Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:49

Ik heb de vorige keer een topic geopend over in laten slapen, maar nu wil ik graag weten hoe het slachten van een paard gaat.
Veel mensen vroegen mij waarom ik haar niet zou laten slachten.. maar ik wil eerst wat verhalen van jullie horen.

Ik heb er wat vragen over:
-Moet je paard vast staan?
-Merken ze iets van het schieten?
-Hoeveel kost het?

Ik heb al een slagerij op het oog, die slacht alleen maar paarden in de vroege ochtend, zodat ze nog geen bloed en gevaar ruiken, ze beginnen om 5.00u met de paarden, en dan pas de koeien.

Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen, en mij gerust kunnen stellen, want ik vind slachten zo'n eng woord!

marije86

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:54

of ze houden vast of hij word vastgezet of hij staat los,in princiepe voelt hij der niks van tis ineens pang en weg is tie,tenminste als ze raak schieten en meestal is dat het geval,en zo niet dan voelen ze noch niks want der is al een beschadiging.kosten weet ik niet.maar als mijn merrie dood zou moeten zou ze ook naar de slacht gaan

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:07

Mij is door het slachthuis verteld dat een paard er niets van voelt.
De paardenslager die het vlees koopt verrekend dat met de slachtkosten ( € 150,-.).
Bedrag dat over blijft kan je of contant ophalen of het wordt op je rekening gestort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:33

Als je het wilt weten waarom ga je dan niet eens kijken. Weet je meteen of je dit voor je paard wilt of niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:04

Wat ik ook nog even wil zeggen, is dat er met inslapen soms ook iets verkeerd kan gaan, het is net als met verdoven, de een heeft meer nodig dan de ander en soms kunnen ze dan in paniek raken.De slager klinkt altijd zo rottig maar volgens mij gaat het heel snel. Maar als je het paard laat inslapen kun je wat makkelijker afscheid nemen, maar daarna moet het paard dus opgehaald worden om 'vernietigd' te worden. Dan moet hij langs de weg of zo dicht mogelijk langs de weg komen te liggen. En dat is ook niet zo leuk, want dan moet dat dode paard uit de stal gesleept worden.Het paard merkt hier natuurlijk niks meer van, maar het is wel een rotgezicht.

In ieder geval veel sterkte met je besluit,
groetjes,Miranda

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:08

Bij sommige kan je een afspraak maken dat het buiten gebeurt, dan kom je aan uit de trailer - kan je hem nog wat lekkers geven en krijgt hij gelijk het kogeltje. Dat vind ik op zich een mooie manier, zeker omdat hij geen ruimte in hoeft en het heel snel voorbij is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:25

MirandaFuego schreef:
Wat ik ook nog even wil zeggen, is dat er met inslapen soms ook iets verkeerd kan gaan, het is net als met verdoven, de een heeft meer nodig dan de ander en soms kunnen ze dan in paniek raken.De slager klinkt altijd zo rottig maar volgens mij gaat het heel snel. Maar als je het paard laat inslapen kun je wat makkelijker afscheid nemen, maar daarna moet het paard dus opgehaald worden om 'vernietigd' te worden. Dan moet hij langs de weg of zo dicht mogelijk langs de weg komen te liggen. En dat is ook niet zo leuk, want dan moet dat dode paard uit de stal gesleept worden.Het paard merkt hier natuurlijk niks meer van, maar het is wel een rotgezicht.

groetjes,Miranda

ik wil niet rottig doen,
maar als je paard is afgeschoten,
snijden ze de keel open,
laten ze hem leeg bloeden,
daarna hangen ze je paard aan een haak,
paard voelt hier ook niks meer van,
maar dan heb ik liever dat ie aan de weg ligt dan aan een haak !!!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:27

Ik heb mijn paard ook naar de slager gebracht.Het moment zelf heb ik niet mee gemaakt.

Ze komen zeggen wanneer het paard van de traileraf kanc en in mijn geval nam een personeelslid hem over,stalhouder liep wel mee.
En voordat ik erachter aan kon lopen was het al gebeurd,ik had niets gehoord en je zag of rook geen bloed van het vorige paard.

Alles ging zo rustig en naar mij toe met respect.De volgende keer zou ik het zo weer doen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:31

of ze hem nou opensnijden of aan de weg leggen, dat doet me niets.. dan is het mijn paard al niet meer!!! Ja zijn lichaam ligt of hangt daar.
En wij krijgen niet te zien dat hij aan een haak hangt hoor!!
Wij zijn alleen bij het neerschieten.
Maar ik weet niet wat ik moet verwachten.

Luuntje: begrijp ik nou dat je hier zelfs geld voor krijgt voor je paard te laten slachten???

Ik ben er nog steeds niet uit, slacht of spuitje.
Slacht gaat sneller daar ben ik mee eens, en daar gaat het me om.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:37

Saskia9 schreef:
MirandaFuego schreef:

groetjes,Miranda

ik wil niet rottig doen,
maar als je paard is afgeschoten,
snijden ze de keel open,
laten ze hem leeg bloeden,
daarna hangen ze je paard aan een haak,
paard voelt hier ook niks meer van,
maar dan heb ik liever dat ie aan de weg ligt dan aan een haak !!!

dit klopt volgens mij niet zo hier in nederland mag dat volgens mij toch niet het paard levend de keel doorsnijden zodat ze doodbloeden dat is echt wat voor iligale slachterijen volgens mij gaat het hier toch met iets meer respect Ach gut

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:40

Ja ik vind de verhalen van in laten slapen veel enger, dat ze terug kunnen vechten enzo.. maar ik zit hier zooo erg mee.
Ik denk nergens anders meer aan...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:52

Mijn vorige paard is ook naar de slacht gegaan. Mijn man (samen met een kennis want ik zag het niet zitten) moest vroeg in de ochtend komen zodat mijn paard als eerste aan de beurt was ivm geur van bloed ed. Het ging allemaal heel rustig. De slager lag eerst uit wat er ging gebeuren. Toen moest hij van de trailer en mocht nog ff grazen en als mijn man er klaar voor was moest hij naar de slager toelopen. Die stond te wachten achter een muurtje met zo'n ijzeren pin (ik weet niet hoe het heet). Toen is mijn man naar hem toegelopen en mijn paard was in een seconde weg. Toen moest hij gauw het halster afdoen en gelijk weglopen want de slager zei dat het dan een akelig gezicht zou gaan worden. Ze snijden de halsslagader open en gaat aan de haak. Dat is een rotgedachte natuurlijk maar hij was wel heel snel overleden dat was voor mij het voornaamste. Wat er voor de rest mee gebeurt is weet ik niet maar het lijkt me niet voor menselijke consumptie want hij zat stijf onder de medicijnen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:56

Als je het mij vraagt is schieten voor het paard toch een fijnere manier dan in laten slapen.
In laten slapen van een paard heb ik nog nooit gezien, maar bij koeien wel. Ik vind het soms nog aardig lang duren voordat een koe echt helemaal weg is na een spuitje.
Als het nodig is en het paard kan het aan zou ik hem dus laten slachten. Dan is het paard in 1 keer weg.
Maar het paard naar de slacht brengen is natuurlijk niet altijd mogelijk, het is maar net hoe het paard er aan toe is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:58

chantal_cs schreef:
Als je het mij vraagt is schieten voor het paard toch een fijnere manier dan in laten slapen.
In laten slapen van een paard heb ik nog nooit gezien, maar bij koeien wel. Ik vind het soms nog aardig lang duren voordat een koe echt helemaal weg is na een spuitje.
Als het nodig is en het paard kan het aan zou ik hem dus laten slachten. Dan is het paard in 1 keer weg.
Maar het paard naar de slacht brengen is natuurlijk niet altijd mogelijk, het is maar net hoe het paard er aan toe is.

Ze is er (voor mensen die haar zien) heel goed aan toe, mooie vacht, tis een bloedmooi paard verder.
Maar haar pees is afgescheurd, als ze een misstap maakt, of een vreugdesprong maakt is ze 2 weken zoet met prednison en pijnstillers.
Dit wil ik haar niet aandoen. Ze heeft veel pijn, vooral smorgens.
Ik moet haar nog even houden, omdat ze een jong veulen heeft.
Maar volgende maand gaan we echt aftellen.
Een paard moet wel paard kunnen zijn en blijven, en niet op deze (afschuwelijke) manier op de been gehouden worden, alleen maar omdat zijn baasje haar niet kan missen, toch??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:10

ik heb het wel van een koe gezien.
koe krijgt een ding tegen z'n kop.
pats, en zakt in elkaar.
keel word doorgesneden, en koe trappelt dan erg (zijn volgens de slager spiertrekkingen, ze is zelf al dood, of bewusteloos, dat weet ik niet.
koe gaat op de kop aan een haak.
huid gaat eraf
kop eraf
gaat door de helft.
ingewanden eruit.
naja, en dan wordt het vlees gesorteerd enzo.

ik vind het zelf erg eng en onwerkelijk dat zoiets met een paard of pony kan gebeuren, maar eigenlijk is het gewoon het opruimen van het dier, en echt alles wordt nogwel ergens voor gebruikt, althans, van een koe wel.
ik denk dat ik er minder moeite mee zou hebben als het paard zoals ik hier lees netjes in alle rust naar een schoon abbatoir kan worden begeleid, dan wanneer hij of zij via de handel op transport gaat en dan met heel veel tegelijk in zo'n stress situatie terecht komt..
in dat laatste geval vind ik het slachten van een paard of pony ronduit barbaars!

ik denk dat een merrie zoals jij hebt, die zich gezond voelt en ook nog net een veulen had gehad, die er dan net vanaf is, echt gaat vechten tegen een spuitje!
maar ja slacht is ook eng, het is eigenlijk kiezen uit twee kwaden...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:33

Nou, succes met de moeilijke keuze.

Ik heb zelf gekozen voor inslapen en dat ging heel netjes en rustig, en na het lezen van de berichten hier, weet ik zeker dat ik nooit mijn paard naar de slacht breng!! Tuurlijk is je paardje al weg op het moment dat het dood is, ik had ook niks meer met het lichaam nadat ze haar laatste adem uit blies, maar ik vind het zelf een rot gedachte dat haar vlees gegeten gaat worden. Ok destructie is ook niet leuk, maar ze lag er na het inslapen ten minste nog helemaal mooi bij en ik kon er tot het eind bij blijven. En voor mij is de manier waarop het ging een herinnering waar ik nu vrede mee heb.

Nogmaals, succes met de keuze, het blijft kiezen tussen te kwaden (onvermijdelijk gezien de blessure van jou paard). En je moet je eigen hart volgen, want jij draagt hierna de herinnering met je mee.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:39

Javayo schreef:
Nou, succes met de moeilijke keuze.

Ik heb zelf gekozen voor inslapen en dat ging heel netjes en rustig, en na het lezen van de berichten hier, weet ik zeker dat ik nooit mijn paard naar de slacht breng!! Tuurlijk is je paardje al weg op het moment dat het dood is, ik had ook niks meer met het lichaam nadat ze haar laatste adem uit blies, maar ik vind het zelf een rot gedachte dat haar vlees gegeten gaat worden. Ok destructie is ook niet leuk, maar ze lag er na het inslapen ten minste nog helemaal mooi bij en ik kon er tot het eind bij blijven. En voor mij is de manier waarop het ging een herinnering waar ik nu vrede mee heb.

Nogmaals, succes met de keuze, het blijft kiezen tussen te kwaden (onvermijdelijk gezien de blessure van jou paard). En je moet je eigen hart volgen, want jij draagt hierna de herinnering met je mee.

Het is ook een rotgedachte dat het vlees opgegeten gaat worden. maar wat denk je dat er bij de destructie gebeurd?! dan wordt het ook hondevoer en zo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:19

Omdat iedereen altijd zo rottig doet over de slager heb ik het ook eens van een andere kant belicht. Ik denk zelf dat de slager sneller gaat voor je paard en je bent meestal weg als ze daarna aan het slachten gaan.Met inslapen moet je wel zelf iemand regelen die jouw paard uit de stal haalt, ik weet niet of dat bij jullie makkelijk kan/gaat. De meeste mensen denken nl. niet aan wat er na een spuitje gebeurd. Bovendien willen ze het niet op alle stallen hebben dat je het zo doet omdat het niet echt leuk is voor de andere pensionners.Maar het blijft een persoonlijke keus, waar jij je het beste bij voelt.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:41

een paar jaar geleden ben ik met een vriendin meegeweest naar een slager in oud gastel om haar paard weg te brengen.

Toen ben ik niet bij het afschieten geweest, zag ik niet zo zitten. Maar het hele gebeuren was een stuk minder luguber dan ik dacht.

Van wat ik er nog van weet:

-Moet je paard vast staan?
De merrie werd in een gang geleid, een soort opvoelbox zonder achterwand, maar ze stond niet vast.
-Merken ze iets van het schieten?
De andere vriendin die erbij was zei dat ze geen tekenen gaf dat ze het merkte, maar zelf heb ik dat dus niet gezien.
-Hoeveel kost het?
Ze kreeg idd de slachtprijs contant.

Sterkte met je beslissing! Ach gut

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:45

Persoonlijk heb ik liever dat ze de keel van mijn paard doorsnijden dan dat het beest bij mij op stal voor aan de weg ligt te wachten tot hij opgehaald wordt.

Verder ben ik het eens met bovenstaande, de slager lijkt mij voor het dier zelf prettiger.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:51

Ik ben zelf ook meer voor slachten dan inslapen, tenzij het paard heel erg gestrest raakt van de trailer of niet meer vervoert kan worden. Ik ben er nog nooit bijgeweest, maar volgens mij gaat het heel snel. Je krijgt dan gewoon de slachtprijs voor je paard, het kost jou dus niks.

Een paar weken geleden is er hier in de buurt op de manege een pony ingeslapen en die werd bij ons op de boerderij onder het zeil gelegd (om door de rendac opgehaald te worden) want bij die manege is het voor de kleine kinderen niet zo prettig als zo'n dode pony daar ligt.
Nou die pony was dus ingeslapen op de trailer en toen naar ons gereden. Toen ze hem met de heftruck van de trailer wilde halen begon die pony weer te bewegen. Dierenarts was al weg en moest weer gebeld worden om hem nog een spuit te geven Verdrietig Voor mij dus weer een extra reden om voor de slager te kiezen, ik hoor en zie gewoon te vaak dat inslapen fout gaat. Een pin gaat gewoon heel snel en het is in 1 keer over. En als het fout gaat kan het binnen enkele minuten alsnog 'goed ' gebeuren.

Veel succes met je beslissing en ook veel sterkte voor de tijd die nog komen gaat. Het lijkt mij echt vreselijk om af te moeten tellen... Ach gut

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:00

Wij hebben vaak te maken met slachtpaarden en brengen ze ook naar het slachthuis. Me vader is namelijk erkend paardenhandelaar.

Je kan kiezen om er bij te blijven of dat jij je paard afgeeft aan het personeel van de slachterij.

Het paard wordt rustig mee naar binnen genomen en wordt niet vast gezet.
Degene die hem dood schiet met het schietmasker staat voor het paard en als hij met het schietmasker geschoten heeft doet hij een stap terug.
Het paard is in een keer dood en zoals er al eerder stond wordt de hoofdslagader open gesneden zodat het paard leeg bloed.

Het paard wordt ook opgehangen aan zijn achterbenen.

Degene die erna komt om te slachten zal echt geen bloed of dergelijk iets zien / ruiken.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je paard zal lijden want dat is in een keer over.

Ik vind het wel dat je een verstandige keuze maakt als jij je merrie van haar lijden wilt verlossen.
Veel sterkte

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:01

Brendageene schreef:
Ik ben zelf ook meer voor slachten dan inslapen, tenzij het paard heel erg gestrest raakt van de trailer of niet meer vervoert kan worden. Ik ben er nog nooit bijgeweest, maar volgens mij gaat het heel snel. Je krijgt dan gewoon de slachtprijs voor je paard, het kost jou dus niks.

Een paar weken geleden is er hier in de buurt op de manege een pony ingeslapen en die werd bij ons op de boerderij onder het zeil gelegd (om door de rendac opgehaald te worden) want bij die manege is het voor de kleine kinderen niet zo prettig als zo'n dode pony daar ligt.
Nou die pony was dus ingeslapen op de trailer en toen naar ons gereden. Toen ze hem met de heftruck van de trailer wilde halen begon die pony weer te bewegen. Dierenarts was al weg en moest weer gebeld worden om hem nog een spuit te geven Verdrietig Voor mij dus weer een extra reden om voor de slager te kiezen, ik hoor en zie gewoon te vaak dat inslapen fout gaat. Een pin gaat gewoon heel snel en het is in 1 keer over. En als het fout gaat kan het binnen enkele minuten alsnog 'goed ' gebeuren.

Veel succes met je beslissing en ook veel sterkte voor de tijd die nog komen gaat. Het lijkt mij echt vreselijk om af te moeten tellen... Ach gut

Precies, helemaal mee eens.
Inslapen is niet zo vriendelijk als het lijkt.
Ze moeten niet voor niets eerst verdoofd. Ze krijgen namelijk heel even een doodspaniek, als ze stikken. Dit is dus NIET wat ik onder paardvriendelijk versta. Als het niet anders kan, dan moet het, maar anders altijd de slacht voor mij.
Dan zijn ze tenminste in één keer dood, zonder paniek. Veel vrediger.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:18

Allereerst ; sterk van je dat je deze keuze maakt. Misschien niet leuk, maar zo is het waarschijnlijk ook geen leuk leven..

Verder, tja, ik weet niet wat ik zou kiezen. Inslapen, je kan lekker bij je paard blijven, afscheid nemen.. Net of hij in slaap valt. Wel lijkt het me akelig om te zien als hij terugvecht, dan ga je denk ik toch twijfelen.

De slager, het is wel in 1 keer voorbij, maar het lijkt me zo ruig. Zo BAM en weg paard. Je paard merkt er niks van maar het is toch jou paard die je door en door kent, dat eh.. tja.. Ik vind dit ook een beetje en akelig idee..

Ik weet niet, een hele moelijke keus

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:43

Aller eerst... heel veel sterkte met je beslising !!

Hoe het slachten gaat..dat is hier boven verschillende beschreven vind ik... maar dat is natuurlijk omdat iedereen ze eigen mening, en gevoelens heeft over de dingen die er gebeuren...

Slacht klinkt idd altijd er luguber...

Als ik zelf voor de keuze stond... laat ik hem inslapen...
gelukkig mag mijn pony niet voor menselijke/dieren voer gebruikt worden...

Meschien klinkt het raar.. maar zou je meschien een slachthuis bij jou in de buurt kunnen bellen...en vragen hoe het gaat... IK denk dat ze je goed kunnen helpen met al je vragen !!

Sterkte Ach gut