil het ook niet overhaasten, ik wist dat ze de trailer een beetje eng vond, daarom zijn we ook al een tijd geleden al begonnen met oefenen! We hebben het ook rustig gedaan, zonder zweep! Maar het hielp niet, en omdat ik nu niet weet wat we nog meer kunnen doen vraag ik het nu aan jullie! Het is niet zo dat ze de trailer in MOET voor mijn wedstrijd, als dit niet lukt dan zeg ik het af maar blijven we wel oefenen. Maar kan een kaptoom of zo'n Monty Roberts halster ook niet helpen?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:57

Daar weet ik een oplossing voor!! laatst gezien ergens op tv en het werkt super! je neemt je paard gewoon met halster en touw. je loopt richting de klep van de trailer en voordat je paard weigerd, meteen weer achteruit terug. Dat achter elkaar doen een stuk of 10 keer. dan met 2 voetjes op de klep en weer achteruit terug, een stuk of 5 keer. Dan met 4 voeten op de klep en dan weer terug ook een stuk of 5 keer. Als het goed is loopt het paard naast je, of achter je aan met los halstertouw de trailer in. Het klinkt allemaal een beetje vreemd maar het werkt echt!! omdat je eerder achteruit gaat dan dat je paard wil, heeft ie na een tijdje zoiets van: "Waarom mag ik er niet in???" Het liefst moet je het gewoon alleen doen en in een omgeving waar je paard gewend is en waar niet echt afleiding is. Wij zetten de trailer altijd in de opening van de (buiten)bak. Mijn paard wilde ook never, nooit onmogelijk de trailer in. Maar nu loopt ie er zelf in, zonder dat ik er naast loop. Het is een wonder! Tong uitsteken Ik hoop dat het lukt, succes. (als het je het goed doet, staat ie er binnen een halfuur in, de eerste keer dan die keren daarna steeds korter)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:59

Dat is inderdaad de methode zoals Monty Roberts het doet Lachen.

Overigens denk ik dat het verstandiger is om eerst het trailerprobleem op te lossen voordat je weer inschrijft op wedstrijd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:04

Een trailerlaadprobleem met spoed op willen lossen gaat niet. De enige oplossing is oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

En ja heb er helaas ervaring mee, als je wilt weten hoe ik het heb geleerd/oefen moet je maar pb-en, zit nu op school en heb geen tijd om het hele verhaal nu te typen.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:54

Probeer het met elke keer een stukje brood of bix neer te leggen op de grond. Om zo stukje bij beetje haar er in te krijgen.

En spoed werkt nooit bij het laden. Je moet er echt de tijd voor nemen en niet forceren.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:03

Kijk eens op de site uit mijn onderschrift

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:09

Ik kan je paard niet inschatten maar een paard van mij heb ik op de volgende manier in de trailer gekregen:
Pak een longeerlijn, haal deze om zijn buik door, daarna door het lusje. Dan de lijn tussen de voorbenen halen en via het bit (wel hoofdstel indoen!) de lijn om de borststang van de trailer halen. Nu hard trekken en je takelt je paard zo de trailer in!
Het klinkt cru, maar dat valt wel mee! Doordat de longeerlijn om z'n buik zit, kan hij niet gaan hangen, want dan krijgt hij geen lucht meer. Al snel heeft je paard door dat de enige mogelijkheid nar voren is!
Staat je paard in de trailer, dan uitgebreid belonen en wat lekkers geven.

Het is een hele rustige manier van inladen, het ziet er alleen een beetje vreemd uit!

Maar nogmaals, alleen jijzelf kent je paard, dus alleen jij kan inschatten welke van bovenstaande adviezen de juiste is!

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:21

Het deurtje van de trailer open zetten. Bij een 2 paard trailer het tussenschot helemaal opzij zetten.

Als het een 2 paards is kan je ook proberen er eerst een ander braaf en ervaren paard inzetten en dan jou paard maar dat is afhankelijk of je paard ruimte nodig heeft of dat het niet zoveel uitmaakt. die van mij moet echt heel veel ruimte hebben is het te smal loopt meneer er niet in Clown En hij moet er ook altijd als eerste uit Clown

Veel oefenen ga niet met zweepen slaan dan denkt het paard misschien dat het straf is! Zelf ook niet proberen om je paard de trailer in te trekken hebt paard gaat dan alleen maar terug hangen Zorg dat als ze in de trailer staan iets lekkers krijgen zodat ze denken als ik daar in ga krijg ik lekkers.

Met 2 longeer lijnen een lichte druk uitoefen op de kont op passen als het paard heel erg gaat hangen meteen touw laten fieren.

Oefenen met een ervaren persoon of op een cursus gaan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:26

hai..

ik vind het ook neit verstandig om je op te geven voor een wedstrijd voordat je paard trailer mak is...

wij maakte de paarden altijd zo trailer mak.. alleen moet je wel veel geduld hebben...

doe een hoofdstel in en een longeer lijn er om heen
loop nu in een straal (cirkel) om de trailer heen maak dat rondje steeds kleiner...

dan doe je de laadklep open en doe het nog een keer...
dan ga je met je paard voor de laadklep staan en voor de rest nog nix... lekker laten kijken...

vervolgens steeds stapje voor stapje... elk stapje wat je paard zet uitgebreid belonen en ookal dendert ze naar achter gewoon belonen voor dat ene stapje...

als je hier veel geduld voor neem heb je het na een tijdje wel voor elkaar....

succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:51

Die van mij verzette zich tegen inladen, die hebben we dr 2 keer opgemept, daarna belonen, en toen was t over..

maar in geval van angst, neem 1 emmerte, elke keer dezelfde, en zet die voor in de trailer met een klein beetje brok.. zodra ze dr op is wat geven. verder wil t ook wel eens helpen, met een 2paards samen laden met een paard wat er zo inloopt, daar achteraan lopen, en zo ernaast zetten.

geef haar eerst de tijd om te kijken, daarna zet je haar ervoor en je zorgt dat ze er niet langskan, dan rustig pasje voor pasje naar voren (en elke pas is heel braaf, dus belonen), en als ze blijft staan, iemand eracht met de zweep, die m even aanspoort.... en als ze erin staat belonen. elke keer y zelfde doen, en dan loopt ie er na een tijdje zo op.

het kost wat tijd, maar met een beetje geduld moet t lukken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:19

of kijk even in mijn onderschrift. Sliedrecht is niet zo ver weg voor mij. Alleen redden we dat niet meer voor zaterdag...

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:27

Die van mij deed het eerst wel en toen weer niet en nu weer gewoon wel. Toen ze het niet wou hebben we gewoon de longeerkoord achter haar gat gedaan en haar 'geholpen'. Na een 3 tal weken liep ze er weer in en nu loopt ze gewoon voor me op de trailer in zodat ik de baar erachter kan doen. Wel telkens ze erin stond goed belonen, wortelen,... Maar zeker niet wanneer ze er nog niet in staat want dan ging ze gewoon achteruit.
Kijk hier maar eens kan je ook eens proberen
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/trailer.htm

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:35

Citaat:
Daar weet ik een oplossing voor!! laatst gezien ergens op tv en het werkt super! je neemt je paard gewoon met halster en touw. je loopt richting de klep van de trailer en voordat je paard weigerd, meteen weer achteruit terug. Dat achter elkaar doen een stuk of 10 keer. dan met 2 voetjes op de klep en weer achteruit terug, een stuk of 5 keer. Dan met 4 voeten op de klep en dan weer terug ook een stuk of 5 keer. Als het goed is loopt het paard naast je, of achter je aan met los halstertouw de trailer in. Het klinkt allemaal een beetje vreemd maar het werkt echt!! omdat je eerder achteruit gaat dan dat je paard wil, heeft ie na een tijdje zoiets van: "Waarom mag ik er niet in???" Het liefst moet je het gewoon alleen doen en in een omgeving waar je paard gewend is en waar niet echt afleiding is. Wij zetten de trailer altijd in de opening van de (buiten)bak. Mijn paard wilde ook never, nooit onmogelijk de trailer in. Maar nu loopt ie er zelf in, zonder dat ik er naast loop. Het is een wonder! Tong uitsteken Ik hoop dat het lukt, succes. (als het je het goed doet, staat ie er binnen een halfuur in, de eerste keer dan die keren daarna steeds korter)

Dit is inderdaad de allerbeste manier. Pony van mijn zus wou ook nooit de trailer in maar op de manier zoals boven beschreven liep hij er zo in. Echt geweldig.
Rustig blijven is ook het belangrijkst en doe het trailer laden het liefst met zn 2en en niet met meer...

Succes ermee!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:21

Nog even voor de duidelijkheid: ik wist niet dat ze zo zou reageren; ze springt van de laadklep af gaat steigeren of draait zich om een loopt weg! Maar omdat ik alwist dat ze de trailer een BEETJE eng vond zijn we al heel lang van te voren gaan oefenen, gewoon rustig, zonder zweep etc. Maar van de longeerlijnen raakt ze van in paniek en met eten gaat ze ook niet! Morgen proberen we het gewoon nog een keer lukt het niet dan jammer maar helaas lukt het wel dan zijn we blij!

Maar iemand bij mij op stal raadde een kaptoom aan kan het hier ook mee?

Maja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:28

Je kunt ook proberen als je meer tijd hebt althans om de trailer in een wei te zetten of in een bak. Zorg er wel vopor dat de trailer niet kan opkiepen dus laat als jet kan de auto ervoor staan.
Vervolgens zet je het voer altijd in de trailer en laat je je pony altijd buiten. Uiteindelijk loopt ie er dan vanzelf wel op.
Succes!!! Pling
Maja

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:15

ja haha als tie honger krijg miss... maar als ze iets egt eng vinden doen ze het tog niet uit zichzelf hoor... paarden zijn nogal koppige beesten:P
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-10-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 10-10-'08: berichten gesplit ivm oud topic.