gewentijd overschakelen bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

gewentijd overschakelen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:59

ik rij dus een paardje bij, dat enkel voor de koets gelopen heeft, op een liverpoolstang.
ik heb het paard zelf ingereden (belgisch trekpaard)
en van januari tot nu met een liverpoolstang gereden (hoofdstel kwam niet, en vind maar es een trens in maatje 17.5).
Maargoed, ikzelf vond dat ze zich wat vastzette op die stang, maar ik had geen vergelijkingsmateriaal.

nu heb ik uiteindelijk toch een hoofdstel gevonden, en sedert gisteren een watertrens erbij.
eventjes mee gereden, eerst ingestapt aan lange teugel (10 lin op weg naar de piste)
en dan in stap veel gedraaid en gekeerd.
ze was zeer soepel erop, zocht zelfs men hand op.
van te voor had ze vooral bij 8 tjes bv, als ik naar rechts wilde gaan voor de hoefslag (dus voor je het hek), dan maakte ze zich sterk, viel over de schouder en begon te klieren.
buitenteugel,buitenbeen, niks hielp.
met dit bit maakt ze zich zelfs niet sterk, draait gewoon haar cirkeltje, zonder sterk te worden.

is dit nu gewoon omdat het een onbekend bit is, of omdat ze dit wel kan vertrouwen en de stang niet (scherper, reed overigens wel op de bril, kinketting los, dus geen hefboom).
ze liep veel soepeler en ontspannender.

hoe laten jullie je paarden wennen aan een nieuw bit?
eerst wat in op stal, of gewoon direct rijden, of anders?
ze knabbelde trouwens wel flink op het bit.

ook, nu hangt het bit goed in haar mond, maar de ringen hangen wel redelijk "strak" tegen haar hoofd, kan dit kwaad of moet er speling opzitten?
bit is normaal 17.5 maar opgemeten 18, dus de grootste maat denk ik?

#Ymke#

Re: gewentijd overschakelen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:14

ik ga meteen rijden met een nieuw bit. De eerste keer is meestal een heel ander gevoel ,inderdaad omdat het nieuw is, lopen ze ook heel anders. Je kan het pas het beste zeggen na een keer of 3-4 ermee gereden te hebben, en natuurlijk over een lange periode gezien of ze er uiteindelijk goed mee blijven lopen.