Wanneer ben je te zwaar voor een shetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Wanneer ben je te zwaar voor een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:11

Hoi
Ik wil graag op m'n shetlander gaan rijden, hij is zadelmak en er zitten geregeld kleine kinderen op hem. Maar hij is 1 meter en ik 1.60 en iets onder de 50 kilo, kan dit dan wel ?
-xXx- Marijke

Marja1988

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:22

Tja ligt eraan (1.60 grote shetlander hoor Tong uitsteken) hoe groot je bent en hoe je gebouwd bent.
Ik denk niet dat het heel eerlijk is om elke dag te rijden maar af en toe kan miss. wel als je groter,zwaarder bent

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:52

Hoi
Er staat: Maar hij is 1 meter en ik 1.60
Ff goed lezen he :p
Maar ik ben dus zoals je al las 1.60 maar niet stevig gebouwd ofzow
-xXx- Marijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:55

Ik vind het geen gezicht, maar als jij je er lekker bij voelt vind ik dat je het moet doen.Zolang je er niet iedere dag op rijd zal hij er niks van krijgen.
En er normale dingen mee doet, geen uur rondcrossen en springen b.v.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:13

ik heb ook een shet van 97 cm
ik ben zelf 1,69 enne 47 kilo
ik rij ook nog op de shet (1 keer in de week ipv met de kar)
het is inderdaad geen geschikt maar het zijn sterke beesjes

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:15

hey,
ik heb gehoord dat je niet meer op een shetlander kan rijden, als je rond de 55/60 kilo weegt. het ligt er dan ook aan hoe groot of hoe klein de pony is.
dan is er nog je lengte, en hoe meer lengte boven zijn rug zit, hoe onstabieler het is voor de pony, om zijn evenwicht goed te kunnen bewaren. waardoor hij dubbel zo hard moet werken.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:43

mariz schreef:
hey,
ik heb gehoord dat je niet meer op een shetlander kan rijden, als je rond de 55/60 kilo weegt. het ligt er dan ook aan hoe groot of hoe klein de pony is.
dan is er nog je lengte, en hoe meer lengte boven zijn rug zit, hoe onstabieler het is voor de pony, om zijn evenwicht goed te kunnen bewaren. waardoor hij dubbel zo hard moet werken.

Dit is echt niet waar, het maakt voor die pony geen fluit uit hoe ver je er boven en onder uit torend, als je zelf maar in balans bent (en dat is dus extra lastig!). Dat het er niet uitziet is een ander verhaal.

Ik vind voor een shet van 1 meter 50 kilo een echt maximum om gewoon te kunnen rijden.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:58

ik denk dat je best ritjes kunt maken, maar niet (te veel) galloperen, en verder rustig aan.Hou de rit ook niet te lang!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:06

ik heb dus gehoord dat als je onder de 50 kg weegt je elke dag wel op een shet kan rijden en dat shetlanders zelfs volwassenen kunnen dragen (dan heb ik het over +/- 80 kg). Ik neem aan dat je dan alleen maar mag gaan stappen.
Dat ziet er dus idd niet uit hahahaha, maar ik heb dus gehoord dat ze het wel kúnnen...
Daarnaast moet je niet vergeten dat ze ook 2 tot 3 keer hun eigen gewicht kunnen trekken! Zijn sterke dingen die shetlanders

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:16

ik zou gewoon kijken hoe je shet het vind.
Maar het wel rustig opbouwen.
Ik zou in elk geval niet iedere dag gaan rijden.
Ze kunnen het misschien nu wel dragen maar kunnen later wel last van hun rug krijgen.
Ik zou er eerst goed over nadenken of je dat je paard wel aan wil doen.
Ik heb ook een shet waar ik nog op zou kunnen maar ipv rijden ga ik met de kar, fiets of vrijheidsdressuur doen ofzo.

grx faja

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:29

Niet elke dag iig. Ervaring leert mij dat als een Shet rond de 7/8/9 jaar is, en dus op het sterktst is, makkelijk 55-60 kg kan dragen. Heb het vaak genoeg gezien. Die pony's houden het allemaal prima, er wordt zelfs heel af en toe mee gesprongen, erg laag. Ze sjeezen er met dubbele hoogte overheen. Je moet wel opletten dat Shetjes vaak lopen tot ze erbij neervallen, en dus niet goed aangeven of ze het wel/niet kunnen.
Shetlanders zijn echt heel sterke pony's. Als je het niet overdrijft, en er niet elke dag op gaat rijden, kan het prima.

Jij past er btw nog goed op hoor Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:31

Loenz schreef:
ik denk dat je best ritjes kunt maken, maar niet (te veel) galloperen, en verder rustig aan.Hou de rit ook niet te lang!

Waarom zou galop zwaarder zijn voor de pony? Draf is, als je naar het gewicht van de ruiter kijkt, even inspannend lijkt me. Of heb ik het nu mis? Rit idd niet te lang maken, zoals ik al zei Lachen

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:34

het zou wel kunnen ja.. maar het zal niet prettig rijden zijn denk ik... misschien kun je hem wel gaan mennen Knipoog

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:29

Ik ben 1.58 m en ong. 48-50 kg. Zorro is 1.07m Ik rijd hem normaal gesproken 4 dagen in de week ik longeer 1x en hij is 2 dagen vrij. 1x in de 2 weken hebben we een uur (intensief) les.

Ik train hem op M-nivo. Heb nooit de indruk gekregen dat hij het niet aankan. Ik rijd Zorro nu 5 jaar, dus als je goed opbouwt moet het in principe goed kunnen.

http://groups.msn.com/Zorroshomepage
http://groups.msn.com/ZorroshomepageII

Kijk zelf maar naar de foto's Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:36

Hier zijn al 10000 topics over maarja. Tong uitsteken
Ik vind het wel kunnen. Zoals meerdere al zeggen: niet intensief rijden. Sowieso is het belangerijk om eerst wat conditie op te bouwen door middel van wat longeerwerk.
Als ik jou was zou ik niet dagelijks rijden, maar iets van 3x in de week, dan blijft het leuk voor je pony. Springen kan, maar doe dat niet elke week. Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wat je pony kan en wat hij niet kan. Als je pony gemakkelijk met je wegloopt kan je wat meer ermee doen, als je pony er toch wel veel moeite mee heeft doe het dan gewoon niet.
Ik ben zelf iets meer als 50 kg, ik ben 1.68 lang en ik rijd ook op 3 shets. Eentje is 1.10 (kan makkelijk), eentje is 97 centimeter (sterke pony, loopt zo met me weg), en eentje is 1 meter (die heeft er toch iets meer moeite mee, minder sterke pony.. met deze pony stap ik vooral veel en af en toe een klein stukje crossen).
Als je pony het niet aan kan, merk je wel dat hij protesteerd.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:45

casjuh schreef:
ik heb dus gehoord dat als je onder de 50 kg weegt je elke dag wel op een shet kan rijden en dat shetlanders zelfs volwassenen kunnen
dragen
(dan heb ik het over +/- 80 kg). Ik neem aan dat je dan alleen maar mag gaan stappen.
Dat ziet er dus idd niet uit hahahaha, maar ik heb dus gehoord dat ze het wel kúnnen...
Daarnaast moet je niet vergeten dat ze ook 2 tot 3 keer hun eigen gewicht kunnen trekken! Zijn sterke dingen die shetlanders

Er is een verschil tussen iets dat kan en iets dat goed voor ze is. Een volwassene kunnen ze wel dragen (en ja, het ziet er niet uit) maar hierdoor gaat wel hun rug naar de knoppe.
Verder is het een beetje onzin dat 'als je onder de 50kg weegt je elke dag wel op een shet kan rijden'. Dit verschilt per shet, met een shet van 90 centimeter kan dit dus echt niet, als je zo'n 45 kilo weegt. Een shet van boven de 1 meter zou misschien wel dagelijks kunnen rijden met iemand van ongeveer 45 kilo, maar dat ligt ook aan de bouw en conditie. Je hebt hele iele shets, die kunnen dat niet goed aan, maar je hebt ook lekkere stevige shets, die makkelijk dagelijks met méér dan 50 kg weg kunnen stappen. Dat ligt dus net aan de situatie.

Verder weet ik niet hoe oud de shet is waar het hier over gaat, maar houd er rekening mee dat een shet pas volledig is uitgegroeid op z'n 5e. Als je redelijk zwaar bent, moet je niet te vroeg beginnen met (in)rijden. Vanaf zo'n 4 jaar moet het kunnen, eerder niet.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 05:51

Hey,

ukkiepuk schreef:
Ik ben 1.58 m en ong. 48-50 kg. Zorro is 1.07m Ik rijd hem normaal gesproken 4 dagen in de week ik longeer 1x en hij is 2 dagen vrij. 1x in de 2 weken hebben we een uur (intensief) les.

Ik train hem op M-nivo. Heb nooit de indruk gekregen dat hij het niet aankan. Ik rijd Zorro nu 5 jaar, dus als je goed opbouwt moet het in principe goed kunnen.

Kijk zelf maar naar de foto's

Haha jij stond toch ook in de penny? Haha! Clown

xxx

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:48

Irisss schreef:
Hey,

ukkiepuk schreef:

Kijk zelf maar naar de foto's

Haha jij stond toch ook in de penny? Haha! Clown

xxx

We hebben idd een paar maanden geleden in de galop gestaan Knipoog