Of is het werkelijk zo dat de grondsoort hier in N.H. ongeschikt is voor het - het gehele jaar door - buiten houden van paarden. Of is het te kostbaar om te realiseren. Ben benieuwd naar de jullie reacties.
Wij hebben een weide met inloopstal voor onze paarden, we hebben wel de mazzel dat we op zangrond zitten dus ook 'bij erge regenval of in de winter blijft de bodem goed begaanbaar. Kan mij voorstellen dat het in andere delen van noordholland (polders, kleigond) lastiger is. Daarnaast geven veel mensen ook de voorkeur aan een paard in een box (of denken dat het paard dat prettiger vind).
De grootste beperking voor een schuilstal op je weide is niet de grondsoort, maar de gemeente. Grond die als weidegrond is aangemerkt heeft per definitie geen bouwblok (= stuk grond waarvan in het plaatselijke geldende bestemmingsplan is vastgelegd dat er bebouwing mag staan), en dus geen mogelijkheid om er iets op te bouwen.
En waarom scheiden gemeenten weidegrond van bouwgrond? Om te voorkomen dat het hele buitengebied volgebouwd wordt - met woonhuizen. Er is nl geen aparte 'definitie' van bouwblok voor alleen stallen. Een bouwblok betekent ook dat je er een huis mag bouwen.
Helaas is de ambtenarij dus nog niet op het briljante idee gekomen om een aparte categorie: bouwbestemming "schuilstal" te bedenken....
Eerst woonde ik in N.H. maar nu in Groningen. Het is i.d.d. zo dat de grond hier veel beter is, je ziet hier in de buurt vaak de paarden het hele jaar door buiten lopen. In N.H. waar ik woonde kon dat niet en stonden de paarden alleen de zomermaanden op 't land. Als het weer wat slechter werd stonden ze al snel te blubberen.Volgens mij is het goedkoper om je paard zo veel mogelijk buiten te houden, maar om een land zo te verhogen en te draineren is heel kostbaar, en ik weet niet of dit ook echt mogelijk is?!Maar ik zou er ook niet voor kiezen om ergens alleen een landje met stal op een afgelegen plek te hebben, omdat er tegenwoordig nog wel eens rare dingen gebeuren.(mishandeling, stelen.) En ik denk ook dat je een hoog in het bloed staand paard er geen plezier mee doet.Maar een stal met uitloop blijft natuurlijk ideaal!
Ik sta op een stal waar de paarden alleen maar in de zomermaanden op het land staan, maar de meeste paarden staan in de winter in paddocks met schuilstallen... Het hele jaar op het land is de grond hier idd. niet geschikt voor denk ik.
mijn paardje staat het gehele jaar buiten, het land gaat bet wel stuk.. maar bwij hebben een winter gedeelte (waar ze van november tot maart op hebbben getaan , rust piriode.) en het zomer land beter laten worden .. maar het is egt heel slecht nu. als het regend.. overal lopen ze het stuk .. (er zit bij onz klei onder )
Helaas is de ambtenarij dus nog niet op het briljante idee gekomen om een aparte categorie: bouwbestemming "schuilstal" te bedenken....
Hmm, bij ons in België is dat toch anders geregeld. Hier mag je 18m² weg zetten maar de voorkant mag niet dicht zijn (dus geen deuren) Er was ook nog een vereiste omtrendt de fundering maar die weet ik niet meer zo snel.
Iig heb je daar geeneens een bouwvergunning voor nodig.
Dank jullie voor jullie bijdrage. Het is dus inderdaad niet zo makkelijk. Paddocks met schuilstallen 's winters zijn natuurlijk ook fantastisch. Je kunt niet alles hebben, maar wel altijd streven naar het beste
Mijn pony's staan het hele jaar door, dag en nacht buiten in Noord-Holland.
Het achterste stuk land van mijn 6000 m2 is altijd droog en vertrappen ze niet. Daar heb ik er 's winters 2 op lopen. De rest loopt dan in een zand-padock met schuilstal.
Mijn andere stukken land worden wel vertrapt met wat regen. Dus zodra het flink regend zet ik zo veel mogelijk pony's in de padock.
Dit verschilt dus over 200 meter lengte zo veel in grond soort!!!! Ik woon wel in de Wieringermeer polder en je heb hier echt allerlei grond soorten bij elkaar en door elkaar.
in zeeland is het pas echt een ramp .. we gaan over een tijdje een laagliggend deel van de wei draineren omdat we al dat gedoe beu zijn ... ook kunnen ze dan langer op de wei
mijn paardjes staan ook heel het jaar buiten,en het is ook enorm nat vanaf het moment dat het wat regent.Maar we hebben een piste aangelegd,eerst wat grond weggeschept,stenen ingekapt en een laag zand erover.Daar trekt het water kei rap in,en dat staat dan wel heel rap droog,ook al regent het,dan kunnen ze daarop als de weides het nie toestaan om ze erop te laten....