Paar vragen ivm onderzoekje. Paardenbranche.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Paar vragen ivm onderzoekje. Paardenbranche.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:36

Ik ben met een klein onderzoekje bezig. Ik zou willen vragen, even een kijkje te nemen naar de vraag en hem dan eventjes invullen.

Een bureau dat zich bezig houd met bemiddeling tussen aanbieders en zoekende in de paardenbranche.
Je schrijft jezelf in voor een x bedrag en vervolgens word er contact met je opgenomen als er iets passends voor je gevonden is.
De vraag gaat over de inschrijf kosten Knipoog

Werk (op stal, dus bezig met paarden)
werkzoekende (dus cv)
werkgever (dus vacature)
Vraag 1: Wat vind jij voor werk op stal een redelijk bedrag aan inschrijfkosten?

Werk (niet op stal, maar bv bij een paardenmagazine, dus richting kantoor werk)
werkzoekende (dus cv)
werkgever (dus vacature)
Vraag 2: Wat vind jij voor werk op "kantoor" een redelijk bedrag aan inschrijfkosten?

Particulier
ruiter/verzorger zoekende (dus paard(en) eigenaar)
paard zoekende (dus ruiter/verzorger zelf)
Vraag 3: Wat vind jij als particulier een redelijk bedrag aan inschrijfkosten?

Vraag 4: Mis je nog een categorie?

Vraag 5: Zou jij jezelf bij zo'n bureau inschrijven of zoek je liever zelf?

Sjonniej

Re: Paar vragen ivm onderzoekje. Paardenbranche.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:40

1, 2 en 3: Ik zou beginnen met hooguit €5. Als blijkt dat het werkt, kan je altijd je prijs nog verhogen. Maar hoge prijzen schrikken af.

4: Nee
5: Ik zou zowiezo al niet in de paardenbranche willen werken, maar anders weet ik het niet. Ik denk dat ik liever via via aan een baan kom, dan weet je eerder dat het goed zit. Via internet is dat nog maar de vraag.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:45

Waarom zou je moeten betalen om in te schrijven??
Een uitzendburo vraagt er ook niks voor, en bij bijvoorbeeld modellenburo`s raden ze juist af om in zee te gaan met werkgevers die al op voorhand geld vragen...
Ik vind dat juist de werkgever betaald voor het zoeken naar een nieuwe werknemer.
Een advertentie in de krant kost nl. ook geld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:53

De werving- en selectiebureau's vragen zelden of nooit inschrijfgeld. Ik zou ook nooit betalen voor inschrijving. Eventueel zou een betaling bij succes bespreekbaar zijn.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:02

Ik zou nooit betalen voor een inschrijving bij een werving en selectiebureau! Aangezien jij mij niet kunt garanderen dat je op korte termijn werk voor mij zult gaan vinden vind ik het echt onzin om jou wel vooraf te gaan ''belonen''.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:14

Ik zou inderdaad ook gaan voor een no cure - no pay - idee.
Dus een kleine betaling ná (succesvolle) bemiddeling kan ik me indenken en zou ik ook accepteren. Betalen voor een inschrijving echter niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:26

Ik zou nooit betalen voor zoiets,ten eerste is het al zo dat als je in de paarden eenmaal zit en je kan er aardig mee overweg is een baan zoeken geen probleem,het is alleen ff dat om in het wereldje te komen.Je moet ff de juiste connecties hebben dan..en mensen uit de "paarden" wereld stappen echt niet snel naar zo'n bureau.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:38

Kitty schreef:
Dus een kleine betaling ná (succesvolle) bemiddeling kan ik me indenken en zou ik ook accepteren.

Een bedrijf kun je wel laten betalen voor een gelukte bemiddeling, maar een werkzoekende niet.

Elisa2, niet iedereen heeft zo zijn contacten.
Stel je eens voor, je bent een jaar of 16 komt net van school af en hebt eigenlijk alleen nog maar een verzorgpaardje bij een boer om de hoek gehad. Voor zulke jongeren valt het niet mee om zomaar ergens in te rollen.
Ik kan me zo voorstellen dat zij juist wel geholpen zijn met een bemiddelingsbureau.

Dus dan is het toch wel interesant te weten, wat zoiemand nou een fatsoenlijk inschrijfbedrag vind. Deze moet uiteraard dan zeker niet te hoog liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:57

Nee dat is niet makkelijk,weet ik..maar als 16 jarige kun je dan ook beter een paardenhouderij opleiding doen...en daar leer je dan wel weer mensen kennen en doe je contacten op.Ik denk nog steeds dat een hoop paarden werkgevers geen gebruik maken van zo'n bedrijf. Maar als je het doet voor 16 jarigen zonder diploma dan moet het inschrijf bedrag zeker niet te hoog liggen,want wie zit daar nou op te wachten?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:55

ik zou ook geen inschrijf geld betalen. zou dan eerder als het iets gevonden is 5 euro betalen ofzo. Bij het cwi of een uitzendbureau hoef je toch ook niet te betalen. En het is nog maar de vraag of je wat vind

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:36

Sommige zeggen nee, ik zou niet willen hoeven betalen.
Kan dat er aan liggen dat je zo'n bureau het een te onbekend gebied vind? Dat je denkt, ik word in de maling genomen?

Ik heb nog een paar mensen nodig die mijn 5 vragen willen beantwoorden....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:53

holly schreef:
Sommige zeggen nee, ik zou niet willen hoeven betalen.
Kan dat er aan liggen dat je zo'n bureau het een te onbekend gebied vind? Dat je denkt, ik word in de maling genomen?

Nee, het is in deze markt niet gebruikelijk om te betalen voor inschrijving. Een bedrijf wat dat wel doet heeft dan de schijn tegen een oprecht bedrijf te zijn. Het is ook niet logisch; je betaald terwijl er geen prestatie voor wordt geleverd.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:00

He Holly, ik vul hem ook even in.
Ik zou wel inschrijfgeld betalen. Dit om het feit dat het een gericht bemiddelings bureau is en de kans groter is dat je werk vind in de exacte branche dat je zou willen. Wel afhankelijk hoe hoog het bedrag is, als je bv lang ingeschreven staat, ook na je proefperiode van het gevonden werk dus. Kantoorwerk lager inschrijfbedrag, want kantoorbaantjes kun je overal vinden in principe. Paardenbrache is toch vaak stalman/vrouw en wat groomen, tenzij je heel goe dbent..anders is het moeilijk daarin baamn te vinden wat goed betaald, dus daar zou ik hoger inschrijfkosten voor betalen.
een redelijk bedrag? Poeh, vrij lage inschrijfkosten en wanneer bemiddeld dan een percentage erboven op ofzo?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 17:04

Kimberley, alleen inschrijfkosten, dus verder niks, ook geen bemiddelingskosten voor de werkzoekende.

Inschrijfkosten zijn erg laag, maar ik begrijp dat dat toch een reden is om jezelf niet in te schrijven voor sommige?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:39

Ik heb dat dus wel gedaan bij Eurohorsegrooms.

Waarom : Omdat ik in het verleden erg slechte ervaringen met paardenbedrijven heb gehad. OP de manier had ik gehoopt een eerlijk betrouwbaar bedrijf aan de haak te slaan.

3 dagen na inschrijving werd ik gebeld of ik bij stal A wilde solliciteren.
\Tuurlijk wilde ik dat.
Ik heb vervolgens een afspraak met stal A gemaakt dat ik langs zoukomen op een afgesproken dag.
Helaas schee op die dag de auto ermee uit dus moest ik de afspraak verzetten.

Uiteindelijk(na 2 weken...ja auto reparatie duurde erg lang en er was geen reserve auto) op gesprek gegaan.
Na overleg had ik een weekje bedenk tijd en ik besloot om het te doen.
Ik bel stal A weer op en krijg direct te horen dat ik aan het eind van de dag maar even terug moest bellen omdat de desbetreffende persoon in de auto zat.
Ik bel op de afgesproken tijd weer terug....maar nee geen gehoor.
Na diverse keren de voicemail te hebben ingesproken zonder respons bel ik een beetje boos met EG. Die vertellen mij doodleuk dat ik vol moet houden en dat het bedrijf het wel erg druk heeft.
En ik denk ondertussen ' willen ze me nog wel...ze doen er zelf anders geen enkele moeite voor om personeel te krijgen'

Omdat ik op dat moment werkloos was en dus drastisch werk nodig had zette ik door. Ik kreeg ze te pakken en heb uitendelijk 4 weken na het eerste contact 2 dagen proef gedraaid.

Het werk was zwaar , 15 uur werken op 1 dag met hooguit 20 min. pauze. Er is niet 1x aan me gevraagd hoe het ging!
Ik ben er dus mee gestopt(heb netjes gezegd).

Ik heb een mail gestuurd naar EG met mijn bevindingen en heb daar nooit enig antwoordt op gehad.
Die dachten vast dat ik een verdelede penny meid ben ofzo.
Van werken ga je niet dood maar ik wil wel op tijd mijn pauzes en gewoon tussen 6 en 7 mijn avond eten kunnen opeten ipv om 10 uur s'avonds.

Ik heb de 2 dagen ook niet betaald gekregen terwijl ik mijn gegevens heb achtergelaten. Ik heb daarna nog een mail gestuurd naar stal A zonder enig respons.

Ik ben dus benzine geld kwijt, 2 dagen salaris , telefoon kosten en mijn inschrijving!.

Deze verdelde pennymeid doet dit dus nooit meer!

Ik heb inmiddels een goed betaalde baan gevonden. Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 22:40

Cowgirl, dat is er idd ook erg belachelijk aan toe gegaan zeg.
Ik ben van mening dat een bedrijf die bemiddeld, ook je bij moet staan en je niet zomaar in het diepe moet gooien en het je zelf maar laat uitzoeken.
Had het anders geweest voor jou, als je meer was bijgestaan door dit bureau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:43

Ik denk dat het nog niet zo heel simpel is om zoiets op te zetten. Naar mijn idee zitten namelijk de meeste bedrijven in de paardensector echt niet te wachten op 'zomaar iemand die met paarden wil werken, maar die ze niet kennen'.

Ik denk wel, dat als je het voor elkaar zou kunnen krijgen om een heel goed en uitgebreid beeld van de werkzoekenden te krijgen, je bemiddelingsbureau zeker een kans van slagen kan hebben.

Ieder mens is natuurlijk weer anders. Persoon A, die niet goed pastte bij een hengstenhouderij, omdat ze eigenlijk toch bang werd van de hengsten en zich hierdoor op dat bedrijf niet prettig voelde, zou misschien een uitstekende werknemer op een manege kunnen zijn.

Persoon B, die erg handig is met paarden en nog goed kan rijden ook, maar weinig geduld heeft met manegeruiters, zou misschien weer juist een ideale werknemer zijn op een sportstal of hengstenhouderij.

Daarnaast zou je natuurlijk ook een goed beeld moeten hebben van de bedrijven en functies die aangeboden worden voor deze werkzoekenden. Alleen dan, kun je de ideale match gaan maken. Als je heel goed blijkt te zijn in dat 'matchen', dan zou het nog best eens goed kunnen gaan lopen.

Inschrijfgelden voor werkzoekenden zou ik wel hanteren, al is het alleen al om de niet serieuze gegadigden buiten de deur te houden. Ik zou deze heel laag houden, laat ik zeggen zo'n 10 Euro. Voor werkgevers zou ik betalingen laten doen op no cure no pay basis, dan zijn mensen veel sneller geneigd om zaken te doen met jouw bedrijf. De hoogte van dit bedrag zou ik zo niet weten. Misschien kun je erachter zien te komen hoe dit bij uitzendbureaus werkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:24

Citaat:
Had het anders geweest voor jou, als je meer was bijgestaan door dit bureau?

Misschien wel.
Zeker in de tijd tussen het soll. gesprek en de 2 dagen stage dat ik maar geen antwoordt kreeg van het bedrijf.
Ik heb dit wel besproken met EG omdat ik dacht dat het alleen maar van mij kant moest komen. Maar als antwoordt kreeg ik dat ik niet zo moest denken de iegenaar had het gewoon druk en ik moest maar blijven bellen.

Op dit punt hadden hun in mijn ogen moeten ingrijpen door contact op te nemen met het bedrijf.

Nadat ik gestopt was en netjes een mail had gestuurd naar EG dat ik zulke werktijden met zo weinig pauze te gek vond heb ik dus niks meer terug gehoord.
Jammer ... een uitzend buro zou met jou het een en ander willen bespreken.
Nu wordt je (in mijn ogen) afgestempeld als iemand die niet wilt werken of kennelijk geen doorzetter is.

Verder denk ik niet dat een bemiddelings bedrijf iets kan doen aan de werkomstandigheden. Ze bemiddelen immers alleen maar.
Dan zou je dus een uitzendburo moeten worden en dus ook via dat uitzend buro betaald moeten worden.
En opzich zou dit helemaal niet verkeerd zijn in deze branche dan is er tenminste nog controle op de werknemer.

Wat mij opviel in dit bedrijf dat er zo'n 60 paarden waren die we met zijn 2en of 3en(4dagen in de week) moesten verzorgen.
Daarbij moest ik nog ingewerkt worden en hadden we dubbel werk met uitmesten(mesthoop opgooien).
Gewoon hevig onderbezet dus. De dag voor ik kwam was het andere meisje alleen!! die deed dus ook alles alleen.
Ze is nog jong maar ik hoop echt voor har dat er straks een oogje opengaat.

Ik had de 2e dag ook niet meer het idee dat ik met paarden bezig was maar gewoon met een fabrieks product.
En als je dat gaat denken wordt het tijd voor wat anders Knipoog

BTW mijn inschrijving was 20 euro.
Ik lig er verder niet wakker van hoor. Haha!