westernzadel, boommaten ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

westernzadel, boommaten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:10

dit is een beetje blonde vraag Ach gut
maar bij een westernzadel heb je dan net zoals bij engelse zadels, bomen, want het is net alsof ze geen boom hebben, en ook als ze te koop staan staat er nooit iets bij van past op een brede of juist smalle pony..

en ik wil voor mijn toekomstige haf waarsch ook een westernzadel aanschaffen, maar daarom vraag ik het ff Lachen

en is het moeilijk voor de pony om omte schakelen van engels naar westernzadel ? ik a niet echt dressuur of juist western rijden . meer buitenritten.

groetjes en bedankt

kizz_rianne

Re: westernzadel, boommaten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:48

Ik weet verder niet erg veel over westernzadels, maar als je op marktplaats kijkt dan zie je toch vaak wel dat er bij staat hoeveel inch het zadel is.
Ik geloof wel dat deze maten totaal anders lopen, ik heb voor een shetlander normaal gesproken 16 inch nodig, maar heb het idee dat 16 inch bij westernzadels vergelijkbaar is met 18 inch ofzo (weet het niet zeker).

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 06:52

hih ja ik weet wel dat er wel inch maten bij staan, maar dat weet ik wel dat dat iets anders is Tong uitsteken ik heb nu voor mijn shet ook een zadel, maar dan engels zadel, 16 inch, en idd bij western is het met die inches iets anders

want als i in de winkels ofzo kijken, zijn al die westernzadels meestal evenbreed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:31

De inchmaten van zowel Engelse als Western zadels zijn de maten voor het zitvlak van de ruiter. 16 inch Western is vergelijkbaar met 18 inch Engels, en is de maat voor gemiddelde kont - kledingmaatje 42 zeg maar.
Bij Westernzadels wordt de boommaat vaak aangeduid als semi-quarter, quarter, arabian, kortom naar paard type. Een Westernboom komt nl ontzettend nauw. Met alleen breed of smal ben je er niet.
Als je een Westernzadel gaat kopen voor je Haf, laat hem dan door een expert passen. Laat je niet verleiden tot het kopen van een goedkoop zadeltje, ga voor een goede 2e hands.

Het overgaan van een gewoon zadel naar een Westernzadel is voor de meeste paarden geen enkel probleem, MITS het zadel goed past.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:57

ja, ik ga id liever een wat duurdere goede 2 dehands halen dan een bij bijv zadelmarkt ofzo. niet dat die altijd slecht zijn maar even een voorbeeld Tong uitsteken. maar omdat ik er nog nooit iets bij heb zien staan van boommaten enz Tong uitsteken denk vraag het eens. het duurt zowieso nog wel een tijdje voor dat ik de haf heb ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:31

of een betaalbare nieuwe Knipoog ik heb regelmatig een "laatste "zadel wat er uit gaat en dus goedkoper weg mag , mocht je een nieuw "duurder"willen heb ik nog een goed adres die m komt passen aan huis

voor mensen die af en toe een keer met een western zadel een ritje willen maken ipv de dressuurles oid dan kan een goed koop zadel ( mits hij natuurlijk op de rug van je pony / paard past!) voldoen

ga je der echt dagelijks mee rijden is het wijzer een goed zadel te kopen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:29

ja ik ben gewoon een simpele recreatieruiter, ik zal het zadel zo'n 1 a 2 x per week gebruiken.

dus wat kan ik beter doen? een goede 2dehands of toch een goedkopere nieuwe ? ( wel moeten ze of het de nieuwe of 2dehands is passen natuurlijk )