mijn pony is zo onzeker dat ik niks met haar kan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mijn pony is zo onzeker dat ik niks met haar kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:33

wie kan mij helpen?
zoals sommigen van jullie weten
heb ik sinds een paar maanden een nieuwe pony erbij
voor bij mijn fjord.

ze is alleen zo onzeker dat ik haar niet kan pakken

ik heb haar nu 1,5 maand en ben nog geen steek verder
alles heb ik al geprobeerd, zelfs een vrouw die communiceert met paarden kan haar vertrouwen niet zodanig krijgen dat zich laat pakken

uit zichzelf komt ze wel telkens achter me aan in de wei, maar ze blijft dus afstand houden.

haar hoeven kan ik niet doen en zelfs haar zadel kan ik niet passen

heeft emand van jullie tips Verdrietig

Afbeelding

ze is heel mooi, maar ja wat moet je met een pony waar je niks mee kan Verdrietig

Lenneke_

Re: mijn pony is zo onzeker dat ik niks met haar kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:37

Misschien krijg ik hier heel wat felle reacties op, maar kan me niks schelen. Maar kan je niet een keer een join-up met haar doen? Dan hoef je haar niet echt te vangen (je moet haar alleen in een ronde omheining zien te krijgen, maar moet ook lukken zonder haar te pakken) Grote kans dat ze daarna wel bij je wil komen. Daarna kan je verder grondoefeningen doen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:41

Mijn pony had door zijn verleden ook totaal geen vertrouwen in de mens of in zichzelf. Ik heb hem nu een jaar en loopt op alles en iedereen af!! Ik ben met hem aan de slag gegaan met Freestyle. Had jaren ervoor al een cursus gevolgd en kon het eindelijk op mijn eigen knollie toepassen. En het werkt echt super!! Je krijgt er een goede band mee en ook zelf vertrouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:20

en...bach-remedie druppels gaan geven, zelf even uitzoeken welke je t beste kunt nemen.

een dier wat geen vertrouwen heeft moet je altijd heel positief benaderen, niet boos worden, niet ongeduldig of wat ook, ga urenlang in de wei zitten lezen, neem een worteltje mee, appeltje laat haar uit je hand eten( mag ebst vind ik met dit dier)

als ze niet doet wat jij wilt, niet boos worden, maar lga lachen of zingen hahah klinkt raar maar werkt wel.
zet er een ouder dier of een dier bij wat helemaal gek op mensen is, zo neemt ze goed gedrag makkelijker over.

en inderdaad...ga freestylen!!
lees er een boek over,haal er iemand bij die daar echt verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:33

er staat gelukkig al een dier bij dat gek is op mensen, daar merk ik zeker door dat als ze het eng vind achter haar gaat staan, zodat ze toch in de buurt is en zich toch veilig kan verschuilen.
idd freestyle is heel goed en ik heb er ook zo iemand bijgehad, maar omdat ze zo weinig zelfvertrouwen heeft vertelde zij heeft ze ook geen vertrouwen in een ander.
ondertussen heb ik me al heel wat uren in de wei vertoeft

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:07

Ik ga met de bokkers hierboven mee: ga free-style doen, en zeker het join-up is een aanrader, juist omdat je het paard hiervoor niet hoeft te pakken om ermee te beginnen, als alles goed gaat is het wel waar het mee eindigd, maar dat is geheel aan het paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:56

Veeeeeeeeeeeeeeel geduld hebben. Een band met je dier heb je niet binnen een bepaalde termijn. Anderhalve maand is nog erg kort hoor.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:20

ga lekker in de wei zitten, als ze oogcontact zoekt sluit je je ogen even zodat ze ziet dat het goed is, en dat jij haar vertrouwd
Tis wel een lekker ding zeg!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:54

Maar je had er iemand bij gehad die het zelf met jou paardje deed?? Vanuit het oogpunt van Freestyle is dat al fout. Ik merk heel duidelijk bij mijn pony dat hij bij mij dingen wel doet en bij andere niet. Bij Freestyle gaat het vooral om vertrouwen dat wordt omgebouwd vanuit de onderlinge band tussen jullie. Dus jij zal dan zelf aan het werk moeten, wellicht onder begeleiding..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:32

Ik ga met bovenstaande mee. Breng veel tijd met haar door, zodat ze ziet dat je niet eng bent. Praat tegen haar, ga in de wei dingen voor je zelf doen (lezen of huiswerk maken) Als je wat met haar doet en ze reageert goed, beloon haar dan met je stem.

Van free-style heb geen verstand, dus daar kan ik niks over zeggen Lachen

stalshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:36

Heeewj,

Wij hadden oowk eerst een pony die heel onzeker was. We zijn toe bijna elke dag even naar de wei geweest en dan wat lekkers meenemen. En steeds weer haar proberen te lokken OoK lokken met andere ponys. Blijf gewoon contact zoeken. Maar vooral rustig. En wordt zeker niet ongeduldig want dan wordt het niks. ik weet dat het moeilijk is maar het helpt egt! Je moet er wel vertrouwen in blkijven hebben. En 1.5 maand lijkt wel lang maar valt heel erg mee! Bij ons duurde het wel 4 maanden! SUCCES!

groetjes stal shine (website = http://users.poink.be/stalshine, maar is nog lang nie af!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:46

Hhhmmm, neem vooral de tijd. Vergeet al die prachtige termen en ben gewoon bij haar in de buurt en doe vooal NIETS!
Ik mis nog wat:
Waarom is ze zo anti-mens?
Hoe is haar kudde-gedrag?
Hoe is ze bij jou gekomen? (ik neem aan dat ze daar niet geboren is)
Voor ECHTE oplossingen mag je een PB sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:38

bedankt voor de vele reacties, er zitten hele goede tips bij, gisteravond ben ik met haar bezig geweest en dat ging heel goed, ik heb haar in de paddock gezet zodat ik meer contact met haar kan maken.
ze komt wel steeds in de buurt maar houd wel afstand.
vandaag ga ik kijken of ik haar voorzichtig mag aanraken of evt poetsen.
tips zijn nog altijd welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:40

ikke: waarom ze zo anti-mens is weet ik niet, bij mijn andere pony is ze heel onderdanig maar wel goede vrienden, mijn andere pony is gewoon de baas.
ik weet weinig van haar verleden, wel denkt mijn zud dat het misschien een hackney-pony is
ik heb haar zonder papieren gekocht.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:22

ik denk dat ikke ook bedoeld , hoe is ze bij jou in de wei gekomen .. neem aan dat ze niet aan is komen wandellen of daar geboren is ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:30

ik heb haar gekocht omdat ik haar voor een kar wou beleren, die mensen hadden haar gewoon voor mij gevangen toen ik kwam kijken, ook zeiden ze dat ze al beleerd was onder zadel, dus ik zadel en hoofdstel gekocht, ze stond te trillen van angst toen ik het zadel op wou leggen.
nu heb ik die spullen terug gebracht omdat ik niet wou overhaasten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:48

Talietjuh schreef:
ik heb haar gekocht omdat ik haar voor een kar wou beleren, die mensen hadden haar gewoon voor mij gevangen toen ik kwam kijken, ook zeiden ze dat ze al beleerd was onder zadel, dus ik zadel en hoofdstel gekocht, ze stond te trillen van angst toen ik het zadel op wou leggen.
nu heb ik die spullen terug gebracht omdat ik niet wou overhaasten.

Misschien is het niet zo, maar het klinkt als dat ze je een groen paard hebben verkocht als volledig beleerd.
Sommige mensen zeggen dat ie zadelmak is als ze er een zadel bijgehouden hebben Haha! Ik heb ook eens meegemaakt dat iemand een "ingereden" paard kocht, bleek dat paard alleen achter een bepaalt ander paard aan buitenritten te kunnen maken.
Helaas woon je niet erg "om-de-hoek" anders had ik je mogelijk wel een duw in de goede richting kunnen geven. Ik weet daar ook zo gauw niet iemand die dat wel zou kunnen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:10

Tja, dat is balen dan, als mensen niet gewoon eerlijk kunnen zijn. Zit jij met de problemen. Maar zoals ik jou nu hoor, moet het best wat worden. Je hebt er het geduld en de tijd voor. Begin gewoon lekker bij het begin en mocht je vragen willen hebben wat het Freestyle betreft, kan ik je mss helpen.