Paard springt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polkadot

Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:29

Ik heb een leasepaard waar ik twee keer per week op rij, ze is echt heel braaf, maar ze durft niet te springen! Ze vindt het al doodeng om over balkjes te stappen/draven, en een echte hindernis doet ze al helemaal niet. Als er hindernissen in de bak staan is ze ook helemaal zenuwachtig, en als die er niet staan heeft ze dat helemaal niet.

Ze heeft vroeger haar been gebroken, dus wij dachten eerst dat dat misschien met springen gebeurd was, maar dat is het ook niet. Ik hoef ook niet persé met haar te springen ofzo, maar ik vraag me toch af waarom ze het zo eng vindt. Ze springt ook niet bij anderen, dus het ligt niet aan mij. Ik heb het aan mijn instructeur gevraagd maar die weet het ook niet. Heeft iemand een idee waardoor het kan komen?

(Ik wist niet of dit hier moest of bij Rijtechnische Problemen, ik heb het maar hier gezet)
Laatst bijgewerkt door Polkadot op 14-06-05 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:33

Je geeft zelf het antwoord al.....jij vind de balkjes eng...niet je paard....

Ga eens op een ervaren springpaard rijden, misschien kom je dan over je (onbewuste) angst heen. Een paard voelt het namelijk echt! misschien ben je wel bang dat er weer iets met het been van het paard gebeurd???

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:46

Ze zegt dat het paard het eng vindt niet dat zij ze eng vind...
Ik heb geen idee hoe het komt, misschien vroeger een nare ervaring gehad. Leg is een paar balkjes neer en stap met der aan de hand eroverheen zodat ze dr vertrouwen weer een beetje terugkrijgt. Dit kan je ook in draf doen.
Of iemand ernaast als je erop zit en dat zo opbouwen..
Eerst 1 balkje dan 2 dan 3 en vervolgens steeds 1 erbij. Ik denk dat dit een kwestie van vertrouwen is..
Succes ermee!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:48

probeer hem eens te laten losspringen en kijk dan hoe het gaat. Bouw het tot maximaal 1 meter zodat je paard het leuk blijft vinden. Gooi er dan een zadle op en probeer diezelfde hindernis maar dan natuurlijk lager gezet Haha! te springen en dan lukt het vast! succes!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:52

Ik zou niet gaan losspringen, het is dan toch zo dat je paard erover heen gejaagt wordt. Daarmee komt het niet van zijn angst af. Je kan misschien een keertje balkjes lopen achter een ervaren paard aan, of zelf ernaast rennen, ze zeggen dat zelf ernaast rennen erg veel vertrouwen schept... Succes verder !

Polkadot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:52

nemo schreef:
Ik heb geen idee hoe het komt, misschien vroeger een nare ervaring gehad. Leg is een paar balkjes neer en stap met der aan de hand eroverheen zodat ze dr vertrouwen weer een beetje terugkrijgt. Dit kan je ook in draf doen.
Eerst 1 balkje dan 2 dan 3 en vervolgens steeds 1 erbij. Ik denk dat dit een kwestie van vertrouwen is..
Succes ermee!

Als ik gewoon met haar over balkjes wil stappen als ik ernaast loop gaat het meestal wel, maar dan ook niet meer dan 3! Als ik erop zit en er loopt iemand naast dan gaat ze er soms wel overheen, maar meestal doet ze het echt niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:58

Ik heb vroeger ook een paard gehad die panisch was voor hindernissen, maar hij kwam dan van de jumping en ik ben er ook achter gekomen dat hij niet bepaald zachtaardig werd aangepakt.

Ik ben heel erg rustig met hem begonnen. Eerst aan de hand een simpel balkje. Daarna een paar balkjes, dan met mij erop wat grondbalkjes in draf, een heel klein kruisje.. Allemaal heel rustig in draf, en uitbundig belonen na de sprong. Na een tijd ging het steeds beter, en op het laatste kon ik zo'n halve meter springen zonder dat mijn paard in paniek geraakte.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:01

AnyDaler schreef:
nemo schreef:
Succes ermee!

Als ik gewoon met haar over balkjes wil stappen als ik ernaast loop gaat het meestal wel, maar dan ook niet meer dan 3! Als ik erop zit en er loopt iemand naast dan gaat ze er soms wel overheen, maar meestal doet ze het echt niet.

Dan denk ik toch dat het een kwestie is van vertrouwen.. Paar keer in de week balkjes neerleggen en desnoods paar hindernissen. Dan hoef je ze geeneens te springen alleen dan kan ze er wel aan wennen met erlangs rijden enz. Je kan ook een paar balkjes op de hoefslag leggen en dan gewoon eroverheen laten lopen.