paard wil niet meelopen als ik hem uit de wei haal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Kirsten__

paard wil niet meelopen als ik hem uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:52

ik heb een probleem
mijn haflinger wil nietr meer mee lopen als ik hem uit het weiland haal
ik heb het ook al met brok geprobeerd maar dat werkt niet
weten jullie iets waar door hij mee loopt
maar egt boos wrden kan ik ook niet
want dan word die onzeker en loopt hij al helemaal niet mee
weet ik van jullie wat ik moet doen
want ik vind het erg ieritant
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-06-05 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

MirandaMalik

Re: help mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:09

Wat ga je met hem doen als je hem eruit haalt? Want dat is waarschijnlijk de reden dat hij niet mee komt. Hij wil niet rijden of zoiets (ik weet niet of je dat doet)en hij heeft meer zin om op het land te blijven. Eigenlijk ben je een beetje te laat begonnen met brokken, als je het aantrekkelijk maakt voor hem om met je mee te gaan, zal hij waarschijnlijk geen problemen meer maken. Ga 's een tijdje alleen maar leuke dingen met hem doen, dus wat hij ook leuk vindt. Het is echt veel leuker als hij hinnkend naar je toekomt omdat hij zo blij is om je te zien!

Succes, Miranda.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:15

ik haal hem er uit om te gaan rijden
mar hij heeft ook wondjes die ik verzorg
en dat vindt tie niet al te leuk
zal dat de reden zijn dan?
want ik zal het niet weten ik heb hem pas vanaf 28 mei

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:53

Meestal komt het omdat ze iets niet leuk vinden en liever op de wei blijven. Als je denkt dat het door de verz. van die wondjes komt, probeer dan een ander middel(wat niet prikt, ofzo) Zorg er in ieder geval voor dat hij het wel leuk blijft vinden, anders wil hij misschien straks helemaal niet meer komen en kun je hem niet meer vangen. Ik nam altijd wat lekkers mee voor mijn paard als ik hem ophaalde en als ik klaar was kreeg hij wat voer. Dan kwam hij altijd aangalloperen als ik hem riep!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:22

je kunt er ook op letten HOE je de pony meeneemt. Mijn pony loopt alleen mee als je naast zijn hoofd staat maar niet een meter ervoor dan staakt hij.

Vervelend probleem maar er is vast een oplossing.
Nog gefeli met de koop van m Lachen

MirandaMalik

Re: paard wil niet meelopen als ik hem uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:43

Hoi hier ben ik nog even. Wat ook kan zijn is dat hij niet bij de andere paarden wegwil (kuddedier) Is hij nerveus als je hem eruit haalt? Als dit zo is kun je misschien een ander paardje mee laten lopen, dan voelt hij zich meer op zijn gemak. Is hij gewoon dwars kun je hem ook alleen op een stukje zetten waar hij de andere paardjes wel kan zien. Dan kunnen jullie wat meer aan elkaar wennen, hij zal omdat hij alleen staat wat meer naar jou toetrekken. Dan natuurlijk ook steeds wat lekkers meenemen!

Groetjes, Miranda.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:49

kisjuh schreef:
maar egt boos wrden kan ik ook niet
want dan word die onzeker en loopt hij al helemaal niet mee

Van een duidelijke leider wordt een paard niet onzeker.
Daadkrachtig optreden dus! Eventueel een kort zweepje mee. Je heeft helemaal niet grof te zijn, maar wees wél duidelijk, is 'ie helemaal besodemieterd!
Als je 'm pas hebt en hij begint nu al moeilijk te doen met zoiets eenvoudigs, dan kon je nog wel eens heel wat te wachten staan als je dat niet de kop indrukt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:02

Lang dressuurzweepje in handiger, dan kun je staand bij z'n hoofd achterom met het zweepje een tik op z'n achterhand geven. Heeft-ie ook niet door dat die tik van jou komt...

Niet te voorzichtig doen met een Haf, het zijn eigenwijze donders die onmiddellijk door hebben dat ze je in de maling kunnen nemen.

Hij wil waarschijnlijk gewoon niet de wei uit omdat-ie daar lekker kan vreten. Wees er ook op beducht dat-ie zich op een gegeven moment niet meer zal willen laten vangen als je hem niet goed aanpakt. Wees die ellende voor! Hij moet jou als de baas/leider gaan beschouwen, en dat doet hij nu zeker niet! Parelli of freestyle oefeningen kunnen je hierbij helpen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:28

Het is maar net wat je makkelijker te hanteren vind. Ik vind zo'n lange hengel niet handig bij het openen van hekken e.d. En ik geef meestal een tikkie net achter de schouder, waar je met je been ook zou drijven. Op de kont wil nog wel eens rare reacties geven. Maar hangt ook van het paard af hoor.
En hij mag best weten dat die tik van mij komt! Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:20

Ik heb een mérens die vorig jaar voor het eerst sinds 2 jaar de wei weer op ging. En als ze iets heel leuk vind... Knipoog.
Kortom: een appeltje halen vond ze wel leuk en gezellig, maar meelopen ho maar. Vol in de rem.

Die heeft toch mooi een rake trap voor haar reet gehad. Vier dagen en het was over. Ik hou niet van hulpmiddelen meeslepen, een zweep heb ik echt niet nodig om mn paard uit de wei te halen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 00:12

Nou ja, ieder zijn eigen manier van aanpakken. Meppen is de makkelijke manier, het is net wat voor band je met je paard wil........Daarom was mijn paard waarschijnlijk ook de enige die altijd hard hinnikend naar me toe kwam galloperen..................

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 05:51

Wie zegt dat je je paard moet meppen?! Verward
Die van mij komt ook hoor als ik 'm roep en die is toch echt wel eens op z'n plek gezet, en niet zachtjes ook, zielig he?! Ach gut Hij komt vast omdat hij zo bang voor me is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:18

Nou het is gewoon de baas spelen, ikke wil niet.

Als ze dat toelaat krijgt ze hem nooit meer te pakken, zal hij misschien nog wel haar van zich aftrappen als het hem zo uitkomt. Ze is niet haar weidemaatje en zo gaat hij haar dan zien. Die bokt hij ook weg als hij niet wil dat die te dicht bij komt.

Streng zijn, niet gaan staan slaan, maar een tikje en als hij dan nog niet reageert wat harder en duidelijker. Mij helpt het altijd als ik hem dan niet aankijk maar voor mij uit en zelf de eerste stap zet.

Mijn paard is vroeger goed opgevoed en daar heb ik al jaren heel veel plezier van.

Ga vaak om met een slecht opgevoede pony, Boos! die heeft met zijn logge lichaam echt geen ontzag. Het is niet mijn pony, anders had hij echt wel een flinke knal gekregen. Heel irritant. Dat beest flikt dingen en daar wordt alleen op gemoppert en naar gekeken. Daar heb je wat aan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:05

russel schreef:
Ga vaak om met een slecht opgevoede pony, Boos! die heeft met zijn logge lichaam echt geen ontzag. Het is niet mijn pony, anders had hij echt wel een flinke knal gekregen. Heel irritant. Dat beest flikt dingen en daar wordt alleen op gemoppert en naar gekeken. Daar heb je wat aan.

Irritant is dat he....
Ik ben daar heel makkelijk in hoor, ook al is het beest niet van mij, als ik er om wat voor reden dan ook dagelijks mee te maken heb, dan breng ik 'm toch echt wel even manieren bij. Ik denk aan m'n eigen gezondheid en laat niet over me heen lopen.
Vorig jaar nog met dagelijks naar de wei brengen, ook zo'n onopgevoede dramzak erbij. Baasje was aan het eind van de zomer zo blij dat het paard zo braaf was geworden van de weidegang.... ja gek he Gestoord In de winter ging het weer hard bergafwaarts...
Een duidelijke leider met duidelijke grenzen, daar krijg je blije paarden van! En natuurlijk is het niet alleen maar straf, belonen hoort er óók bij en is misschien nog wel veel belangrijker.