verkeerde stand met hoefschoenen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

verkeerde stand met hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:34

Hallo,

Ik ben bezig mijn paard voor de wagen te beleren en ben bang dat hij niet blootvoets kan blijven lopen als we straks 2x per week een rit gaan maken.
Hij moet dan veel over asfalt.
Ik weet heel goed wat de nadelen van ijzers zijn en zit eraan te denken om de hoefschoenen van Marquis aan te schaffen.
Nu zegt mijn hoefsmid dat dat niet aan te raden is omdat het risico aanwezig is dat hij er helemaal verkeerd in staat en dat dat slecht is voor de gewrichten en de beenstand.
De nadelen van hoefschoenen zouden dus groter zijn dan de nadelen van ijzers.
Wie weet hier meer vanaf?

Arabesk

Re: verkeerde stand met hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:13

Als het paard ouder is dan drie kan je zelfs niet met hoefijzers iets aan de stand veranderen, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Vraag Antheman op bokt hier maar naar haar ervaringen met hoefschoenen en aangespannen rijden, zij heeft er een tijdje mee gereden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:36

Meld zich.

Broodje Aap wat jouw is verteld!
Een schoen moet natuurlijk wel goed zitten. Zit ie niet goed dan kun je last krijgen van schuren , verliezen etc. Maar schoenen die op maat zijn gemaakt, zoals Smitjes(die zware rubberen) zitten goed. Vergeet niet dat je regelmatig moet bekappen, want anders zit de schoen idd niet goed meer. Zijn de hoeven te lang, dan kun je de schoen misschien niet eens aankrijgen. Mijn schoenen zijn superlicht en hebben een opzet. Dus de afwikkeling is prima. De slijtvastigheid is minder, maar er zit een flinke zool onder, dus voordat je die hebt doorgesleten... Ik heb ze al heel erg lang. De onderkant is open, maar er is geen straalcontact met de grond mogelijk, daar is de onderkant te dik voor. Dalmmers kun je tot op de mm nauwkeurig afstellen. Het afstellen is veel werk, maar dat is eenmalig. Hoooguit verstel je ze na een paar maanden nog een keertje en dat is niet veel werk.

Ik heb met Dallmer schoenen gereden:

Afbeelding

Als je nog wat wilt weten, vraag gerust hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Antheman op 14-06-05 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:49

Aukie schreef:
Hallo,

Ik ben bezig mijn paard voor de wagen te beleren en ben bang dat hij niet blootvoets kan blijven lopen als we straks 2x per week een rit gaan maken.
Hij moet dan veel over asfalt.
Ik weet heel goed wat de nadelen van ijzers zijn en zit eraan te denken om de hoefschoenen van Marquis aan te schaffen.
Nu zegt mijn hoefsmid dat dat niet aan te raden is omdat het risico aanwezig is dat hij er helemaal verkeerd in staat en dat dat slecht is voor de gewrichten en de beenstand.
De nadelen van hoefschoenen zouden dus groter zijn dan de nadelen van ijzers.
Wie weet hier meer vanaf?

Hoi, Antheman, ik moest inderdaad aan jou denken hierbij Haha! Haha!
Hhhmmm, dat klinkt dus als een verhaal van een anti-schoen smid. Als de schoenen goed passen loopt het paard net zo recht (of scheef Haha! ) als op blote voeten. Punt is dus een goede pasvorm. Daarnaast hoor ik van sommigen dat ze wondjes krijgen aan de kroonrand. Anderen hebben nooit problemen en zijn zeer enthousiast. Hier zit ook geen lijn in voor een merk. Gewoon uitproberen dus en kijken wat er gebeurt.

Overigens worden de nadelen van ijzers door sommigen hier wel erg overtrokken. Kwestie van een goede smid, eentje die zijn vak verstaat! Dat heeft meer invloed dan het ijzer zelf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:53

Wondjes aan de kroonrand had ik ook. Bij de Dallmers kun je heel makkelijk met een Stanley mesje het plastic eraf snijden. Wat ik dus ook gedaan heb, ik heb ze ingekort tot onder de kroonrand.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:54

van Marquis schoenen krijg je geen wondjes aan de kroonrand, alleen de hoefballen moeten even "eelt" krijgen, je moet de schoenen zorgvuldig inlopen. Als je ze koopt krijgt je er een schemaatje bij.

Ik heb 4 Marquis schoenen,maar gebruik ze eigenlijk nooit meer...... de hoeven beginnen steeds beter te worden en ik wacht liever met mennen tot ze zo gezond zijn dat het zonder schoenen kan.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:44

Bedankt voor de reacties.
De hoefsmid die ik heb is erg goed en ik geloof nooit dat hij zomaar wat kletst...
Tja...het is gewoon heel lastig...Zijn hoeven zijn nu wel in goede conditie en zeker niet te kort. Ze groeien vrij snel.
Maar toch ben ik bang dat zijn hoeven te snel afslijten als ik hem blootvoets laat lopen...We hebben wel zandpaden, maar die zijn op ruim een half uur over het asfalt...
Wat ik ook een risico vind, is dat hoefschoenen te duur zijn om te proberen...

Meer reacties zijn welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:14

Probeer het gewoon uit. Je kunt altijd nog iets eraan doen, ijzers, schoenen, kunststof of wat ook en misschien maak je je dus zorgen om niks.
Of een paard zonder bescherming kan, is van veel factoren afhankelijk, ook in welke combi ze voorkomen. Laat je dus niet wijs maken dat elk paard altijd zonder bescherming kan, maar het is ook niet zo dat het per defenitie noodzakelijk om er wel iets aan te doen.