boxrust. hoe paard wat kalmer krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

boxrust. hoe paard wat kalmer krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:44

zoals jullie weten staat mijn paard inmiddels al ruim 7 weken stil...en de tijd gaat gewoon verder dat hij op stal blijft staan.
Van zijn rustige karakter is niks meer over, het is een stilstaande tijdbom.
Vandaag heb ik hem bezocht op de kliniek, waar ik met hem over het erf wilde stappen.

dit monde uit in een steigerende paard met een kwaaie suus erachteraan rennend. ~~}>
geen succes dus.
meneer is zwaar over de zeik... :+

heeft iemand tips om hem wat rustiger te houden, voor als hij weer thuis komt?
iets homeopatisch, of wat dan ook?
alle info welkom
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-03-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

gillian

Re: boxrust. hoe paard wat kalmer krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:02

Van het krachtvoer af, alleen hooi.
Verder bezighouden, hooi in hooinet doen oid.
Mijn vorige paard heeft een jaar stalrust gehad ivm elleboogbreuk.
Daarvan heeft ie ook nog 3 maanden vastgebonden gestaan zodat ie niet kon liggen, dit ivm de kracht tijdens het opstaan.
Hij heeft toen alleen op onbeperkt hooi geleefd, tja hij werd wel wat mager maar dat trekt wel weer bij als ie weer getraind mag worden.
Toen ie eenmaal mocht beginnen, hebben we hem gewoon iedere dag verdoofd met vetranquil, die gele korreltjes.
Je kunt proberen om wat homeopatische middeltjes te geven dat ie wat rusiger is, maar meestal werken die dingen toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:14

een jaar Ziek
das echt lang...en dan klaag ik nu al Bloos

Hij staat nu op de kliniek wel op basisbrok.thuis wil ik hem wel iets brokjes geven, hij is nogal dunnetjes en heeft wel wat energie nodig.
veel hooi ga ik zeker doen...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:16

Traumeel s (zoiets) Is ook kalmerend. iets met bachbloesem kan volgens mij ook helpen..
Succes ermee!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:30

ik moest mijn adhd pony laatst 10 dagen op rust zetten.Inderdaad van de sportbrok naar de basisbrok.En ik heb hem op bach resque remedie gezet en dat werkte goed.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:04

Als je rustig wil kunnen stappen kun je aan je dierenarts vragen voor calmi-ject. Wij laten ons paardje overdag gewoon zonder staan, dan is ze ook wel rustig in haar box. Om te stappen en daarbij bok en steigertaferelen te voorkomen krijgt ze wat van dat spul op brood en dan kun je er vaak wel normaal mee lopen. Uitzonderingen daargelaten............ Valt niet mee, je paardje noodgedwongen stilzetten. Wij zijn nu bij de drie maanden....... van de zes. Maar mogen gelukkig steeds meer bewegen en dan wordt paardlief ook weer wat rustiger.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:08

Ik heb er ook ervaring mee (gelukkig al weer 5 jaar geleden...): 5 maanden stalrust. Paard liep volop in de sport, hoog in het voer, en kwam van de ene op de andere dag stil te staan.
Veel hooi gevoerd om hem bezig te houden. Verder absoluut van de brokken af (ook geen basisbrok), maar pulp of iets dergelijks geven voor de vulling, aangevuld met een vitaminen/mineralensupplement.
Als ik het nu mee zou maken, zou ik ook met Bach bloesems erbij werken (was toen een stuk onbekender).
Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:40

Misschien zou je een speelbal kunnen ophangen in de stal? Sommige paarden vinden het leuk. Anderen doen er helaas niets mee. Verder inderdaad onbeperkt hooi en helemaal geen brok. Je kunt als je je zorgen maakt om de vitamines beter de pavo summerfit koek geven, daar zit minder engerie in, maar wel dezelfde vitamines.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:41

Verder is maismeel een goede dikmaker, waar geloof ik niet veel "kracht" inzit. Misschien kun je dat gaan bijvoeren als je paard te veel afvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:43

die koek vind ik wel een goed idee ja...want hij zal toch wel wat voeding moeten hebben,hij is al niet dik en na de operatie en injecties elke dag enzo moet hij wel wat binnen krijgen, al is het maar om zijn medicatie aan te laten hechten.

meer tips nog steeds welkom:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:14

Kunnen ze hem niet gewoon in een klein weitje zetten? Dan heeft hij waarschijnlijk niet in de gaten dat ie in een klein stukje staat.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:30

Die van mij kreeg bij de dierenarts/ kliniek medijnen om rustig te blijven,ze was ernstig hoefbevangen en mocht dus ook vrij weinig.
Ze is nu zo een maand thuis en sinds een week van die medicijnen af en dat is te merken, gelukkig mag ik wel 20 minuten per dag lopen met haar.
Verder heb ik niet echt tips, kan je je VA niet vragen wat ertegen is?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:35

Anoniem schreef:
een jaar Ziek
das echt lang...en dan klaag ik nu al Bloos

Hij staat nu op de kliniek wel op basisbrok.thuis wil ik hem wel iets brokjes geven, hij is nogal dunnetjes en heeft wel wat energie nodig.
veel hooi ga ik zeker doen...

Wat zegt de kliniek ervan?. Die moeten dit hun toch ook opvallen?.

Misschien kunnen ze iets van korrels geven nadeel is alleen dat dat op een gegeven moment ook niet meer werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:33

op de kliniek krijgt hij 2 kilo basisbrok en 3 keer hooi per dag.
thuis kreeg hij 2 kilo sportbrok waar ik sowieso al vanaf wilde..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:41

Onze pony heeft 8 maanden stil gestaan maar is waarschijnlijk heel erg braaf want ik merkt niet echt dat ze een tijdbom werd.Ze heeft een maand in de kliniek in Emmeloord gestaan en kreeg daar 2 keer per dag een kilo brok en verder hooi.Voor dat ze daar stond kreeg ze nooit brok.Ik neem aan dat ze daar wel weten wat ze doen dus dat je rustig brok kunt blijven geven dat hebben wij toen ook gedaan.Wij mochten na 2 maanden 2 keer in de week een paar rondjes in de bak lopen maar verder gewoon op stal ze wilde dan wel eens met 4 benen tegulijk de lucht in springen maar ik kon haar makkelijk bij me houden{het is een merrie van 1.53}.Het was ook in deze periode dus nog vervelender want ze zag s'morgens alle paarden vertrekken naar het land en zij moest alleen binnen blijven maar ze heeft zich echt keurig gedragen.Na 3 maanden mocht ze op het land op een stukje van 10 bij 10 meter zodat ze niet kon gaan rennen maar ze kon wel bokken soms.Wij mochten haar in december voor het eerst los laten in de bak en stonden met de video camera al klaar maar nu gebeurde er dus niets ze draafde alleen wat ze wist waarschijnlijk zelf wel dat ze rustig moest blijven.Jij staat nog aan het begin veel sterkt en ik hoop dat jouw paard ook wat rustig blijf als hij straks thuis is.