Garantie op hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Garantie op hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:23

Deze week komt er een nieuwe hoefsmid naar mijn shetlanders. Nu zei hij dat het moeilijk was om bij een shetlander hoefijzers eronder te doen vanwege de kleine hoeven. Nu heeft mijn oudste 1x eerder hoefijzers eronde rgehad en die hebben supergoed gezeten ( 6 maanden!).
Nu vraag ik me af als deze hoefsmid die nu komt de hefijzers er neit goed onder slaaten ik heb over 2 weken een los ijzer of hij ze dan gratis er opnieuw onder kan slaan?
Dus eigenlijk of er garantie op hoefijzers zit?
Of wat moet ik doen als hij mijn pony kreupel beslaat.

Misschien een beetje rare vragen, maar ik ken deze hoefsmid dus absoluut niet en ik ben vreselijk zuinig op mijn pony's Bloos .

De hoefsmid die komt is: Hoefsmederij Dré Oostvogels iemand misschien ervaring mee?

Memuska

Re: Garantie op hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:32

Ik weet niet of er echt een regeling voor bestaat, maar elke zichzelf respecterende HS zou dat toch gratis moeten oplossen geloof ik... Mijne komt iig meteen als het los hangt en slaat het er kosteloos weer onder.
Maar, zes maanden met een paar ijzers Bloos Kom ik aan met m'n 6 weken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:00

Om te beginnen: 6 maanden op dezelfde ijzers is echt veeeeeel te lang. een week 0f 8 is echt het maximum, dit omdat de hoef nou eenmaal groeit, en het te lang laten zitten van de ijzers voor ernstige problemen kan zorgen.

Over garantie op de ijzers: overleg met je hoefsmit, de ene slaat er inderdaad gratis een nieuwe onder, bij de ander betaal je het volle pond. Het is echt in overleg.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:30

Die 6 maanden dat ze er de vorige keer onde rhebben gezeten was omdat zijn hoeven amper groeide. De hoefsmid zei ook dat het niet nodig was en mijn pony heeft er super op gelopen. Ze zaten ook nog erg vast toen hij ze er weer afhaalde.

Maar heeft niemand ervaring met deze hoefsmid? hij komt trouwens uit breda.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:36

als het goed is slaan ze hem er gewoon weer onder, in elk geval als je het ijzer nog hebt en hij niet zo krom is als een hoepel. hoe het bij een ijzer dat kwijt is of super krom is gaat weet ik eigenlijk niet, nog niet mee gemaakt.

en 8 weken max op ijzers staan is stomme onzin. willem doet er of 8 of 10 weken over, dat verschilt heel erg per keer. hij heeft er ook een keer 12 weken op gestaan. merel staat standaard een week of 14 en is zelfs tot 17 weken gekomen. als de voeten niet groeien kan hij er bijna niets afhalen en sla je dus altijd in het vorige gat, conclusie: dan trappen ze de ijzers er veel eerder af, er komen scheuren en noem maar op.. dus dat is per paard verschillend.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:29

niemand meer meningen hierover?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:53

waarschijnlijk groeien de voeten van jou pony omhoog en niet naar voren, ook in dat geval is 6maanden veel te lang alleen heeft jou pony er minder last van omdat hij geen lange tenen krijgt. mijn hoefsmid slaat het ijzer er kosteloos onder als het binnen 2 weken na nieuw beslag er onder uit valt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:55

Als je het ijzer niet kwijt bent en hij is toevallig toch in de buurt, dan doen ze er meestal niet zo moeilijk over hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:59

een shetlander NETJES beslaan en bekappen is idd een kunst op zich daar ze niet grof te werk kunnen gaan zoals je wel eens ziet bij de grotere paarden

mijn shet staat ieder jaar netjes op ijzers (zomers ivm voor de wagen ... swinters rijden we minder met de wagen en zijn ze niet nodig , hij heeft trouwens maatje 7,0 en die moeten flink aangepast worden , zijn hoefjes zijn net ff te klein en te smal voor de 7x0 ..)

ik heb 1 x een andere smid genomen ,de mijne was een weekje op vakantie en deze was al 25 jaar smid en nog goed koper ook ,
nou NOOIT meer
was alle 4 de ijzers binnen 1 week kwijt en pony heeft 3 maanden in de wei gelopen (de eerste weken amper gelopen) hoeven waren erg kort afgescheurd , lag aan de wei volgens de smid , terwijl hij daar al een tijdje stond en ik nog nooiiiit een ijzer verloren was en nu alle 4 afgescheurd op zodanige wijze dat hij speciale behandeling nodig had en amper kon lopen Boos! niks garantie alleen maar een hoop ellende
(ijzers konden er toch niet meer onder dat scheelt)

ben nu verhuist en heb gelukkig weer een goede smid gevonden
wel een dure , maar ja wel goed (is ook examinator op deurne Haha! Bloos )

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:13

Dat ze elke 8 weken naar de smid moeten is idd echt onzin. Mijn paard heeft dan wel geen ijzers maar zijn hoeven groeien ook langzaam, hij gaat maar 2 keer in het jaar naar de smid