Los ijzer, rijden jullie gewoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard heeft een los ijzer, klim je erop?

Tuurlijk! Zowel in de bak als buitenritten
7 (16%)
Ja, maar alleen op zachte bodem (bak)
16 (38%)
Nee, ik longeer 'm
2 (4%)
Nee, hij mag alleen in de wei
12 (28%)
Hij blijft op stal
5 (11%)

Totaal aantal stemmen: 42

Concorde

Los ijzer, rijden jullie gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:26

Aangezien het vaak nogal lang duurt voordat de smid tijd heeft om een ijzertje weer even vast te timmeren, leggen jullie de training helemaal plat?

Anoniem

Re: Los ijzer, rijden jullie gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:28

rijden doe ik dan niet meer
Hij mag wel op de wei en hoop dan maar dat het goed gaat.
Gelukkig heb ik wel een fijne smid die voor noodgevallen dus wel ff een ijzertje vast komt zetten.

1x duurde het wat langer en had toch geen wedstrijd in het voorruitzicht en dus geen zin een andere smid te bellen en heb toen het ijzer eronderuit gehaald.
Uiteraard ook dan niet rijden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:24

Ik heb geen optie gekozen, als bij mijn paard een ijzer los zit laat ik zoeiso de hoefmsid zsm komen, maar ondetussen laat ik het ijzer weer redelijk vast slaan door de staleigenaar. Dus rijden gaat nog gewoon dan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:47

mijn smid komt dan binnen 1 a 2 dagen dus ik rij niet met een los ijzer. Zit ie maar een klein beetje los probeer ikm voor nood even zelf aan te trekken en anders dus gewoon wachten op de smid

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:50

Ik rijd dan ook niet, ga er dan aan de hand mee stappen... mijn paard heeft hele erge brokkelhoeven dus als ik ermee door rijdt, dan heb ik kans dat er en groot stuk afbrokkelt

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:54

ik rij ook niet en als ie het ijzer krom heeft getrapt haal ik ´m er zelf af.

Jeckyll : insmeren met zonnebloem olie en azijn dat helpt echt super !!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:59

Heb niks geselecteerd, probleem hebben wij niet echt. Hoefsmid woont 3 deuren verder, dus we staan zo op de stoep. Bij hoge nood sla ik er zelf een nagel bij om hem weer vast te zetten. We hebben ook wel eens meegemaakt dat het ijzer los zat doordat de pony zichzelf ving tijdens het binnenkomen bij een wedstrijd. Tja, dan rijd ik gewoon door, zeker als het een belangrijke wedstrijd is. Haha!

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:36

Panini schreef:
Jeckyll : insmeren met zonnebloem olie en azijn dat helpt echt super !!!

Oh, dat zal ik eens proberen, ik heb echt al zoveeeel geprobeerd bedankt voor de tip!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:40

Met een millimetertje speling en alle nagels nog op z'n plek rij ik wel door, zodra je het gaat horen dat de boel los zit, dan rij ik niet meer, vind ik veel te link. Smid heeft meestal wel snel een gaatje en anders zou ik 'm er zelf onderuit halen en dan niet rijden.
Maar eigenlijk is het nog nooit aan de orde geweest, hij heeft nooit een ijzer los.
Boxrust om een los ijzer vind ik echt te ver gaan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:01

Bij mijn paard zit er zomers als ze in het land loopt nogal al snel een ijzer een beetje los.

Zo gauw ik merk dat er een beetje speling in begint te komen bel ik m'n hoefsmid. In de tussentijd totdat hij komt rijd ik gewoon door.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:05

De hoefsmid die ik heb komt zo snel mogelijk als ik een ijzer los heb zitten....
maar de training gaat uiteraard wel door, dan niet naar buiten maar wel gewoon in de bak.....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:21

de hoefsmid komt bij ons elke week op stal en als het ijzer los zit, valt het er vanzelf wel af, dan kan de smid het dezelfde week er weer onder zetten. Hij kan best een paar dagen op z'n blote voeten lopen, krijgt ie niks van. Ik rijd ook gewoon buiten, als het dan daar eraf valt, pak ik wel ff een oud ijzer wat we nog op stal hebben liggen en dan tikt de smid dat er wel ff onder. En als de smid een week niet komt, timmert iemand anders bij ons op stal het er wel onder, dus nee.... ik maak me niet druk om een los ijzer

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:40

Ik bel naar de smid en die komt dezelfde dag nog... Die dag gaat ze gewoon in de wei.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:15

als het ijzer los zit zonder dat ik hem eraf krijg en geen lippen in zijn hoef steken rijd ik gewoon door. wel in de bak. als het ijzer eraf is rijd ik ook gewoon maar alleen in de bak. maar als ik ook maar iets hor rammelen bel ik de hoefsmid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:15

Ik heb geen optie gekozen, want de paarden hebben geen ijzers... mochten ze dat wel hebben, dan zou ik er niet mee gaan rijden en ze op de wei zetten. Meteen de hoefsmit laten komen en weer vast laten tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:25

Dan wacht ik gewoon een dag of 2-3 tot de smid kom en rijd niet. Wel gaat ze gewoon op de paddock en wei enzo. Als het kan, pluk ik het ijzer er wel af.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:26

Als er een ijzer loszit dan komt de hoefsmid meestal binnen korte tijd, dwz enkele dagen. Meestal zit het niet zo los dat ik niet meer kan rijden, maar ik ga geen uitgebreide bosritten maken.

Toen de hoefsmid ivm de MKZ crisis niet langs kon komen, heb ik het ijzer eronderuit gehaald.
Een week later moest de ander er ook onderuit.
Ik ben gewoon doorgereden, als het ijzer er eenmaal onderuit is kun je gewoon volop rijden,mits er geen nagels in de hoef zijn achtergebleven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:04

Ik heb ook niet gestemd:
Het ligt eraan hoe los het ijzer zit. Als het echt helemaal los komt van de hoef rij ik niet meer maar mag hij wel de wei in. Als er alleen een beetje speling op zit rij ik gewoon maar gebruik ik springeschoenen.
daar komt bij dat mijn hoefsmid meestal binnen 3 dagen komt en dat mijn paard er niet onregelmatig van wordt.

Als de smid niet snel genoeg kan komen maar het ijzer zit wel erg los dan haal ik het er onder uit. Ik rij wel gewoon, alleen niet buiten op straat. Ook hier merk ik absoluut geen verschil in. Het is ook wel eens voorgekomen dat ik mijjn ijzer verloren ben tijdens een buitenrit. Toen moesten we nog 1,5 uur terug naar huis. Ook hier geen enkel probleem, alleen wel zo veel mogelijk in de berm gebleven.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:29

Niet buiten zetten, wel rustig rijden. Geen middendraf of middengalop. Niet teveel zij gangen. Als ijzer er af is rijd ik in de buitenbak (erg zachte bodem) als paard dan recht loopt rijd ik door (paard heeft gevoelige zolen) en anders longeren tot de smid komt.
Als een ijzer krom is oid rijd ik uiteraard niet. Gelukkig hoef ik nooit lang op de smid te wachten.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:15

Het komt bijna nooit voor dat mijn paard een los ijzer heeft, maar als het wel gebeurt dan rijd ik in principe niet (hangt van de "losheid" af Haha! ). Wanneer het ijzer er af is en de hoef is niet gescheurd, dan rijd ik gewoon door (in de bak of berm).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:19

Idd, ligt er aan hoe los het ijzer zit. Met een klein beetje speling kan je nog wel rijden, maar als je het ijzer echt hoort tikken zou ik het ook niet meer doen. Gelukkig staat Spike nu niet meer op ijzers, dus heb ik er geen last meer van Haha!. IJzer lag er namelijk errug vaak af...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:44

mijn optie staat er niet bij namelijk: ik haal het ijzer er zelf zsm af !!

als het al los zit, is de kans dat ze er zelf op de rand stappen en het nog losser komt te zitten veel groter. Ik wil er niet aan denken dat mijn paard in de wei of stal staat en dat ze in een nagel van het ijzer trapt omdat dat aan haar voet bungelt, met alle gevolgen van dien.
Ik rij dan ook niet meer, als het ijzer er af is, hooguit paar rondjes stappen in de wei.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:56

Waarom rijdt niemand buiten met een los ijzer? Ik raak losse ijzers nl kwijt in de bak, en juist niet buiten....
Als z'n ijzer los zit bel ik de hoefsmit. Ik rij dus gewoon door totdat ze geweest is. Meestal probeer ik m zelf wat vaster te krijgen. Nu heeft ie denk ik wel 2 weken met een los (mini beetje hoor!) ijzer gestaan. Die lapzwans krijgt t voor elkaar om een "normaal" ijzer er zo af te krijgen, en een los ijzer er dus 2 weken onder te laten zitten. Vorige keer had ie een ijzer wat gewoon nog zuper vastzat omgebogen onder z'n voet zitten! Dat was een werk om dat er af te krijgen. Hoefsmit op de headset en gaan met die banaan! Lache!
Ik rij dus gewoon door met een (iets) los ijzer.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:06

ik ben eens ergens gaan rijden , zo'n dagrit , erg fijn , kom er dikwijls.
Nu reed ik op een paardje met een los hoefijzer . De eigenaar wist ervan , maar vertrouwde mij er op dat ik er voorzichtig mee ging zijn .
Ik moest zoveel mogelijk harde stukke vermijden zeker bij draf en gallop.
Ik denk niet dat het paard er enigzins last van heeft gehad .
Tijdens de pauze stond het hoefijzer echt heel los en ben 't kort daarna verloren . ( haar hoeven zelf waren wel in niet perfecte staat )
Ik moet wel zeggen dat de hoefsmid de dag daarna kwam en ze zelf maar 1 rit meereed ipv 2 of 3? .
2 weken later ben ik opnieuw gaan rijden en hebben ze mij er terug op gezet ( super fijn paardje , maar niet voor beginners :p )
haar hoeven zagen er echt super gezond uit ... dus ik weet niet of het erg is of niet .

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:16

ik rij gewoon dan in de bak de haffies lopen nog wel voor de kar het is gewoon wachten op de smid als het te los zit dan longeer ik ze gewoon of zo