lostrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoetie

lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:12

hoihoi

ik heb een verzorgfjordje, dat behoorlijk sterk is en wat hij dus blijkbaar ook weet. nou is het vaker zo, dat als ik hem van de wei afhaal [meestal samen met de merrie waarmee hij op de wei staat] hij bijna altijd zich los trekt en dan weg rent [niet naar de wei terug maar gewoon naar stal of naar de poetsplaats/kast], dan gaat hij een stukje verder op staan, maar kan ik hem bijna wel altijd vangen..
nou stond ik deze week even te praten met iemand en ik had hem ook aan het halster vast, toen stond hij rustig te grazen en voordat ik het wist trok hij zich weer los en rende richting wei.

de enige manier waarop ik hem toen weer meekreeg was om het touw om zijn neus te binden zodat ik hem nog wel gehouden kreeg, anders had hij zich zeker weten weer los getrokken [hij heeft het geprobeerd maar touw zat om zijn neus dus besloot hij toch om te blijven staan Knipoog ]

verder kan ik ook niet met hem buiten het terrein gaan, zonder een hoofdstel in te doen, [waar een pasoabit aanzit], want dan heb ik zelfs nog moeite om hem mee te krijgen, omdat hij elk stukje onkruid of blaadje dat alweer wilt opeten.. dat vind ik dus echt erg vervelend want hij wilt nu gewoon echt alles eten wat op zijn pad komt, en daarvoor wilt hij zich dus ook van mij lostrekken zoals ik hierboven heb beschreven zodat ik weer blaren op mijn handen heb..

hebben jullie hier misschien tips voor? want ik zou het ook wel eens leuk vinden om 'gewoon' een stukje met hem te kunnen wandelen zonder dat hij aan elk struikje wilt eten.. Haha!

MirandaMalik

Re: lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:46

Het is hem eenmaal gelukt en nu weet hij dat hij sterker is. Ik zou hem voorlopig gewoon een hoofdstel indoen en gaan oefenen. Jij bent de baas en hij heeft maar te doen wat jij zegt! Je moet hem helemaal niet laten grazen aan de hand want daar maakt hij een potje van. Ga maar wat oefeningen met hem aan de hand doen, zoals stappen, halthouden, omdraaien enz. neem desnoods een zweep erbij dat je hem een tikje kunt geven. Maar zorg ervoor dat hij eerst heel goed luistert voordat je met halster gaat proberen. En dan kun je inderdaad eerst met touw om z'n neus en als dat goed gaat zonder. Dit gaat allemaal wel wat tijd kosten, maar zorg dat jij de baas bent!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:51

misschien helpt het om je touw aan de zijkant van je halster vast te maken, hielp bij mijn haf altijd goed. Touwhalster werkt vaak ook beter. Succes

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:54

Je paard weet nu dattie sterker is dan jou dus maakt hij daar dankbaar gebruik van Haha!. Je moet erg consequent zijn. JIJ bent de baas, je paard niet. Als hij zich los wil rukken geeft je een ruk aan het halstertouw. Mag in het begin best hard anders komt het waarschijnlijk niet door..
Wat je ook kan doen is hem een hoofdstel met een gewoon trensje in doen. Dan heb je toch wat meer controle.

In dingen als pessoabitten, hengstenkettingen etc. geloof ik niet zo. Ja, dat zal wel moeten bij sommige paarden, maar los het eerst simpel op.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:01

@ mirandafuego: dat zijn inderdaad een paar heel goede tips, dat zal ik zeker gaan proberen, hij is nu toch kreupel en mag alleen maar met hem aan de hand stappen dus dat komt wel goed uit Haha!

@ allegro: denk je echt dat zo'n touwhalster zal helpen? dacht altijd dat dat maar zo'n dun draadje was, dus durfde het eigenlijk nooit om te doen, bang dat hij zich dan helemaal zou lostrekken, maar als je denkt dat het zo kunnen werken wil ik dat best aanschaffne!

@ amethyst: het rukken aan het halstertouw komt inderdaad niet door, alleen als ik het touw om zijn neus doe dan voelt hij het [ook maar een beetje volgens mij], en het pessoabit zit in zijn hoofdstel, eigenlijk puur voor het rijden, maar omdat ik niet met meneer aan het halster kan stappen zou ik altijd het bit om moeten wisselen, maar omdat het eerst niet vaak voorkwam dat ik aan de hand ging stappen verwisselde ik dat gewoon niet. nu zal ik het wel verwisselen, omdat hij kreupel is toch een tijd niet kan rijden..

ik ga het in ieder geval een tijd met het hoofdstel proberen, bedankt voor jullie tips! Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:20

Als je met dat pessoabit doorgaat, dan zal je zien dat dat op een gegeven moment niet meer helpt. Daar went je paard aan en zo zul je dus steeds zwaardere hulpmiddelen moeten gebruiken. Het gaat dan van kwaad naar erger.
Daarom kwam ik ook aanzetten met een gewoon trensje Haha!

Dat geldt eigenlijk ook voor het rijden. Als jij met steeds zwaardere hulpmiddelen gaat slepen, dan gaat het alleen maar slechter en op een gegeven moment werkt het dan niet meer.

Probeer het dus simpel te houden!

Als je een keer een pessoabit gebruikt is niet zo erg, maar maak er geen gewoonte van!

Snap je wat ik bedoel?

Probeer er verder voor te zorgen dat je paard op JOU let en niet op de omgeving. JIJ bent de leider, hij niet!

En tja, dat bit verwisselen, dat moet je er voor over hebben Haha!

En dan nog wat: als hij op jou let en niet trekt of wat dan ook dan is het wel heel belangrijk om te belonen!! Maak van dat wandelen (en rijden) iets leuks voor je paard.
Belonen kun je doen door 'm een snoepje te geven (al ben ik daar niet zo'n voorstander van, je loopt het risico dat je paard gaat schooien) of te belonen met je stem.

Edit: nog wat toegevoegd