knielen als je de hoef optilt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

knielen als je de hoef optilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:54

Er zijn al meer topics geweest over een paard wat tegenwicht geeft bij hoeven uitkrabben.

Mijn mini gaat dus als ik zijn voet op til knielen. Hij hangt niet gewoon maar laat zich helemaal vallen.

best lastig aangezien ik hem zelf wil bekappen. Hoe pak ik dit aan?

Marigold

Re: knielen als je de hoef optilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:13

hoe oud is 'ie dan? die pony?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:15

Ik denk dat je gewoon moet proberen om
het voetje even vast te houden en weer los te laten
gewoon 2-5 sec. zodat het beestje een beetje evenwicht
krijgt.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:43

Dat doet die van mij ook, ik probeer hem altijd terug te duwen zodat hij zeg maar aan de 'andere kant' gaat leunen. Ik weet verder ook niet echt wta ike raan moet doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:51

Je kunt hem met de andere kant tegen bijvoorbeeld een muur zetten. Zo heeft ie extra steun aan die kant. Grote kans dat hij die steun gaat opzoeken, dit geeft jou de ruimte om zijn hoef op te pakken.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:01

Hij is 2 jaar... het is een hengstje en hij heeft er een hekel aan als je in de weg staat dus tegen de muur is geen optie denk ik Haha! Hij is nogal sterk

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:01

vind het leunen trouwens niet erg want dan kun je idd terug duwen maar zoals ik al zei... hij laat zich gewoon vallen.. niet naar de zijkant maar knielt dus naar beneden

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:11

Het hoefje op tillen en tegelijk met je kont tegen zijn schouder duwen zodat ie niet kan gaan knielen, desnoods geef je nog een paar stevige duwen Knipoog

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:12

mijne doet het ook terwijl hij zat evenwicht heeft. Ik wordt dan boos en dan houdt het op...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:18

Misschien even samen met iemand, dan kan de een proberen om je pony omhoog te houden? Verder gewoon veel oefenen.

Succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:21

het is een mini, til je niet , ongewilt, de voetjes te hoog op?
doet hij het met beide voorvoeten?
(m.a.w, is een medische reden of fout handelen van jou kant uitgesloten?)
dan, als het een dominant hengstje is, inderdaad een keer even goed aanpakken zoals Marja88 ook al zegt!

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:29

Citaat:
het is een mini, til je niet , ongewilt, de voetjes te hoog op?
doet hij het met beide voorvoeten?
(m.a.w, is een medische reden of fout handelen van jou kant uitgesloten?)
dan, als het een dominant hengstje is, inderdaad een keer even goed aanpakken zoals Marja88 ook al zegt!

Ik til de voetjes niet te hoog op... fout handelen vanuit mijn kant zeker weten uitgesloten... medische reden... ik heb hem nog maar 4 weken maar is bij mij niks van bekend. Hij deed het trouwens in het begin toen hij net hier was niet.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:47

Zoals ik het bekijk is het enige "probleem"hier, het elkaar niet goed begrijpen. Haha!

Je hengstje vertoont het meest natuurlijke gedrag wat hij maar kan tonen op het vast willen pakken van zijn beentje.
Als je goed in kudde's kijkt, dan zie je dat de ene hengst vaak de andere in zijn voorbeen probeert te happen, om dit te voorkomen knielt de tegenstander dus en vouwt het betreffende been onder zich.
Dit is dus precies wat jou hengstje nu ook doet, jij hapt naar zijn voorbeen, en hij knielt om dit te voorkomen.

Ga dus eerst rustig beginnen met het duidelijk maken van wat je wilt, ga zeker niet over tot straffen en al die onzin meer, het diertje is nog maar net 2 jaar oud, denkt dat er gespeeld gaat worden, en zou daar dan voor bestraft gaan worden.
Niet doen dus.
Vriendelijkheid en duidelijkheid hebben zeker weten meer en langdurig resultaat.

Laat hem gewoon even een weekje met rust wat de voetjes betreft, begin dan rustig weer om een voetje te vragen, zorg dat je duidelijk 'voet" of iets dergelijks roept, tik dan alleen de hoef even aan, en doe dat een paar keer zo.
Alle dagen ga je rustig hiermee door, zodra hij stopt met knielen maak je weer een klein stapje verder en pakt de hoef vast, en laat hem ook snel weer los.
Dit bouw je op tot je uiteindelijk de voet kan vasthouden zonder dat hij knielt.
Geloof me, je hebt er even meer werk aan dan met het er in rammen, maar het resultaat is dat je een paardje hebt die je vertrouwt en vrijwillig doet wat je van hem vraagt.
Succes!! Knipoog

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:58

Citaat:
Ga dus eerst rustig beginnen met het duidelijk maken van wat je wilt, ga zeker niet over tot straffen en al die onzin meer, het diertje is nog maar net 2 jaar oud, denkt dat er gespeeld gaat worden, en zou daar dan voor bestraft gaan worden.
Niet doen dus.

Maar hij beet bijvoorbeeld ook he.. toen heb ik het advies opgevolgd om hem een tik op de neus te geven... dan wil hij ook spelen en straf ik hem ook maar dit is toch niet anders af te leren?

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:37

Ook het bijten is allemaal zonder slaan en andere groffe manieren af te leren.
Alles berust op geduld, lichaamstaal, duidelijkheid en niet te vergeten consequent zijn en blijven.
In plaats van een tik op de neus, heb ik altijd gekozen voor het stevig van me af duwen van het hoofdje met daarbij een stevig uitgesproken "nee", of een andere term die je liever gebruikt.
Gebruik wel altijd hetzelfde woord en gebaar bij die handeling!
Mijn minihengst was een uitgesproken slaander en bijten was hij ook niet vies van.
Zonder enig geweld is hem dat allemaal bijgebracht dat ik dat niet wil en dat het ook niet nodig is, ik bedreig hem immers niet.
Hij heeft nu het volste vertrouwen in mij, heeft mij als leider geaccepteerd, en we hebben nu een heerlijke knuffelfactor. Haha!
Allemaal door geduld, vastberadenheid en veel leren over de psychologie van het dier.