afgekeurd op buigproef vorige week nu goed, kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chita

afgekeurd op buigproef vorige week nu goed, kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:12

Beetje rare titel maar oke

Ik heb vorige week een paard laten keuren en die werd afgekeurd op de buigproef.
Nu is de eigenaresse ermee naar een dierenarts geweest en nu kwam hij wel door de buigproef.

Zal ik hem opnieuw laten keuren (door een door mij uitgezochte da?), of vinden jullie dat ik dit paard uit mijn hoofd moet zetten?
Ik laat er sowieso ook foto's van maken.

Flippertje

Re: afgekeurd op buigproef vorige week nu goed, kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:41

Als je het paard echt graag wilt kopen zou ik hem nog een keer goed laten keuren en, wat je zelf ook al zegt, foto's laten maken. Het kan natuurlijk zo zijn dat het paard vorige week met de buigproef toevallig niet goed was, maar er kan ook meer achter zitten. Ik zou voorzichtig zijn als ik jou was, maar nog niet het paard helemaal uit je hoofd zetten.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:42

En het hangt er ook maar vanaf wie de buigproef voor je uitvoert...

Succes in ieder geval met je keuze!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:43

Ik zou hem uit mijn hoofd zetten. Geen hand vol paarden maar een land vol paarden.
Ik neem aan dat jij nu niet bij de buigproef aanwezig was?

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:45

tja, ik vind het moeilijk..

Paardje is heel leuk! Ben er helemaal weg van. Maar ook erg duur.....

En tja, hoeveel waarde moet je nou aan die buigproef hechten?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:48

Ik zou er toch wel waarde aan hechten, aan die buigproef. Want ze gooien het er niet voor niets in en verzekeringen sluiten benen uit als ze niet door buigproef komen.

Als je het paard echt heel erg leuk vind, dan zou ik zelf nog een DA uitzoeken, nog een keer buigproef laten doen en zorgen dat je erbij bent. Is het dan goed, dan foto's laten maken.

Buigproef is een moeilijk iets. Ze kunnen er te veel druk op zetten of te weinig zodat ie er wel doorheen komt. Maar ik zou het niet naast me neerleggen.

Succes met je keuze!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:50

Als je haar écht leuk vindt, zou ik nog een keer de buigproef laten doen, door een da die jij hebt uitgekozen en waar jij dan ook bij bent.

Maar vergeet niet dat het stikt van de paarden die te koop staan en dat er nog een heleboel leuke paarden rondlopen, die misschien nog wel goedkoper zijn ook nog o.i.d.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:52

En tja, hoeveel waarde moet je nou aan die buigproef hechten?[/quote]

Veel!!
Vriendin van mij heeft een paardje gekocht, ook laten keuren.Kwam keurig door de buigproef heen..
Had hier later toch wat twijfels over en heeft opnieuw een buigproef laten doen. Liep behoorlijk slecht.
Foto's laten maken, en wat bleek: in het verleden(als veulen?) heeft ze haar sesambeentje gebroken.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:53

Ik was er nu niet bij. Maar zou hem dan idd nog een keer laten keuren waar ik wel bij ben (dierenarts van mijn keuze) en dan idd ook foto's.
moeilijk dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:59

Chita schreef:
tja, ik vind het moeilijk..

Paardje is heel leuk! Ben er helemaal weg van. Maar ook erg duur.....

En tja, hoeveel waarde moet je nou aan die buigproef hechten?

Of het paard duur is bepaal je zelf. de feitelijke waarde van een paard is wat hij schoon aan de haak bij de slager opbrengt; de rest is belofte....
Aan de buigproef moet je geen enkele waarde toekennen, alleen aan de dierenarts die het uitvoerd. Als je wilt kun je als dierenarts elk paard erdoor laten komen op de buigproef, maar je kunt ook elk paard erop afkeuren. Het ligt er maar aan hoe "hard je 'm pakt" wat de uitkomst is. Een goede, eerlijke dierenarts zal het op een goede manier doen en dit ook correct beoordelen.
Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom ie bij jou er niet door kwam en bij de verkoper wel.
Let ook op de oprechtheid van je keurende arts. ik heb het eens meegemaakt dat een paard werd afgekeurd, bleek later dat die dierenarts vrijwel elk paard erop afkeurde. Een andere dierenarts heeft het eens bij een keuring laten zien. Paard was goed en we hadden het hierover. Hij heeft vervolgens het paard "afgekeurd" door de buigproef opnieuw, nu harder, te doen. Het is als leek echt niet te zien of dit goed gebeurt. Ben gewaarschuwd.
Als je toch foto's wilt laten maken, laat die buigproef gewoon zitten. Bedenk wel dat foto's bij afkeur waarschijnlijk niet door de verkopende partij betaald zullen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:09

Laat een foto van dat beentje maken en je weet of er niets aan de hand is.

Vind je het paard leuk en investeer 1 of 2 fotoos, 50 euri? Neem oude keuringsrapport mee en laat de aanmerking nog eens uitvoeren of fotograveren.

Maar een duur paard zou ik zowiezo de benen/voeten op foto willen zien. Hij is niet voor niets duur. Mooi en mooi bewegen, maar moet toch ook goed zijn?

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:11

Mijn paard liep met 3 jaar iets te lang onregelmatig op de buigproef LV.
andere benen gecontroleerd en daarna weer LV, met zelfde resultaat een paar passen te lang onregelmatig, daarna goed.
Foto's gemaakt, daar was niets op te zien.

Nu (inmiddels ruim 7 jaar later) heeft ze nog nooit iets aan dit been gehad, RV is de stand toontredend en hierdoor de voet wat gevoeliger, maar het "mindere" been, daar heeft ze nooit onregelmatig op gelopen.

Ik denk dat je zelf moet beslissen of na de nieuwe keuring en foto's (als deze goed zijn) je de gok wilt nemen of niet..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:15

Vorig jaar heb ik mijn merrie verkocht, moest ook uitgebreid gekeurd worden. Ze had de week ervoor een slippertje gemaakt op de wei en liep toen een dag of twee niet helemaal zuiver daarna leek het weer goed. Week daarop dus de keuring, op dat been kwam ze niet door de buigproef heen, einde keuring. Twee weken later opnieuw klinisch (+ röntgen gekeurd), niets meer aan de hand en zonder aanmerkingen goedgekeurd. Buigproef is ook maar een momentopname, als je het paard echt heel leuk vind, geef het dan een tweede kans.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:29

Tja, ik vind het nog steeds moeilijk.

Foto's worden sowieso gemaakt dan hoor!

Maar ja, daarmee is ook niet alles uit te sluiten.

Ik krijg best tegenstrijdige antwoorden, ook gewoon van mensen op stal.

Heb de dierenarts ook al gebeld, maar daar word je ook niet echt wijzer van. Heb de dierenarts die vandaag gekeken heeft gebeld en die zei dat hij de eerste keer lv nog iets te lang kreupel liep, de 2e keer was ie goed.
Hij zei dat ik goede afspraken moest maken en dat het best kon dat als het paard goed gereden werd er niks aan de hand was. Dus later vroeg ik daar wat verder naar, maar ja dan is alles weer algemeen, dan zeggen ze, ja dat is bij ieder paard zo.....

Hij zei dat ik hem in ieder geval bij een onafhankelijke da zou moeten laten keuren.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:46

Ik wil nog even iets toevoegen: Een buigproef is volgens mij de meest zeggende aspect van een klinische keuring. Tenslotte moet een paard op zijn benen lopen...

Een buigproef is een moment opname en een absolute must voor de meeste verzekeringsmaatschappijen, maar wanneer het om een duurdere variant gaat wat je wilt kopen moet je absoluut foto's maken en het niet van de klinische keuring af laten hangen. Foto's staan vast en leggen feiten op tafel, een klinische keuring daarentegen is een momentopname zoals ik al zei.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:51

Misschien in Bodegraven laten keuren? Kun je hem rijden en kunnen zij ook zien of hij wat mankeert. Misschien iets in de rug ipv benen, kunnen zij ook weer zien. Ik ben toen heel goed geholpen.

Die van mij had ook iets in de rug, altijd rad geweest, nooit kreupel, tijdens buigproef afgekeurd op 1 been, foto was niets te zien. Na op juiste manier trainen weer een rad paardje. Nu is hij beter dan ik hem ooit heb gehad.

Maak afspraak met eigenaar dat je hem graag wil, dat hij goed moet zijn en dat je hem iets dieper wil laten nakijken, dus los aan de longe, goed laten lopen op harde en zachte, maar ook wil rijden aldaar, dan een aantal fotoos. Dat ze mee betalen aan de keuring. Spreek af als hij goed is, dat je hem koopt. Moet er een behandeling komen, dat zij die betalen zodat hij als goed verkocht kan worden voor de prijs die jullie als een goed paard overeen zijn gekomen.

Weetje een koe zo bond nog niet of er zit wel een vlekje aan. Voor mijn paard gaf je 2 jaar geleden geen stuiver. Mijn DA was ook niet zo positief, nu ziet hij er super uit, loopt als een trein en superrrr vrolijk, goed in zijn spieren. Tof, maar was wel flink afgekeurd. Ik vond hem niet goed, wist niet wat er aan scheelde en heb hem door de molen laten halen. Dus geen koopkeuring, maar check-up.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:32

een buigproef is een moment opnamen.
Hij kan de dag ervoor gestruikelt zijn ofzo waardoor hij er niet door heen kwam.
Hij kan ook goedgekeurd worden en de week erna niet meer goed lopen

Toen mijn eerste paard verkocht werd kwam hij er ook niet door heen, hij was de week ervoor met springen niet goed neer gekomen en gestruikelt. 2 weken later nog een keer laten keuren en toen was hij weer goed, dus een buigproef zegt eigenlijk niet veel

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:36

Ik zal het paard uit mijn hoofd zetten als ik jou was. Zeker omdat je zegt dat het best een duur paard is.....er zijn genoeg dure leuke paarden die wel meteen door de buigproef heen komen....

Op een foto zie je trouwens lang niet alles hoor....de buigproef doen ze niet voor niets, het laat echt een hoop zien over het been van het paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:39

maar het is en blijft een moment op name. Zoals ik al vertelde over mijn eerste paard. Beest was 14 en had nog nooit wat gehad en komt niet door de buigproef omdat hij zich de week ervoor verstapt had, 2 weken later kwam hij er wel gewoon door heen zonder aanmerking. Dus het zegt helemaal niks

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:49

Ik zou als ik jouw was opzoek gaan anar een ander paard. Een vriendin van mij dr paardje kwam de eerste keer ook niet door de buigproef, toen zijn er foto's gemaakt niks op te vinden, 2 weken later weer laten keuren en goedgekeurd.
Nou heeft ie 2 maanden daarna iets gescheurd bij zijn hoefbeen. 6 maanden stappen.. ik raad het je dus af uit ervaring.
Succes ermee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:32

mijn paard kwam de eerste keer ook niet door de buigproef op 1 voorbeen
de dierenarts gaf de schuld aan de achterstallige onderhoud van de hoeven door de vorige eigenaar
dus helemaal laten fiksen door het smidje....en ja hoor door de keuring!
ik rijd hem nu al anderhalf jaar en met dat been heeft hij nog nooit wat gehad *wel even afkloppen

als je het echt wilt weten zal je naar een kliniek moeten gaan om hem een volledige checkup te geven.....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:10

Net wat hier boven staat, het is een momentopname. Ieder paard heeft wel eens een dagje dat hij wat minder loopt (bijv. vastgelegen, verstapt). Zou in ieder geval wel door je zelf uitgekochte dierenarts laten kijken. Als je het paard echt heel leuk vindt: kan je hem niet een poosje op proef krijgen en dan daarna laten keuren (wel goed verzekeren dan voor ongelukken). T is nu wel een beetje riskant, stel je voor dat ze het paard iets gegeven hebben waardoor hij door de pijn heen loopt (niet alles is verboden of in het bloed terug te vinden)...