[HELP] wel of geen freestyle!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

[HELP] wel of geen freestyle!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:55

Ik heb een vraagje na aanleiding van een vraag die mij gesteld is.

Even een situatie schets geven:

Ik heb 2 twenters op de wei staan die ik volgend jaar na de zomer pas wil gaan beleren. Een meid van 20 gaat er regelmatig heen om ff te knuffelen en te doen ed. Nu heeft ze contact gelegd met een meid van begin 20 die sinds kort begonnen is met freestyle. Nu is mijn verzorgster (om het beestje maar even een naampje te geven) helemaal enthausiast geworden en wil ook met die twenter hiermee aan de gang.

Nu is mijn vraag: is dit wel verstandig!? Mijn zus en ik gaan die twenters beleren en zijn helemaal niet thuis in deze methode en hebben ook niet de tijd om ons er in te gaan verdiepen. Ik heb het idee dat het niet eerlijk is tegenover die paardjes als er 2 methodes gehanteerd gaan worden met het beleren (en of dit nou is om hem om te zetten, mee te lopen of de hulpen erop te zetten).

Hoe denken jullie hier over en wat zijn jullie ervaringen!?

Lenneke_

Re: [HELP] wel of geen freestyle!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:13

Ik doe ook freestyle met m'n paard, maar lang niet altijd. En ik merk niet echt dat hij ervan in de war raakt. Er zijn wel vaste dingen waar ik freestyle gebruik zoals met wandelen enzo, maar met dressuur doe ik gewoon dressuur. En vroeger (nou ja, vorig jaar) had ik een bijrijdster en die deed helemaal niet aan freestyle.
Misschien kan je wel wat dingen overnemen van die verzorgster, dat hoeft niet veel tijd te kosten. Ik merk wel dat ik er heel veel aan heb.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:17

Als jullie (je zus en jij tegenover de verzorgsters) echt dingen doen die tegenstrijdig zijn, dan kan het voor de paarden ook ingewikkeld zijn. Als hij bij jullie voor jullie uit moet lopen en bij hun erachter moet blijven, dan zou ik het als paard ook niet meer weten.
Maar als dat niet het geval is, dan lijkt het me gewoon een welkome afwisseling van werk. En als ze (de verzorgsters) het goed doen, dan krijg je misschien ook nog gewoon een aan de hand erg opgevoed paard! En dat is wel erg makkelijk om mee te beginnen als je gaat rijden.
Ik zou voor de zekerheid wel vragen wat ze allemaal doen, want ondanks dat het nogal onschuldig lijkt, zitten er toch best zware oefeningen tussen..
Als ik jou was zou ik gewoon de eerste paar keren gaan kijken als ze er mee bezig gaan, misschien vind je het zelf ook wel helemaal geweldig.. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:30

Ja en nee. Freestyle is eigenlijk niks, gebakken lucht, hol vat, lege huls.
Het is een modekreet waar ierdeen maar onder veegt wat hij/zij daar bij vindt passen. Zoals jij het brengt, zeg ik: niet doen.
Een jong paard moet netjes, concequent en duidelijk worden opgevoed. Welke middelen en methodes je toepast moet afhangen van hoe het paard reageert op wat je vraagt, niet van het etiket wat deze of gene malloot ergens opgeplakt heeft.
Ik ben nu ruim een half jaar intensief bezig om een jong paard op te leiden, onder leiding van een zeer ervaren persoon. Ik heb niet de ilussie dat ik nu wel even iemand anders kan leren hoe het moet. Iemand die sinds kort freestyle "doet" lijkt me niet de meest geschikte persoon om een jong paard op te leiden. Fouten die je nu in de opleiding maakt, zullen je de rest van z'n paardeleven achtervolgen en een veelvoud aan tijd kosten om op te lossen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:38

Dat freestyle niks is ben ik het totaal niet mee eens. Ik doe het nu ook met m'n paard en onze band is een stuk betergeworden en ik merk dat we allebei plezier in de oefeningen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:45

Anouar15 schreef:
Dat freestyle niks is ben ik het totaal niet mee eens. Ik doe het nu ook met m'n paard en onze band is een stuk betergeworden en ik merk dat we allebei plezier in de oefeningen hebben.

Dat is dan de inhoud die JIJ aan freestyle geeft. Op zich heeft freestyle geen inhoud.
Monty Roberts heeft inhoud; Pat Parelli heeft inhoud. Of je het eens bent met die inhoud, is wat anders, het is een beschreven methode met een bepaald doel voor ogen.
Freestyle is alleen een kreet, die iedereen te pas en te onpas gebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:51

je zegt dat dat meisje er net mee begonnen is?

niet doen, ze heeft geen ervaring en kan je dier juist allemaal verkeerde dingen aanleren, en we weten allemaal dat iets aanleren makkelijk gaat, maar leer t maar es weer af...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:00

Ik ben het met ellepel eens. Als ze al veel ervaring zou hebben, of het onder deskundige begeleiding zou opstarten, zie ik er niet veel kwaad in. Anders zou ik het willen ontraden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:04

Ik zou het ook niet doen, niet omdat ze met free-style wilt werken, maar omdat ze niet weet wat ze moet doen. Als ze ervaren zou zijn met free-style zou ik zeggen: doen !, maar in dit geval zou ik bang zijn dat ze misschien dingen verpest aan het paard.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:08

ikke schreef:
Dat is dan de inhoud die JIJ aan freestyle geeft. Op zich heeft freestyle geen inhoud.
Monty Roberts heeft inhoud; Pat Parelli heeft inhoud. Of je het eens bent met die inhoud, is wat anders, het is een beschreven methode met een bepaald doel voor ogen.
Freestyle is alleen een kreet, die iedereen te pas en te onpas gebruikt.

Voor Freestyle; zie Emiel Voest? (Boeken Freestyle fase 1 en 2).
Of heeft die ook geen inhoud? Knipoog Haha!

Het is jou paard, dus jij bepaalt wat er mee gebeurt.
Je zou ook kunnen zeggen dat ze er niet mee mag werken, maar wel wat freestyle principes mag meenemen in het verzorgen etc.
Op zich is die basis minder moeilijk dan het lijkt, heeft vooral met je eigen lichaamstaal en positie tov het paard te maken.

Kan me goed voorstellen dat je het werken en beleren in eigen hand wilt houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:01

Kanzi schreef:
Voor Freestyle; zie Emiel Voest? (Boeken Freestyle fase 1 en 2).
Of heeft die ook geen inhoud? Knipoog Haha!

Het is jou paard, dus jij bepaalt wat er mee gebeurt.
Je zou ook kunnen zeggen dat ze er niet mee mag werken, maar wel wat freestyle principes mag meenemen in het verzorgen etc.
Op zich is die basis minder moeilijk dan het lijkt, heeft vooral met je eigen lichaamstaal en positie tov het paard te maken.

Kan me goed voorstellen dat je het werken en beleren in eigen hand wilt houden.

De freestyle van Emiel is de invulling die Emiel eraan gegeven heeft. Ik ken ook anderen die deze naam gebruiken en daar een andere invulling aan geven. Freestyle heeft dus de inhoud die de gebruiker eraan geeft; het heeft dus geen "eigen" inhoud, zoals Pareli en Roberts.

De basis is niet moeilijk als je weet wat je doet. Ik zie helaas bosjes mensen die pretenderen freestyle te hanteren en er eigenlijk helemaal niks van bakken, omdat ze gewoon te weinig ervaring/kennis hebben.
Dit soort personen wil je zeker niet bij een jong paard.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:31

idd dat meisje die haar gaat begelijden heeft volgens mij enkel dat boek van monty roberts een keertje gelezen en denkt de wereld op haar schouders te kunnen dragen.

Ik ben 1x wezen kijken het is het zelfde spelletje wat zij spelen met die veulens al ik met mijn paard doe die ik in training heb staan.. Los gooien in de bak, achter je aan laten lopen, beetje rondjes rennen ed.

Maar met dat verschil dat die merrie presies weet hoe de verhoudingen zijn.. ik ben de baas en zij is een odnerdaan! Ze weet dat ze uit moet kijken voor mijn tenen, niet over me heen mag lopen, met wandelen naast me moet lopen en dus niet er achter en ervoor. Ik denk niet dat dit een goede basis is om mee te beginnen maar een leuke bezigheid voor bij een vrije dag.

(btw, ik post ff onder de naam van mn zus, ben dus de topic starter M3isSi3j_