Elkaar aanvallen....uit elkaar halen of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Elkaar aanvallen....uit elkaar halen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 00:11

Mijn pony's (shets) staan al vanaf de geboorte bij elkaar. Ze hebben dezelfde opvoeding gehad , zijn allebei tegelijk gecastreerd, juist om problemen te voorkomen.Het zijn half broertjes van elkaar.
Beide mannen zijn nu 7 jaar oud en beginnen elkaar plotseling in de haren te vliegen.
Ze deden dit wel vaker , maar dan echt uit speelsigheid of weer even uitmaken wie de baas is / was.
Tuurlijk happen ze wel eens in elkaar , en vind ik het ook niet gek als ze zo nu en dan een klein wondje hebben, maar zoals ik de kleinste (Logan) afgelopen vrijdag uit de stal haalde........ Huilen
Dit was geen banketstaaf vechtpartijtje meer geweest......

Hierbij enkele foto's :
Logan z'n neus
Afbeelding

Logan z'n schouder
Afbeelding

Afbeelding

En degene die het dus veroorzaakt heeft Boos!
Afbeelding

Waar het grootste probleem voor mij nu ligt is , moet ik ze uit elkaar halen of niet ?
Toen het net gebeurd was heb ik Logan uit de stal gehaald om z'n schouder af te spuiten , maar dan lopen ze om het hardst naar elkaar te hinneken en zijn ze o zo blij als ze elkaar weer zien.

Toch merk je aan Logan z'n gedrag dat ie toch veel schrikkeriger is met alles. Normaal als ik plotseling stop , geeft meneer hier niks om. Nu deinst hij bijna gelijk achteruit. Ook merk je dat hij voor Jhon (de dader) veel "banger" is dan normaal.

In de wei laten ze elkaar aardig met rust en zijn ze echt gewoon samen aan het spelen.

Wie heeft er tips of adviezen of wat ik kan doen ?

rina

Re: Elkaar aanvallen....uit elkaar halen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 00:35

als ikje verhaal goed lees gebeurt dit op stal.

zo ja dan als de donder uit elkaar halen. dat zijn niet zo maar even speelwondjes.
ik zou ze hun eigen box geven en dan overdag wel bij elkaar in de wei. daar heeft logan meer ruimte om weg te komen mocht jhon weer beginnen met bijten. in een stal is dat veel moeilijker.

het zal wel een paar dagen gegil geven om elkaar, maar das echt maar even. na een dagje of wat weten ze al niet beter.

suc6

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:47

Op stal zou ik ze denk ik ook uit elkaar halen, probeer iets te maken dat ze wel bij elkaar kunnen met hun neuzen, maar dat ze afstand kunnen nemen als ze dit willen. Een opfris-cursus voor 'de dader' zou ook kunnen helpen. Zet hem eens bij een heel erg dominante andere shet (liefst een groep) dan wordt ie weer even goed op zijn plaats gezet. het werkt niet altijd, maar vaak doet het wonderen als meneer merkt dat ie niet altijd (lees overal) de sterkste is.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:57

Ik zal ze op stal uit elkaar halen en als het goed in de wei gaat, daar wel samen laten. En het zo even aankijken..
Succes ermee Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:33

Ik zou ze ook apart op stal zetten. Hoewel ik geloof dat paarden als het kan wel contact moeten hebben, de stal moet een rustige afgesloten plaats zijn waar het paard eens helemaal lekker rustig alleen kan zijn. Er zijn behoorlijk wat paarden die dat heel graag willen, een paar uurtjes rust voor zichzelf. Bijv. voor de nacht, en verder met de andere paarden op de wei of paddock.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:43

Dit zijn idd geen speel wondjes meer.
Ik zou ze ook niet meer samen op stal zetten.

Mijn pony's kunnen prima samen op het land, geen probleem. Met z'n alle in de padock, ook geen probleem. Maar samen op stal, van al mijn pony's is er maar 1 die met veel andere pony's samen kan.

Mijn merries kunnen niet met elkaar op stal. Maar Dennis(ja, een hengst) kan ik met iedere willekeurige merrie(drachtig of die door hem gedekt mag worden) op stal zetten. Geen enkel probleem. Zelfs met dominante Roos samen gaat het goed.