Passage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esziiY

Passage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 08:04

Ik vroeg me af hoe je een paard of pony in de passage krjgt. Kunnen ze het sowieso als ze beleerd zijn of moet je het erbij beleeren?
Alvast bedankt. Doei, doei

Sjonniej

Re: Passage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:20

Alles moeten ze leren. Een paard moet ook leren de ontspanning op te zoeken en de achterhand te gebruiken, dan kunnen ze ook niet sowieso als ze beleerd zijn.

Passage is bijna het uiterste van verzameling. Piaffe is het uiterste. Maar ga het asjeblieft niet bij je pony proberen. Dit onderdeel komt niet voor niets pas aan bod in de GP. Als het simpel was geweest had je het in de L al moeten laten zien.
Maar dat is het niet .Dus begin er niet aan.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:19

Helemaal mee eens eigenlijk. Als je een keer op een paard zit dat het al kan is het nog heeeel moeilijk om het zelf te leren. Het ritme en de beweging zijn niet makkelijk om mee te zitten.
Stel je voor dat je het zelf niet kan en je paard ook niet. Je paard wordt er dan eerder slechter op dan beter. Vaak wordt het ook helemaal verkeerd aangeleerd (zelfs met grof geweld) DUS DON'T DO IT

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:21

Ben het met beide antwoorden eens! Ik vind het sowieso een beetje een onnozele vraag..Waarom vraag je dit? Omdat het er leuk uitziet ofzo?! Beetje pennyvraag..

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:15

BeLoVeD schreef:
Ben het met beide antwoorden eens! Ik vind het sowieso een beetje een onnozele vraag..Waarom vraag je dit? Omdat het er leuk uitziet ofzo?! Beetje pennyvraag..

Wat is dit nou weer voor onzin??
Misschien is dit meisje gewoon nieuwsgierig naar wat het is, en hoe mensen een paard zoiets aanleren..

Hier een stukje van een site gekopieerd..ik kan het zelf niet zo goed uitleggen..

De passage : De passage is een sterk verzamelde draf, waarbij de voorhand hoog wordt opgeheven en de achterhand extra wordt ondergebracht. De passage heeft een uitgesproken zweefmoment. Hierdoor lijkt het alsof het paard in slowmotion gaat.
De hulpen voor de passage : Geef een halve ophouding in stap, draf of piaffe. Verlicht uw zit en leg beide benen dicht om uw paard. Rijd het paard voorwaarts met zit- en beenhulpen in ritme met de passen van de passage.
De handen controleren het evenwicht en het tempo van de snelheid en het ritme van de passen.

[img]http://www.dressuurstal.be/foto's%20van%20de%20Maand/Hubertus_Schmidt_2KC_2788b.jpg[/img]

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:28

Ik sluit me ook aan bij de eerste antwoorden.
Als iemand het het paard al heeft aangeleerd, dan wil dat nog niet zegge dat elke ruiter er een passage mee kan rijden. Je moet er ook gevoel voor hebben, zelf heel goed kunnen rijden om de juist hulpen te kunnen geven.
Als hij het nog niet geleerd heeft kent hij het natuurlijk niet. Maar dat leer je niet in een paar lesjes aan, daar is hele lange training voor nodig, veel ervaring, en het paard moet er ook wel wat aanleg voor hebben wil je een passage rijden zoals het hoort.

Het stuk dat Siegje gekopieert heeft is mooi, maar het geeft mij de indruk dat je het eerste beste paard van stal haalt, gewoon een halve ophouding in draf moet maken en wat met je zit en benen werken en hopla paard in passage. Maar zo werkt het dus niet, voordat je paard met die hulpen in passage gaat heb je eerst heel lang moeten oefenen.

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:42

ja over de passage dat had ik laatst gevraagt aan iemand die een paard heeft die GP heeft gelopen. maar zelf m2 rijd en op deurne zit

ik geloof dat je ind e draf meot verzamelen ( met lood in de bandages aan de benen ) en dan steeds toegeven , bij je houden, toegeven , bij je houden en dat tikt er ook steeds iemand met een zweepje tegen de benen enzo.. tenminste dat had ze gezegd maar ik denk dat het bj iedereen anders is en idd, ik zou eerst maar es gewoon de oefeningen leren in eht niveau dat je rijd, want zulke oefeningen vragen veel voor ruiter en paard...

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:38

Ik ben het ook helemaal niet van plan hoor.. Nee daar neme ik rustig de tijd voor. maar was even benieuwd naar wat het was en of elk paard het kon enz..
En ben geen penny hoor Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:50

Passage kan een paard niet automatisch... En ook al zit het 'knopje' erop, dan nog wil dat niet zeggen dat de ruiter een passage kan rijden. Het hangt af van zowel de kwaliteit van de ruiter als van het paard. Ook niet ieder paard kan je een goede (!) passage aanleren. Heeft allemaal met aanleg te maken.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 19:33

Ja.. Ik weet het!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:45

Ik had niet verder gelezen dan mijn neus lang was..

Je mag trouwens je onderschrift wel eens nakijken op schrijffouten Bloos!

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:14

haha, oeps foutje Tong uitsteken

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:30

ik heb het ooit is gehoort van iemand, maar doe het maar niet want je kan het alleen maar verpesten

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:28

Ben het er inderdaad mee eens, het lijkt me een erg moeilijke oefening, iets dat (bijna) alleen weggelegd is voor Anky met haar paard.
Maar ik vroeg het me ook al een tijdje af, hoe zo'n iemand als Anky nou de piaffe of passage doet. Ik zou het zelf wel willen kunnen, maarja een shet leer je sowieso zoiets niet echt gauw aan.. Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:59

haha, als dat je lukt ben je waarshijnlijk de eerste! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:47

Ik denk wel dat als je paard zo perfect loopt, helemaal op de achterhand, goed aan de hulpen, noem maar op, dat het dan eigelijk vanzelf gaat. dat je het dan niet echt hoeft te leren aan het paard. Natuurlijk moet hij het wel snappen. Tja, beetje moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat jullie het snappen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:16

Een passage kan alleen uitgevoerd worden als het paard op en top nagevenlijk is, het een zeer goed achterbeen gebruik heeft en al een goede verzamelde draf heeft. Dan kan je naar steeds meer verzameling gaan werken. En op een gegeven moment is het mogelijk om een passage te rijden.
laura123 schreef:
ik geloof dat je in de draf moet verzamelen ( met lood in de bandages aan de benen ) en dan steeds toegeven , bij je houden, toegeven , bij je houden en dat tikt er ook steeds iemand met een zweepje tegen de benen enzo.. tenminste dat had ze gezegd maar ik denk dat het bj iedereen anders is en idd, ik zou eerst maar es gewoon de oefeningen leren in eht niveau dat je rijd, want zulke oefeningen vragen veel voor ruiter en paard...

Even inhaken op Laura123, je zegt het absoluut niet goed. Wat jij bedoelt komt pas als het paard de basis passage al kan, dit is nl. een manier om de passage te verbeteren. Het lood in de bangage's zorgt ervoor dat het paard een grootere heffing krijgt een het zweepje bij de achterhand om het nog verder in te laten buigen.
Vaak kan op deze manier na lang trainen tot de passage correct is een paar passen piaffe gereden worden.
En dan wordt het ook weer een tijd trainen voordat de piaffe er in zit.

Groet

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 19:38

Meningsverschillen zie ik Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:52

Wat aafje zegt klopt als een bus..

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:05

Dan zij het feitenverschillenn! Lachen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:14

Nee het zijn ook geen feitenverschillen, wat laura zegt klopt wel alleen zo begin je niet met de passage te leren, dit is een manier om de passage te verbeteren

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:16

Aha..