Stang en trens??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

velinda

Stang en trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:42

Ik ga mij een stang- en trens hoofdstel kopen. Is het mogelijk om af en toe eens een "normaal" geschoolde merrie te rijden met stang en trens? Merk je goed het verschil tussen gewone trens en stang en trens? Met welke stang en trens rijden jullie en hoe weet je welke bij jouw paard het best past? Welke hebben jullie en liefst met foto's. En ook van de hoofdstellen. Wel zo snel mogelijk .....

Rinske

Re: Stang en trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:50

Mag ik misschien zo onbeleefd zijn om te te vragen waarom je een stang en trens zou willen gebruiken met rijden?
Het is namelijk niet gemakkelijk, en ik zou het alleen onder deskundig toezicht gebruiken.
Verder hoor je een paard dat op stang en trens gereden wordt ook gewoon op een normaal trensje te kunnen rijden.

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:54

Het is voor een Z2 afgericht paard wat altijd op stang- en trens gereden is. Ik rijd hem nu met een gewone trens maar ik wil de hulpen kunnen verfijnen. En die (andere) merrie is van mijzelf, gewoon om eens te proberen (is al aangeraden door Z dressuuramazone!)

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:43

Maar heeft je merrie al Z2 gelopen? Als het niet zo is, dan zou ik het niet doen....
Misschien kun je je laten adviseren door je instructeur (als je les hebt). Die kan je vast goed adviseren!

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:45

De merrie die ik rijd wel maar mijn merrie nog niet. en voor "mijn" merrie is aangeraden om met stang en trens te rijden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:48

Ik zou pas met S&T gaan rijden als je er op wedstrijden echt voordeel van gaat hebben, voor mij ligt dat punt ergens in de Z2. Mijn ervaring is dat je voor die tijd je paard prima op een trensje kan rondsturen, hoe langer je op trens rijdt, hoe meer voordeel je hebt als je later wel met S&t gaat rijden.

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:28

Verder niemand?????

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:42

patos schreef:
Ik zou pas met S&T gaan rijden als je er op wedstrijden echt voordeel van gaat hebben, voor mij ligt dat punt ergens in de Z2. Mijn ervaring is dat je voor die tijd je paard prima op een trensje kan rondsturen, hoe langer je op trens rijdt, hoe meer voordeel je hebt als je later wel met S&t gaat rijden.

Hier ga ik in mee. Zelf heb ik helemaal geen ervaringen met S & T, maar zolang ik geen Z start zal ik er zelf geen S & T inhangen en dit omdat mijn paard super loopt op een trens.

Mijn instructeur rijdt Z2, maar rijdt eigenlijk alleenmaar in de proeven met S & T. Tijdens zijn lessen zal hij ook heus wel eens S & T pakken, maar zodra hij gewoon aan het vrijrijden is, rijdt hij altijd met alleen een trens.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:45

De meeste paarden die op wedstrijd met een stang en trens lopen worden thuis gewoon op een trens gereden. Ik zou het niet doen hoor.
In bit stond laatst een mooie uitspraak: Een stang in de handen van een mens is als een scheermes in de handen van een chimpansee.

Als je het nog niet nodig hebt voor wedstrijden zou ik er absoluut niet mee gaan rijden.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:40

Waarom zou je er eigenlijk dan niet absoluut niet mee gaan rijden (nie boos bedoeld ofzow gewoon een vraagje!)
en wat is precies het veschil?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:55

Waarom zou je er mee willen rijden? Met dressuur probeer je een zo licht mogelijk contact te krijgen met de mond.En ik kan je vertellen dat een stang en trens daar niet echt in meewerkt omdat ie als je hem op de verkeerde manier gebruikt,nogal heftig inwerkt.Je paard wordt daar niet fijner van en je zult dus ook niet zo snel iets verfijnen,je moet ieder paard op een gewoon trensje kunnen rijden.Het verschil is dus dat de stang en trens heel heftig inwerkt als je de'r teveel aanzit,daarom is het dus ook bij de Z pas verplicht,omdat je dan als het goed is weet dat je van de mond af moet blijven.{ook dat gebeurd nog vaak niet}.Serieus je verpest er meer mee dan dat je goed doet..dus denk goed na..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:50

je moet toch eens gaan oefenen met stang en trens, of pleuren jullie gewoon op wedstrijd S en T in?
TS: gewoon oden wat je het beste gelijkt, jij kent je paard.
en als het onder begeleiding is kan er niet veel mee misgaan Knipoog

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:14

Heb mijn paarden altijd op trens. oefen een enkele keer stang en trens, meestal een paar keer voor een wedstrijd. Heb lichte tour gereden en begin vaak in het z. Daar rij ik altijd met trens. Is pas verplicht op zz-l niveau. Heb vaak bij Ellen Bontje gelest en bij haar trainer Schumacher en die hebben altijd gezegd dat een goed getraind paard alle oefeningen op de trens moet kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:52

Dat bedoel ik..

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:45

Loenz schreef:
Waarom zou je er eigenlijk dan niet absoluut niet mee gaan rijden (nie boos bedoeld ofzow gewoon een vraagje!)
en wat is precies het veschil?

Omdat het niet echt nodig is Haha! .

Okeey, moest er even uit Knipoog . Het verschil tussen een gewoon trensje en stang en trens is dat dat een stang voor veel meer druk zorgt dan een gewoon trensje. Je hoeft maar een klein kneepje met je vingers te geven en er drukt al enorm veel in haar mond. Je moet maar eens vragen of je bij dat Z2 paard eens mag voelen. Dan vraag je of de eigenaar een stang en trens hoofdstel in doet en dan je vinger tussen de mond en de stang doen en dan vragen of de eigenaar de teugel licht aantrekt! Dan merk je het verschil wel!

En dan nog wat is het voordeel als je met je gewone merrie met stang en trens gaat rijden? Waarom is jouw dat aangeraden?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:11

dutske schreef:
je moet toch eens gaan oefenen met stang en trens, of pleuren jullie gewoon op wedstrijd S en T in?
TS: gewoon oden wat je het beste gelijkt, jij kent je paard.
en als het onder begeleiding is kan er niet veel mee misgaan Knipoog

Zo vaak hoef je daar niet mee te oefenen. Als je paard goed op trens loopt, loopt ie ook goed op stang en trens.

In het wedstrijdseizoen oefen ik eigenlijk nooit me s & t. Gewoon omdat hij het op wedstrijd altijd weer super aanpakt.

Als ik even niet op wedstrijd geweest ben dan doe ik één keer de s en t thuis in, om te kijken of IK nog weet hoe het allemaal moet.

De S&T is alleen voor verfijning: dwz dat je je paard wat stiller in de aanleuning krijgt en iets meer ertegen aankunt rijden.

Met sen t kun je niet nog even extra door de buiging heenwerken ofzo.
Daar is de trens voor.

Dus als je paard wel op Z2 niveau loopt, maar jij rijdt nog niet op dat niveau, zou ik het eigenlijk niet doen.

Je kunt het natuurlijk wel een keertje doen om het een keer te voelen, maar ik zou er niet stelselmatig me gaan rijden.
Als je er een keertje mee rijdt, kan het niet zoveel kwaad, mits je dan maar goed been blijft geven en van de stang afblijft.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:28

Ik train mijn hengst thuis nu op Z1-Z2 niveau. En gebruik de S&T eigenlijk 1 keer in de week zelf in de training en als ik een wedstrijdgerichte les heb hang ik em er ook in zodat mijn instructrice mee kan kijken.
Voor de rest gaat er altijd de trens in. Op dit moment loopt ie toch nog het fijnste op de trens al blijft ie op S&T wel beter op het achterbeen en kan ik hem niet iets sneller opvangen en sluiten. Het is nogal een drammer en met een stangetje is ie net wat meer onder de indruk als ik een ophouding maak.

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 11:53

Ok bedankt voor jullie reacties allemaal. Zal beide paarden maar met trens blijven rijden. Lachen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:56

verstandige keuze, Ja