Gebroken pelhambit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Gebroken pelhambit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:56

Ik en m;n paard hebben dus laatst (nouja, 10 weken geleden alweer) een ongeluk gehad, buiten..
Hij heeft er niks aan overgehouden gelukkig..

Maar nu word het weer lekker weer, zomervakantie.. En ik merk gewoon aan Stef (= mn paard Knipoog ) dat hij ook gewoon weer lekker naar buiten wil..

Maar mijn moeder die is super geschrokken, die heeft 100% vertrouwen in Stef, maar wil gewoon niet dat er nog ooit zoiets gebeurd, ze had gezien hoe ik eraan toe was zeg maar..

Dus nu zou ik graag met een wat scherper bit naar buiten willen, bijv. passoa. Kun je 2 teugels aan doen, 1 op het 'gewone' standje, en 1 op de wat zwaardere. Stél dat hij wat overenthousiast ben dat ik de 2e teugel erbij kan pakken. Ik wil namelijk niet dat ik hem 'pijn' in zijn mond doe buiten, alleen omdat we geen ongelukken meer willen..

Maar mijn vriendin die heeft een enkelgebroken pelhambit (bestaat dat eigenlijk wel, het lijkt er iig op Knipoog )
Is dit nou echt veels te scherp, of heeft het ongeveer dezelfde werking als een passoa?
En wat voor bit raden julllie aan?
Het moet niet echt een bit zijn dat hij er de hele tijd last van heeft, het is meer voor mijn moeders vertrouwen dat ik ;m toch net iets meer in de hand heb..

Nou ; alvast bedankt! Lachen

Ibbel

Re: Gebroken pelhambit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:14

Passoa is een drankje. Je bedoelt een pessoa bit.
De werking van een pelham en van een pessoa is ongeveer hetzelfde. De ongebroken versie van beide is zachter dan de gebroken.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:17

Ik persoonlijk vind het geen slecht idee om een een gebroken pelham te nemen. Als je de bovenste teugels gewoon aanneemt en geen druk op de onderste zet, heeft je paardje nergens last van, voel je dat er wat gaat gebeuren of vertrouw je iets niet, dan neem je ook de onderste teugels aan, dit geeft een hefboomeffect. Mijn ervaring met mijn haf is dat het heel goed werkt. Ik rij er verder bijna nooit mee, nu ook niet meer buiten omdat hij regelmatiger buitenkomt, maar soms kunnen dit soort "hulpmiddelen" goed helpen het vertrouwen in jezelf en je paard weer terug te krijgen. Blijf het echt wel als hulpmiddel gebruiken en niet misbruiken of als de definitieve oplossing zien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:24

Pessoa is naar mijn weten zonder kinketting en pelham met kinketting. Ik hou absoluut niet van gebroken stangen, ze doen bij te veel denken aan een notenkraker dan. Ik zou eerder kiezen voor een ongebroken pelham.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:26

Tessebes schreef:
Pessoa is naar mijn weten zonder kinketting en pelham met kinketting. Ik hou absoluut niet van gebroken stangen, ze doen bij te veel denken aan een notenkraker dan. Ik zou eerder kiezen voor een ongebroken pelham.

Hoezo gebroken stangen? Het ziet er gewoon uit als een gewoon bustrensje..
Of bedoel je dat het een notenkraker effect met die hefbomen in combinatie met gebroken bitje?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:28

maykie schreef:
Ik persoonlijk vind het geen slecht idee om een een gebroken pelham te nemen. Als je de bovenste teugels gewoon aanneemt en geen druk op de onderste zet, heeft je paardje nergens last van, voel je dat er wat gaat gebeuren of vertrouw je iets niet, dan neem je ook de onderste teugels aan, dit geeft een hefboomeffect. Mijn ervaring met mijn haf is dat het heel goed werkt. Ik rij er verder bijna nooit mee, nu ook niet meer buiten omdat hij regelmatiger buitenkomt, maar soms kunnen dit soort "hulpmiddelen" goed helpen het vertrouwen in jezelf en je paard weer terug te krijgen. Blijf het echt wel als hulpmiddel gebruiken en niet misbruiken of als de definitieve oplossing zien.

Nee, ik wil het ook zeker alleen buiten gebruiken. Niet om hem even de les te lezen. Ik wil wel dat het eerlijk gebeurt, het gaat er gewoon om dat ik nu wel wat voorzichtiger ben, en voor het vertrouwen van mijn moeder.
Daarom wil ik er ook 2 teugels aan, niet dat er alleen een teugel aan het onderste ringetje zit..
En als het dan weer goed gaat wil ik het ook weer op een gewoon bit gaan proberen. Dit gaat puur om mijn moeder en mij, niet om mijn haf..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:31

Een stang is een bit met hefboomwerking, of hij gebroken of ongebroken is, maakt niet uit. Een gebroken stang is dus een gebroken bit met hefboomwerking. Ik bedoel dus idd het laatste wat jij zegt. Het is iig zeker geen gewoon bustrensje!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:33

Tessebes schreef:
Een stang is een bit met hefboomwerking, of hij gebroken of ongebroken is, maakt niet uit. Een gebroken stang is dus een gebroken bit met hefboomwerking. Ik bedoel dus idd het laatste wat jij zegt. Het is iig zeker geen gewoon bustrensje!

Oh, oke.
Maar is een stang dan niet weer veel scherper?
Want ik wil het dus zo doen, 1 teugel op het bovenste ringetje, zodat het als een gewoon bit (of iig niet heel scherp) werkt, en dan een teugel aan het andere ringetje, voor als hij me iets te druk word..
Maar al neem ik 'n passoa bit, dan is het dus eigenlijk hetzelfde verhaal, er zit dus niet enorm veel verschil er tussen, of zit 't m allemaal in het kettinkje?
(Sorry voor al mijn vragen, maar dit wist ik dus niet, als je het lastig vind moet je maar gewoon niet mee reageren Knipoog )