Ivm het 'tam' zijn van een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loekepetoeke

Ivm het 'tam' zijn van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:54

Ik wou dus graag vragen, hoe 'tam' is een veulen op 2 maanden ongeveer?

Groetjes

Laura

Loenz

Re: Ivm het 'tam' zijn van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:56

Dat ligt helemaal aan de eigenaren, als die gedult met hem hebben gehad, en veel bij hem zijn geweest, zal hij redelijk tam zijn.Hebben ze helemaal niets met hem gedaan, dan is hij niet tot absoluut niet tam.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:58

Bedankt voor je reactie Loenz, het gaat eigenlijk over het haflingerveulentje van een boer hier in het dorp, ik ga elke dag naar hem toe. Ik kan hem al aaien in zijn hals en op z'n neusje... Ik heb echter geen idee of dit al 'tam' is voor 2 maanden oud...

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:01

ik denk als ik het zo hoor, hij al best tam is Haha! als hij niet wegrend etc. dan is hij dus (behoorlijk) tam Haha! Haha!

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:03

Mjah Bloos dankje Lachen!

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:06

alsje Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:09

Ik ben afgelopen vrijdag bij een veulen van 5 dagen en één van zes weken gaan kijken, die komen nog net niet op schoot zitten, maar lopen heerlijk achter je aan te duwen en aandacht te vragen. Voetjes optillen doen ze ook met gemak! Als er goed mee om gegaan wordt, kan een veulen van twee maanden behoorlijk handmak zijn hoor maar dat ligt helemaal aan de eigenaar!!!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:54

ik ken een veulen van ong. 2 maanden en dat komt in de wei als zo naar je toe ook als haar moeder aan de andere kant van de wei staat maar dit is ook wel een heel vriendelijk veulen wil altijd aandagt enzo, maar pas wel op met veulens want ze blijven onvoorspelbaar als ze iets niet kennen en in paniek raken!

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:58

Bedankt voor de reacties alvast! Lachen Mjah dit veulen komt ook naar me toe en hinnikt naar me Bloos en komt snuffelen enz... Maar aanraken daar blijft het bij hals en snuitje.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:15

als je het al een halsterje kan om doen en af doen dan is hij al heel tam vind ik dan en dat je hem helemaal kunt aaien ligt er ook aan wat voor moeder hij heeft. is het een die het paardje heel goed beschermd zal hij minder snel tam zijn, is het een moeder die er nix om geeft dan kan dat sneller!!

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:42

Bedankt Whisperke Lachen!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:50

Wij hebben hier ook een veulentje staan, en zij is heel erg tam. Als ze me hoort, komt ze al naar de draad en vaker hinnikt ze dan ook nog. We kunnen haar zo aaien, voetjes optillen, enz. Ook een halster om en af doen is geen enkel probleem.
Ze zal wel nog af en toe een sprong maken als we met haar lopen, maar ook dat is al veel minder Lovers

2 Jaar geleden hebben we een shetlandveulen gehad. Ook zij was heel tam, en kwam altijd bij me op schoot liggen. Als ik nu bij hen in de wei zit wil ze het nog steeds doen, maar dat laat ik niet toe Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:53

mijn veulen was eigenlijk te tam.
Ze heeft een deel de fles moeten krijgen en daardoor kroop ze gewoon bij je op schoot.

Ene kant is het fijn ik kon alles met haar. En de moeder vond het allemaal goed.

Enkel ze moeten ook zelfstandig worden. Ze heeft een moeilijke start gehad ( te vroeg geboren niet drinken enz) en daardoor heeft ze wel een klein beetje een achter stand. Na 1 jaar trekt ze pas goed bij en zie je er echt groeien en vooruit gaan. Ze is nu 2 en ziet er super uit. Ze staat nog met haar maatje en andere jaarlingen en paarden lekker dag en nacht op het land.

Ik ben dus van mening dat je het zo mak kan maken als je wilt. Enkel ik zou hem dus niet te mak maken om het maar zo te noemen.

hopelijk snap je wat ik bedoel ..Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:56

Wij hebben 2 veulens staan, en die zijn het tegenovergestelde van elkaar. De ene komt naar je toe om te knuffelen, is voor de duvel niet bang, en je kunt er alles mee doen. De andere hebben we nog nooit aan kunnen raken. Het ligt voornamelijk aan de merrie. De ene merrie vind alles wel goed, de andere is daarentegen enorm beschermend, draait altijd voor het veulen door en zal er altijd tussen staan om hem te beschermen. Dit heeft ze bij alle veulens nog gedaan. Het ligt voornamelijk dus aan de merrie en niet aan de veulens. Al haar veulens hebben het na het afspenen ook ruimschoots goedgemaakt namelijk.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:00

wij hebben een shet veulen staan van 2 weken op stal en die kwam al gewoon op schoot zitten zowat Haha! echt zo ontzettend lief. Hij is je ook erg aan het uitdagen Lovers

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:21

Dankje voor de reacties! Lachen Blijkbaar is er dus geen echte norm voor het 'tam' zijn...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:51

we hebben een shet veulen van nu 3 weken met een beschermende mamma

maar veulen komt vanuit de wei naar ons toe kunnen hem overal aanraken en de rest komt wel als die ouder is ,

vind het zelf belangrijk dat ik een pony overal mag aanraken en kijken (nakijken..) en vasthouden aan een halstertje zodat de arts ook zou moeten kunnen kijken indien nodig en de hoefsmid

verder mag hij alleen nog maar lekker spelen Haha!
net als de jaarling die we hebben staan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:05

Het hangt van de opvoeding af.

Mijn hengstveulen van een maand is voor de duvel niet bang en rent hinnekend achter je aan op het land. Hij schopt ook de 2 jarige dartmoor rustig aan de kant(die is al 25 cm groter dan zijn mama Tong uitsteken).

Maar ik ken ook wel 'veuelens' die met 2 jaar nog bang zijn omdat ze nog steeds bijna nooit mensen gezien hebben.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:08

Mijn veulen van nog geen twee maanden laat zich overal aanraken, kan ik borstelen, alle vier de voeten optillen en ze loopt braaf mee aan het halster.
Daarentegen ken ik ook veulens die al voor je wegrennen als je ze alleen maar aankijkt.
Het verschilt dus per veulen en per opvoeding.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:39

Dankje allemaal Lachen!