Groei-achterstand, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beaut

Groei-achterstand, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 23:26

Beste bokkers,

Wat zou ik moeten doen met een 4-jarig KWPN-paard, om de groei zo optimaal mogelijk te laten verlopen?
Ze heeft een bloedlijn met allemaal grote paarden en zij wil maar niet de hoogte in. Als jaarling had ze veulenbrok en stond ze op de wei. Nu krijgt ze een basisbrok en staat ze op de wei.

-1 van de adviezen luidde een voedingssupplement, maar welke is dan het meest geschikt? (er zijn er zoveel)...

-Ook is ze ingereden, heeft vorig jaar een veulen gehad en krijgt nu elke dag een uurtje beweging. Moet ik misschien de beweging verminderen/stop zetten, zodat haar lichaam die energie voor de groei gebruikt?

-En tot welke leeftijd zou deze merrie door kunnen groeien?

Ik zou het heel fijn vinden als er mensen zijn die hierover hun mening willen geven, ik vind het best moeilijk wat te doen...

Groetjes Knipoog .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Groei-achterstand, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:52

Ten eerste, ook al komt een paard uit een bloedlijn met allemaal grote paarden, dan nog hoerft deze niet groot te worden. Als voorbeeld, wij fokken hackney's, en hebben een product van een merrie van 1.32m die in de regel rond deze maat fokt, en een hengst van 1.38m, die afstamt van grote maat hackney's, die dus 1.55m hoog zijn. Deze 3-jarige hengst is 1.22m! En hij is af, hij wordt gewoon niet groter. (Zijn volle zus en broer zijn 1.32m en 1.38m)

Verder, de merrie heeft een veulen gehad? Meestal stopt de groei bij drachtigheid en groeien ze daarna ook niet echt meer.
Het enige wat je in mijn ogen had kunnen doen was haar niet laten dekken. Je doet alles verder goed, ik zou niks veranderen aan het voeren. Supplementen moeten niet nodig zijn, de merrie kan alles halen uit de basisbrok en het gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:07

gewoon normaal voeren, geen extra voer geven omdat je wil dat ze meer groeit.
kan juist vaak problemen opleveren, paarden worden te druk, groeien te snel , worden dik etc...

een 4 jarige groeit nog wel een beetje, maar dat verschilt van dier tot dier.
uit de basisbrok kan ze voldoende stoffen halen die ze nodig heeft.

een supplement bijvoeren lijkt me niet nodig.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:39

ik denk ook niet dat ze nog zo veel zal groeien. omdat ons veulen te hard groeide uit veulenbrok moesten we hem van de VA basisbrok gaan voeren met max-H. dit is dus een voedingssuplement. het smaakt heerlijk(vanillepoeder ruikt het naar). je zou dat misschien kunnen geven, maar ik denk dat je het beste deze vraag aan je VA kan stellen ipv op een forum, je VA kan je paard beoordelen..