Wie heeft er ervaring met het voeren van grasbrok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Wie heeft er ervaring met het voeren van grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:28

Ik ben iemand die eigenlijk altijd standaard voer geeft, zoals brok en muesli. Nu heb ik echter een voorraad grasbrok gekregen, maar ik heb totaal geen ervaring met het voeren hiervan. Kan iemand mij vertellen hoe je dit voert en hoeveel? Wat zijn jullie ervaringen met het voeren van grasbrok? Er is mij verteld dat ze er dikker van worden.

Anoniem

Re: Wie heeft er ervaring met het voeren van grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:30

Het is eigenlijk meer koeienvoer. Ik zou er niet teveel van geven. Als je je paard of pony dikker wilt hebben kun je het beter in gewoon ruwvoer als gras en hooi zoeken. Ze vinden een hand grasbrok wel lekker.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 02:16

Ik deed er altijd slobber van maken Lachen Klein beetje brok, heet water erover, af laten koelen en je hebt een emmer vol Clown

Waarschuwing: ze krijgen er wel vieze gaffels van Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:12

Bedoel je luzerne brok???? dat heb ik laatst ook gekregen toen ik voer ging halen, foutje...ipv de bietenpulp... Had geen zin om het te gaan ruilen, dus ik heb het nog staan... ik kan het dus gewoon met water wellen en voeren?

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:40

wij maken er ook altijd slobber van, alleen doen we er dan nog pulpbrokken doorheen en dan water erbij.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:27

Paarden kunnen van grasbrok slokdarmverstopping krijgen of koliek. Het zet heel erg uit. Dus zou ik het sowieso met water mengen.
Ik heb al eens een paard gezien met gebarsten darmen na het eten van pulpbrok en ook grasbrok. Dus voorzichtig!!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:59

Ik ben absoluut geen voorstander van het voeren van grasbrok aan paarden. Het zet idd heel erg uit, en bevat niet alle voedingsstoffen die paarden nodig hebben. Bij het Fjordenpaardenstamboek voeren ze het helaas ook en ik ken nog een Fjordenfokker die dat ook doet. Hij heet er een paar staan met bloedarmoede, alle jonge paarden en een paar oudere wat aan de magere kant en vind ze nogaal vatbaar voor ziektes zoals verkouden en schimmelinfecties en vorig jaar zelfs droes. Ik wijd dar aan het voer, wat gewoon niet alle stoffen bevat voor een goede conditie/gezondheid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:33

ik kwam vroeger altijd bij een oude paardenman, die voerde in de winter altijd grasbrok met haver Haha!

die paarden waren supermooi in hun vel.
grasbrok zwelt wel snel op met vocht dus vrij weinig ervan voeren.

een kwart tot halve kilo per dag is voldoende als extraatje

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:40

Ik geef het in de winter aan mijn oude ruin, hij kan dat beter eten dan hooi en kuil.
Ik geef hem een schep per dag en zet dat eerst 24 uur van te voren in een emmer water te weken. Het zet ontzettend uit.