Ruin laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liza_vL

Ruin laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:49

Wie heeft dat wel eens gedaan? Ik weet dat je er niks aan hebt, maar lijkt me wel erg leuk. Alleen de fokker zelf natuurlijk. Iemand van bokt stelde het voor op msn, weet alleen de bokt naam niet. Lijkt me gewoon erg leuk. Kan iemand misschien ook vertellen wat je allemaal met zo'n keuring moet doen. Mijn pony is 1,44 ruin dus en 8 jaar.

Anoniem

Re: Ruin laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:10

wat je moet doen hangt van het ras af. bij kwpn moet je ehm...netjes getoileteerd hebben zoals op wedstrijd. dan meten dan op het harde stappen en draven. daarna in een bak stap draf galop en soms vrijspringen als je springbloed hebt.

bij de haflingers alles op het gras
toilteren hoeft niet veel. van en naar de jury stappen en een rondje draven aan de hand that´s it...en van te voren meeten.

ik ga volgend jaar met me haflinger ruin naar de keuring. het is altijd leuk om te kunnen zeggen wat voor premi je paard heeft ongeacht het merrie hengst of ruin is

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:21

Jij hebt toch een NRPS'er? HIER vind je het keuring- en predikatenreglement van het NRPS. Er staat niet in wat je precies ter plekke moet doen, maar daarvoor zou je het NRPS kunnen bellen of mailen.

Voor de ruin zelf is een predikaat niet van belang met het oog op de fokkerij, maar voor de ouders van het dier en voor de fokker kan een predikaat wel iets toevoegen.

En je kunt natuurlijk ook Z-dressuur (met minimaal 1 winstpunt) worden om het prestatiesportpredikaat te behalen. Lachen

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 07:50

Ja ik heb idd een NRPSer, dank je wel voor de link!
Een prestatiesprtpredikaat, krijg je die automatisch of moet je die ook weer aanvragen? Het is een ander predikaat dan zo'n keuringspredikaat lijkt mij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:55

Prestatiesportpredikaat staat los van keuringspredikaten. Zo'n sportpredikaat moet je idd zelf aanvragen. Dat kun je doen zodra je paard aan de voorwaarden voldoet.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:04

Ja helaas zijn we nog geen Z, maar als het een keer zo ver komt doe ik dat wel. Haha!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:08

Ik heb vorig jaar ook mijn ruin (fjord) laten keuren en vond het ontzettend leuk om te doen. Zou het dus gewoon doen. Aan de ene kant is het voor de ouders van je paard een pre als je een mooi resultaat behaalt, aan de andere kant is het voor jezelf gewoon heel erg leuk. Mijn fjord behaalde een eerste premie en is nu modelruin. Nou daar ben ik best trots op. Hij moet nu een verrichtingsproef afleggen (ABOP) en kan dan nog sterruin worden. Als dat allemaal lukt ben ik apetrots!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:14

Ik zit ff op je site te kijken. Tong uitsteken Moet je trouwens dan perse witte kleren aan? Ik heb wel een witte blouse maar mijn witte broek heeft beetje uitlopende pijpen. en een stropdas?
Hoe werkt dat met die premies?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:20

Voor de keuring moet je inderdaad witte kleren aan. Rode stropdas kan verschillen. Maar er zijn ook mensen die niks anders doen dan paarden voorbrengen op keuringen die dagen. Dus als je twijfelt of je in draf wel hard genoeg kan lopen of dat je het maximale wel uit je paard kan halen (het is tenslotte een momentopname) zou ik hem door iemand die daar ervaren in is laten voorbrengen. Had zelf al behoorlijk wat ervaring met Friezen opgedaan dus heb het zelf gedaan bij mijn fjord.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:14

Wou dat er een keuring was voor ruinen met een B-papier van KWPN..... Ben wel benieuwd wat ze r van vinden. haha

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 15:04

Hmm kom er net achter dat op de dag van de keuring wij op vakantie zijn. Andere keuringen zijn te ver weg. Scheve mond

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:17

Dat is balen! Wie weet een ander keertje?

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:50

Ik ben met mijn Fjordenruin Pjelk twee keer naar de keuring geweest. Ook gewoon omdat ik benieuwd was wat een kenner nu van zijn bouw en gangen zou vinden. Bij het Fjordenpaardenstamboek moest je: het paard voorbrengen in stap en draf en dan opstellen voor de jury op een manier dat ze alle benen kunnen zien.
Dat was het.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:13

Goeie vraag, ik heb er ook wel eens aan gedacht Lachen
Nou op naar de Z en naar het prestatiesportpredikaat Tong uitsteken
(klinkt wel echt stoer!!)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 19:13

Tinkelbel schreef:
Dat is balen! Wie weet een ander keertje?

Ja misschien wel als er iets in de buurt is en als ik hem nog heb natuurlijk. Tong uitsteken Z is nog wel erg ver weg hoor viesdepief Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:40

De Z is voor mij ook nog ver weg, maar kan een ruin met KWPN B papier ook een sportpredikaat krijgen? Misschien een hele domme vraag, maar ben gewoon benieuwd....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:40

Needje, dat kun je het beste even navragen bij het KWPN. De verschillende stamboeken hanteren hiervoor verschillende regels.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:07

Karin schreef:
En je kunt natuurlijk ook Z-dressuur (met minimaal 1 winstpunt) worden om het prestatiesportpredikaat te behalen.

Dat is tegenwoordig Z2 (met 1 winstpunt).....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:10

Niet bij het NRPS. Knipoog

www.nrps.nl schreef:
Artikel 29a

Aan niet goedgekeurde hengsten/ruinen kunnen de volgende predikaten worden toegekend:

(...)

Prestatiesport
Een hengst/ruin ingeschreven in een der registers van het NRPS, die aan één van onderstaande eisen voldoet:
1. Bij de KNHS gekwalificeerd is in de disciplines: dressuur Z of springen Z of eventing Z.
2. Bij de KNHS nationaal of internationaal gekwalificeerd is in een 1.30 m parcours of hoger of op Prix St.Georges niveau of hoger.
3. Startgerechtigd is in klasse IV (afstanden > 120 km) in de Endurancesport.
4. Bij de KNHS gekwalificeerd is in het enkelspan Z in de discipline mennen-dressuur en/of geklasseerd is in de klasse Z met minimaal 5 winstpunten in de discipline mennen-vaardigheidsproef.

Naar mijn weten hanteren niet alle stamboeken dezelfde normen. Zo houden NRPS en AVS verschillende eisen aan voor het sportpredikaat endurance: bij het AVS moet je gekwalificeerd zijn in klasse 4 (dus minimaal 1x klasse 4 goed uitgereden).

Maar idd, 'Z' is wel een beetje vaag. Bij de dressuur heb je tenslotte Z1 en Z2.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 23:30

altijd fijn als ze het zo duidelijk neer zetten, denkwel dat ze Z1 bedoelen anders hadden ze het er wel bijgezet.
Misschien als ik nou snel die M2 doorkar, dat de Z1 nog haalbaar is. Tong uitsteken