Leeftijd en wedstrijd hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Leeftijd en wedstrijd hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 23:11

Ik zat me laatst wat dingen af te vragen. vannetey heb ik nog niet onder het zadel die is nou 3 we zijn er wel mee bezig en verwacht dat ze heel erg werkwillig is. maar ik heb geduld.

als alles goed gaat wil ik haar in het nieuwe jaar gewoon b starten, maar stel nou we rijden de b snel uit en ze is nog 3? en ik moet over naar de l1 (niet dat ik het zo snel verwacht maar het kan zo zijn)

Mag ik voordat ze 4 is over naar de l? of moet ik er dan een stop in zetten. btw als alles niet zo snel gaat ga ik ook nog niet op wedstrijd hoor. maar vroeg het me gewoon af.

want heb wel eens gehoord dat b voor de 3 jarige is en l voor de 4 jarige m voor de 5 jarige noem maar op dat je ze op die leeftijd pas in die catogorie mag starten . Hoe zit dat nou allemaal?

Karin

Re: Leeftijd en wedstrijd hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:31

Zie http://www.knhs.nl/objects/00001123.pdf

KNHS Disciplinereglement Dressuur schreef:

Artikel 120 Deelnemende (E)pony's / paarden.

1. Een pony waarmee aan een dressuurwedstrijd wordt deelgenomen behoort voor de klassen B t/m M2
tenminste 3 jaar oud te zijn. Voor deelname aan de klasse Z1 en Z2 pony's, dient de pony tenminste 5
jaar oud te zijn.

Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:

Klasse B minimaal 3 jaar
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar*)
Klasse M1 en M2 minimaal 4 jaar
Klasse Z1 en Z2 minimaal 5 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar**)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar

*) Na 1 oktober van elk jaar mag met 3-jarige paarden ook in de klassen L1- en L2-dressuur worden gestart.
**) Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari
met een jaar verhoogd.

Voor bepaalde internationale wedstrijden gelden aanvullende beperkende bepalingen (zie Artikel 422 van het
FEI-reglement Dressuur).

2. Indien een paard in een bepaalde klasse voldoende of het maximaal aantal winstpunten heeft behaald
om te promoveren, maar op grond van de leeftijdsbeperking nog niet kan promoveren, dan dient het in
dezelfde klasse te blijven uitgebracht tot 1 januari van het daaropvolgende jaar.

3. Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van 12
jaar (pony's) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse
L2.
Een (pony)hengst dient op een wedstrijdterrein, gedurende de periode dat het dier niet bereden wordt,
zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte (trailer, paardentransportauto, paardenbox) te wordengeplaatst.

4. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klassen ZZ-Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten,
157.0 cm zijn.

Navidad

Re: Leeftijd en wedstrijd hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:11

thanx nu is alles me duidelijk bedankt