Verzet of pijn? wel/niet doorzetten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammetje

Verzet of pijn? wel/niet doorzetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:04

Oke, ik zal proberen mijn "probleem" zo kort mogelijk te omschrijven... Knipoog

Enkele weken geleden liep mijn paard niet goed. Ik heb toen naar haar laten kijken en er bleken een aantal wervels in haar rug niet goed te zitten. Die zijn goed gezet en ik heb toen enkele dagen niet gereden. Ik zag al wel snel aan haar bewegingen dat ze een stuk ruimer liep. Een week daarna ben ik met haar op vakantie geweest naar de Veluwe, daar hebben we buitenritten gemaakt en liep ze super. Eenmaal terug liep ze aanvankelijk nog goed maar nu loopt ze alweer 2 weken niet helemaal top. De ene keer is het beter dan de andere keer. De laatste dagen loopt ze wel goed.

Ik rijd haar nog niet veel omdat we nog in de inrijd/doorrijfase zitten. Nou had ik gisteravond les en toen begon ze met het aanspringen in de rechtergalop erg te bokken. Iedere keer dat ik aanwilde springen maaktze ze zich klein en bokte ze. Ze heeft nog nooit eerder gebokt onder het zadel. Ze heeft nog zowiezo nog nooit een stap verkeerd gezet. In stap en draf en de linkergalop was er niets aan de hand en liep ze ook zuiver.

Mijn instructrice denkt dat ze gewoon loopt te etteren (ze is jong, 4 jaar, en eigenlijk een eigenwijs dondertje) ik denk het ook wel aan de ene kant maar vind het toch moeilijk. Ik heb haar vandaag gelongeerd en toen sprong ze wel zonder morren aan in de rechtergalop. A.s. vrijdag komt de fysio naar haar kijken (en volgende week de tandarts) maar zouden jullie als je mij was nou wel of niet rijden tot die tijd.
Het is makkelijk gezegd om maar te wachten maar aan de andere kant heb ik nu zo iets van ik wil meteen doorzetten voordat ze een gewoonte gaat maken van dat gebok.

Is het toch nog een lang verhaal geworden.... Bloos

juno1

Re: Verzet of pijn? wel/niet doorzetten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:35

Als je nu doorzet zit het er dik in dat je dit paard voor de rest van zijn leven verknald.
En dan wordt het over 2 jaar verkopen.
Ten eerste is ze overbelast op de veluwe.
Waar wervels worden rechtgezet moet je het rustig aan doen, rustig stappen en niet te lang op die rug.
Longeren daarbij zit je niet op de rug en belast je het paard minder, met zadel erop zitten vraagt van een rug die moet herstellen ( zich aanpassen aan de juiste stand ) dat spieren zich ook aanpassen.
Dit dier heeft op het moment dat jij reed en ging zij ging bokken pijn gehad, dus pure protest op wat jij haar vroeg.

Instructrice had ik nooit naar geluisterd, die wil geld zien voor de les en hebben niets aan afzeggers.
Jouw dier moet voorop staan, het is 4 jaar en nog volop in ontwikkeling.
De rugspieren zijn nog niet eens volledig ontwikkeld, ( een paard begin je pas mee op zijn 4e jaar te belasten ) longeren behoor je alleen te concentreren op rechtrichten.
Dat deze iets aan zijn wervels heeft vind ik dan ook niet zo vreemd als die al zo belast wordt.
Wat ook aangeboren kan zijn, maar daar is een fysio voor om dat te bekijken.
Waarom kun je niet wachten op een fysio, luisteren naar wat die vind van de belasting.

Citaat:
Het is makkelijk gezegd om maar te wachten maar aan de andere kant heb ik nu zo iets van ik wil meteen doorzetten voordat ze een gewoonte gaat maken van dat gebok.

Waarom geen geduld voor iets waar je hopelijk nog vele jaren plezier kan hebben.
Persoonlijke mening van mij is dat er veel te snel dingen van een paard worden gevraagd 'omdat er zonodig gereden moet worden'
Wandelen is OOK erg leuk, grondoefeningen ZEER belangrijk en daar bouw je meer een band mee op dan nu iets te eisen waar ze duidelijk een protest laat horen.
Je zegt het zelf al, nooit bokt ze, nu wel.
Dat zou voor jou dan een teken moeten zijn dat er iets is, niet dat het streken zijn die je moet afstraffen.
Er worden teveel paarden in hun jeugd verknald door het ongeduld van de eigenaren/bijrijdsters.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:37

Ik persoonlijk zou het zekere voor het onzekere nemen.. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat ze niet helemaal 100% loopt.
Ik zou haar dus of stil laten staan, of alleen stappen ondder het zadel. Dus zeker de confrontatie nu niet opzoeken, als het wel een rug probleem is sla je jezelf echt voor je kop acheraf Lachen
En joh het is zo vrijdag Haha!!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:46

Als onze paarden gekraakt zijn door de fyshio moeten we altijd zeker 2weken longeren voordat we er weer op mogen. Dit om de paarden de kans te geven te wennen aan het gevoel dat ze geen last meer hebben van hun lichaam als ze bewegen en dat ze weer hun eigen balans terug vinden tijdens hun bewegingen.
Heeft jou fyshio niet gezegt hoelang je er niet op mocht?? Waarschijnlijk ben je een beetje te snel gaan rijden en heeft je paard meer tijd nodig om aan het nieuwe gevoel te wennen. Ik zou op dit moment even niet gaan rijden en wachten tot vrijdag. Het is zo vrijdag en naast rijden zijn er nog wel andere dingen die je met je paard kan doen Lachen

Succes ermee Lachen

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 23:05

Ik vind het een beetje jammer dat er nu op mij gereageerd wordt (juno1) alsof ik een of andere ragger ben. Ik begrijp dat je mij niet kent anders zou er niet zo gereageerd worden. Dit doet namelijk wel een beetje pijn. Ik ben namelijk alijd zo ontzettend voorzichtig met mijn paard. Ze is dus 4 jaar en hoeft nog helemaal niets! Ik ben pas voor het eerst op haar gaan zitten toen ze ruim 3 jaar was. Ik heb in totaal nog geen 35 keer gereden denk ik. Ik ben helemaal geen type die het alleen maar op het rijden gaat en zou mijn paard dus over 2 jaar ook niet verkopen als ze niet meer berijdbaar zou zijn. Ik heb haar gekocht en zal voor haar zorgen totdat het niet meer anders kan. Rijden is voor mij een ontzettende bijzaak. Ik heb haar in de 9 maanden dat ze nu onder het zadel is gemiddeld nog niet eens 1 keer in de week gereden.

Ik heb juist als advies meegekregen (toen haar wervels gemanipuleerd waren) om juist wel te gaan rijden. (de eerste dagen uiteraard niet) En dan juist wel op de Veluwe omdat ik daar lange stukken rechtuit kon rijden.

Mijn instructrice is geen persoon die het alleen maar om het geld gaat. Dan had ze wel meer gevraagd voor de lessen. Daarnaast is ze een zeer bekwaam persoon die het ook het beste wil voor mijn paard.

Toen ik de tweede keer op mijn paard zat (zo'n 9 maanden geleden)was ze ook ontzettend dwars. Ik heb toen wel doorgezet en ze heeft daarna nooit meer dwars gedaan. Het is toch zo dat jonge paarden vaak in een soort puberfase komen?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:30

je weet pas zeker dat ze last heeftvan haar rug als er iemand naar gekeken heeft en het allemaal goed voor je uitgezocht heeft. daarna zou ik me pas druk gaan maken om baldadigheid. zeker omdat na een kraakbeurt er gewoon heel rustig aan gedaan moet worden. ik geloof dat je bijna 2 weken onbelast moet en dat je daarna langzaam aan pas een beetje mag stappen.

ik weet ook niet wie je paard behandeld heeft, maar zo doen ze dat in elk geval bij van schie. er zijn er al veel bij ons op stal voor heen geweest.

ik zou dus lekker afwachten, want je hebt er niets aan als je haar gaat straffen voor pijn. en zoals je zelf al zegt, dat rijden is bijzaak... wacht gewoon af dan.. gewoon stappen of aan een halster longeren

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 09:09

Ze is gedaan door Ulke van Meeteren. Eric Laarakker (zo heet hij toch??) die bekijkt de paarden van mijn instructrice regelmatig en zij mag na de behandeling wel rijden. Die adviseert dat juist. Ulke heeft wel gezegd een aantal dagen niet rijden en als je dan daarna gaat rijden niet teveel vragen van voor. Daar ben ik met mijn paard nog helemaal niet mee bezig. Ik ben benieuwd wat de fysio gaat zeggen.

Ik wou nog even duidelijk maken dat ik het advies opgevolgd heb van "kenners". Iedereen om mij heen denkt ook dat mijn paard nu gewoon loopt te etteren. Ik twijfel daaraan dus vandaar mijn vraag. Ik heb ook al besloten om haar niet te belasten tot de fysio is geweest.

Ik ga haar ook niet meer longeren tot die tijd. Dat doe ik overigens zowiezo haast nooit met haar omdat ik die wendigen veel te kort vind. (gister even uitgezonderd omdat ik graag wilde weten hoe ze liep...goed dus overigens)

Maar bedankt voor de antwoorden!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:38

Ik weet bijna wel zeker dat dit paardje bokt uit pijn. Je ziet duidelijk het verschil tussen bokken uit pijn of uit speelsheid, vooral bij een jong paard! Pijn kan zich ook uiten in de vorm van verzet. In mijn omgeving mocht men na de fysio behandeling ook alleen maar longeren, en dan pas weken er na opbouwen. Misschien heb je het verkeerd begrepen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:14

Het klinkt als een pijn reactie en ik zou erg voorzichtig zijn hiermee. Belangrijk is vooral ook waar de rugpijn vandaan komt en dan zou ik persoonlijk kiezen om je paard door een goede dierenarts te laten nakijken.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:39

ik denk ook dat het pijn is, ik heb gehad dat een zadel niet goed lag en begon ook met bokken en steigeren, ook aan 1 kant en we dachten eerst ook dat het ondeugendheid was maar was het dus niet en het was gewoon pijn, ik heb geluk gehad dat mijn paard er niks aan over heeft gehouden maar als ik jou was zou ik niet verder rijden en je paard na laten kijken en je zadel ook.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:49

...wachten kan geen kwaad, zelf zou ik dat iig doen!....ben trouwens wel benieuwd wat de fysio er van vind!...succes hoor en wil je het laten weten?

Gr.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:49

Ik zou in dit geval ook wachten met rijden totdat de fysio is geweest.
ga lekker met haar stappen, want bewegen is altijd goed anders worden ze stijf.
Kijk ook goed of het zadel goed ligt je kan het zadel beter iets naar achteren leggen dan dat het zadel op de schoft ligt. Dat is namelijk ook beter voor een paardenrug.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:09

@sammetje, dit is niet op de persoon gericht, maar in het algemeen hoe ik zie dat mensen ( vaak nog pubers ) zie omgaan met hun paarden.
De eisen liggen te hoog, het paard is er alleen omdat er gereden moet worden en verder heeft men geen idee dat er ook nog andere bezigheden zijn die je met het paard kunt doen. ( wandelen, grondwerk en die band opbouwen )

Ik ken jou niet, weet dus niet hoe je nu en in de toekomst omgaat met problemen en of je bij bepaalde gebreken je paard wegdoet of tot het einde een mooie oude dag zult geven.
Maar je vraag en je verhaal lieten mij reageren op de wijze zoals het er dan ook staat.
We zullen hier ook geen discussie openen over Laarakker want daar heb ik een heel andere mening/ervaring over.
Hoop voor jou dat de fysio, en een kundige DA hun visie zullen geven en een toekomstplan uitstippelen zodat het paard in de toekomst pijnvrij zal kunnen bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:33

jonge paarden hebben zowiezo heel snel last van de rug,omdat ze nog sterker moeten worden,wat meer spieren moeten krijgen etc. etc. je doet er zowiezo goed aan om veel af te wisselen en niet al te vaak per week te rijden.
Juno: Laarakkes is zeker wel een kundige veearts..
TS: Stel nog niet te hoge eisen aan je paard,werk aan de basis en maak voorzichtig zijn lijf sterker door hem te gymnastiseren.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:37

als jij denkt dat je pony lekker los heeft en geen pijn heeft, zou ik er gewoon rustig op gaan.. tot dat de

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:08

@juno1, ik erger mij waarschijnlijk net als jij aan hoe sommige (vnl kinderen) met hun pony/paard omgaan. Ik vind het heel erg om te zien dat er zoveel paarden overvraagd worden. Maar ik vatte je stukje dus wel persoonlijk op, (omdat het immers een reactie was op wat ik schreef) en dat vond ik dus wat kort door de bocht.

@Tulandro, ik heb Ulke van Meeteren echt wel goed begrepen.

Daarnaast ben ik dus echt geen voorstander van longeren, zeker bij een jong paard niet.

Mijn zadel is ook nagekeken. Die ligt goed. Ik laat jullie wel weten wat de fysio over haar te zeggen heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:47

Als je twijfelt zal ik ook wachten tot de fysio er naar heeft gekeken. Desnoods er wel op, maar nix doen, alleen een beetje stappen enzo. Vind t een beetje raar dat iedereen hier al gelijk weet dat t pijn is. Een paard dat een tijdje onder t zadel is, leert ook haar krachten kennen. En dat uit zich vaak in bokken en ander kliergedrag. En misschien heeft ze toch wat moeite met die galop. Daar bokken ze ook wel eens door.
Ik vind t een goeie zaak dat je uitzoekt waar t vandaan komt. Als een paard niet lekker loopt, moet je toch weten waar t aan ligt. Want anders kan je t niet oplossen.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Oja, als mijn osteopaat is geweest varieert t van 2 dagen tot een week niet rijden. Mijn vriendin mocht zelfs na die week de eerste 4 dagen alleen longeren. Maar das toch wel t langste dat ik gehoord heb. Maar t ligt er helamaal aan waar je paard aan geholpen is.
Ik weet wel uit ervaring dat de meeste paarden de eerste tijd super ... lopen! Moeten er denk ik weer aan wennen dat t allemaal weer soepel is. Gaat echt voor geen meter dan. En dan langzaam krabbel je er uit, en gaat t beter als ooit daarvoor!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:28

@needje, ik vind het ook heel knap dat iedereen er van overtuigd is dat mijn paard pijn heeft. De reactie van mensen om mij heen was dan ook dat ze zich misschien wel sterk ging voelen. Zeker genoeg om haar benen eens in de lucht te gooien. Het is ook een dondersteen, in de omgang altijd al geweest en tot nu toe onder het zadel heel braaf waarom zou dat niet eens anders worden. Verder ben ik wel heel benieuwd wat eruit komt. Ik wil gewoon alles uitsluiten en mezelf inderdaad later niet voor de kop slaan als er iets ergs blijkt te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:45

Dan uit het zich meestal in schrikgedrag,jonge paarden die bokken hebben altijd moeite met hun lijf.Maar als je niet op advies zit te wachten dan moet je hier geen topic openen.Longeren ben ik ook geen voorstander van..maar wat vaker rust wel ;-} Sucses!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:52

Ik zou er voor de zekerheid maar even niet opstappen. Mocht ze aan het dollen zijn, dan geef je in ieder geval niet aan dat als ze het doet, jij het rustiger aan gaat doen en zei dus haar zin krijgt. Als de fysio zegt dat alles goed is, dan is het dus dollen en moet je ff doorzetten, maar ik denk dat er iets niet lekker zit.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:44

Ik denk dat mijn keuze was het zekere voor het onzekere nemen.
Je weet het nooit 100% zeker. En ik ga nou ook echt niet zeggen dat ik weet dat ze pijn heeft, mijn haflinger bokt ook wel eens bij het aanspringen, gewoon omdat hij graag wil galloperen, of om gewoon soms te klieren. Dan rijd ik gewoon door.
Maar omdat bij jou paard de wervels al een keer niet goedzaten, weet je het nooit zeker.
Als er nou niks aan de hand was geweest had ik gezegd ; lekker doorrijden.
Maar nu weet je het niet..
Gewoon afwachten wat de fysio zegt, je slaat jezelf voor je kop als je dalijk doorrijd en je rijd het helemaal naar de eh, mallemoer..
(En ik ben geen helderziende, dus ik beweer niet dat ik denk dat ze pijn heeft, of dat ik zeker weet dat ze pijn heeft hoor Knipoog )

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:50

Dank je wel voor jullie reacties hoor. Ik zit dus wel op jullie mening te wachten maar ik neem aan dat ik alle meningen en adviezen mag afwegen toch? Gister liep ze ook weer zuiver. Ik zag haar in het land spelen en dan stond ze ook gewoon op de plaats te bokken, om dan weer weg te rennen etc.

Ik wacht dus inderdaad af wat de fysio zegt en ik laat het jullie wel weten.

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:03

Iedereen reageert hier natuurlijk op vanuit zijn eigen ervaring en deskundigheid. Uit je vraagstelling (bovenin topic) laat je wel degelijk merken dat je heel begaan bent met je paardje. Je laat niet voor niks een ostheopaat kijken en nu dan ook een fysio. Dat je deze vraag op bokt zet, laat dus alleen maar zien dat je heel betrokken bent en zoveel mogelijk goed wil doen voor haar. Dan zit je niet te wachten op reacties zoals die van juno1 en elisa2. Want zij geven niet alleen een advies maar dragen gelijk een oordeel over je uit. Trek je maar niks aan van dit soort mensen (heb je namelijk vaak in de paardenwereld). Ik wens je dan ook heel veel succes en sterkte! Hopelijk kan de fysio jou vragen beantwoorden en een goede behandeling aan Annelie geven. Ik zeg altijd maar, paarden bezorgen je grijze haren, maar ook een heleboel plezier en liefde.

Liefs Jessica

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:44

hoho jes,mij heb je geen oordeel horen geven..ik spreek alleen uit mijn ervaring..ik reageerde alleen op het feit dat de TS sommige reacties niet leuk vondt.Ik probeer alleen maar te helpen vanuit mijn ervaring,en aangezien ik met jonge paarden werk weet ik heel goed verschillende actie-reactie om het zo maar te noemen,wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is,want dat kan ik niet zien vanaf m'n computer.Dus ik hoop niet dat je me nog steeds ziet als een {dat soort mens}..want dat ben ik absoluut niet.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:16

@jes29, ik draag wel zeker een advies aan, een mening mag ik ook hebben over hoe het in het 'algemeen' mee wordt omgesprongen.
Dat het niet op de topicstarter gericht is heb ik al duidelijk gemaakt.

( in het algemeen )
Ten eerste als men een probleem neerlegt wil men een antwoordt 'doe ik er goed aan of doe ik teveel' 'wat kan ik doen of wat moet ik laten'
Daar krijgt men dan een reactie op, zal dan niet altijd datgene zijn waar je op hoopt, ook kritiek moet 'men' tegen kunnen als dat nodig mocht zijn.
Ten tweede, hoe leest men een reactie.
Zit je zelf al met een onbewust schuldgevoel, twijfel je of je al ergens een fout hebt gemaakt en krijg je dan te lezen dat iemand dat ook vind dan ben je daar uiteraard niet al te blij mee.
Ervaring heb ik genoeg ( ben geen twintiger meer ) en heb voldoende meegemaakt of gezien om een inschatting te maken bij sommige problemen met dieren. ( en dan zelfs in de ruime zin van het woord )
Ten derde, oordelen doe ik pas als daar reden voor is en dat was bij deze vraag dus zeker niet het geval.