hoe kan ik de vacht van mijn pony laten glanzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sproetje95

hoe kan ik de vacht van mijn pony laten glanzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:22

Wij in februari 2004 een nieuwe pony gekocht.
Maar ik heb een probleempje. Nu de zomer er weer aankomt (en dat was vorig jaar ook zo) gaat hij steeds minder glimmen en dan alleen op de hals.
Vorig jaar dacht ik dat ik de pony's misschien eens moest wassen, dat het schilfers waren ofzo maar dat was het niet. Wat ik ook deed hij glimde niet meer op zijn hals.
Toen dacht ik dat het misschien eenmalig was en dat hij vanzelf wel weer zou gaan glimmen. Nou toen de winter er weer aankwam begon hij wel weer te glimmen op zijn hals maar nu de zomer er weer aankomt word hij weer net zo dof in de vacht als vorig jaar.
Ik heb ook al geprobeerd om lijnzaadolie of zonnebloemolie toe te voegen aan het voer maar ook dat helpt niet.

Weet iemand wat ik kan doen om de vacht (op zijn hals) te laten glimmen??

Bedankt!

Roos_M

Re: hoe kan ik de vacht van mijn pony laten glanzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:30

een ei door het voer doen en heeel goed poetsen, vaak met hem grazen als hij niet op het land staat.
En afentoe equistar na het wassen opspuiten en hem dan ik de zon op laten drogen! Dat heb ik laatst gedaan! Nou glanzen dat ze deed!!!!

Succes!

gr. roos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:19

Een ei door het voer is echt heel slecht. Eieren zijn dierlijk en een paard eet geen dierlijke dingen, bovendien is het allemaal eiwit.

De vacht zecht zoveel over hoe je paard zich voelt.
Bekijk het voer eens, is dat wel goed voor wat hij doet.
Ga eens na of er geen lichamelijke gebreken zijn.
Is hij wel gelukkig.

Er zijn echt wel honderde oorzaken waarom een vacht niet glimt en meestal heeft het niks te maken met goed poetsen. Als is een goede massage wel goed voor de doorbloeding van de huid en dat is weer goed voor de haren.

Maar probeer eerst eens uit te zoeken waar het vandaan komt ipv de vacht "kunstmatig" te laten glimmen met allerlei sprays en dingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:23

een goede conditie zorgt ervoor dat een dier gaat glimmen, net als dat jouw eigen haar glimt als het gezond is.

gewoon goed poetsen, goed rijden, zorg dat je dier conditie opbouwt.
mijn pony krijgt sinds kort een granenmix erbij en nu glimt hij als ene spiegeltje.

ook kun je eventueel een pot zeewier halen bij de ruitersportzaak en dat dagelijks over t voer doen, daar zitten mineralen in waardoor je dier iets sneller gaat glimmen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:24

Uiterlijke schoonheid komt van binnen dus heb je misschien iets veranderd aan zijn eetpatroon/ voeding? Alleen de hals glimt niet dus, de rest wel, moeilijk. Toen ik mijn paard kreeg zat ze nog in haar wintervacht (in mei!) en heb haar extra vitamine gegeven en gegrild lijnzaad. Daarnaast veel gepoetst en na het poetsen een vochtige doek erover heen. Maar gezien bij jou de plek isoleert is en je paard in de winter ook glimt... Als je je er zorgen over maakt of je er aan stoort zou je er een veearts bij kunnen halen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:33

Ik geeft mijn haf na aanraden van de homeopaat elke dag (vetloze Lachen) muslie, met een theelepel zout, een eetlepel donkerbruine basterdsuiker, zeewier en wat knoflooksnippers. Kan zeggen dat hij super mooi in zijn vacht zit.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:41

Zorgen voor goed voer, en dan krijg je vanzelf een glanzend paard.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:58

Een glimmende vacht zegt inderdaad veel of je pony lekker in zijn vel zit.
Probeer je pony eens met een ijzeren rosborstel te poetsen daar haal je erg goed de oude haren en de schilfers mee uit de vacht.
Als zijn vacht na een tijdje nog niet glimt is er iets anders aan de hand. Heeft je pony niet toevallig last van zomersexceem.

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:33

Hai bedankt voor al jullie reactie's.
Ik ben de laatste tijd niet van voer veranderd en mijn pony zit ook heel goed in zn vel. Hij doet t ook super op wedstrijden enzo. Daarom denk ik dat dat t probleem ook niet is want waarom glimt hij dan niet op zn hals en de rest van het lichaam wel

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:37

Misschien een heeldun achtje en schuren de teugels erlangs? Lijnzaad(olie) helpt ook. Equistar op de hals is een slecht plan, weet ik uit ervaring, dan komt het namelijk ook op de teugels..... Dan heb je niet zo heel veel meer te remmen of te sturenin geval van nood..... (meteen een van mijn grootste blunders onthult)

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:18

doffe vachtt komt vaak door een ontregelde stofwisseling

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:41

Anouar15 schreef:
Een ei door het voer is echt heel slecht. Eieren zijn dierlijk en een paard eet geen dierlijke dingen, bovendien is het allemaal eiwit.

De vacht zecht zoveel over hoe je paard zich voelt.
Bekijk het voer eens, is dat wel goed voor wat hij doet.
Ga eens na of er geen lichamelijke gebreken zijn.
Is hij wel gelukkig.

Er zijn echt wel honderde oorzaken waarom een vacht niet glimt en meestal heeft het niks te maken met goed poetsen. Als is een goede massage wel goed voor de doorbloeding van de huid en dat is weer goed voor de haren.

Maar probeer eerst eens uit te zoeken waar het vandaan komt ipv de vacht "kunstmatig" te laten glimmen met allerlei sprays en dingen.

Mee eens! Maar je zei dat ie op de rest wel glanst. Misschien is het zweet zo opgedroogt ofzo?
Wat je kunt doen is er antiklit/glansspray opspuiten. Doe het dan wel met een shabrak op of nog beter je zadel. Anders glijdt het er vanaf!

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:25

ik gooi altijd een scheutje zonnebloem olie door de brokken helpt heel goed Lachen
maar je kan natuurlijk ook glasspray erop spuiten!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:38

Kan het niet zijn dat ie af en toe wat schuurt? En misschien dat afsponsen na het rijden wat doet. Ik zou het verder ook niet weten.

Sproetje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:19

Citaat:
ik gooi altijd een scheutje zonnebloem olie door de brokken helpt heel goed maar je kan natuurlijk ook glasspray erop spuiten!

Doe ik al een hele tijd maar helpt niks Verdrietig
toch bedankt voor je reactie