Kruisteugelwerking van bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Kruisteugelwerking van bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:02

Hoe werkt dat nou, die teugelwerking van gekruisde teugels bij een bitloos hoofdstel ? Worden binnen- en buitenteugel omgedraaid ofzo ? En was is daar het effect / voordeel van ?

Morrie

Re: Kruisteugelwerking van bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:14

als je bv naar rechts wilt, geef je dat aan met de rechterteugel, dan komt er druk op de linkerkaak van het paardenhoofd, dan is ie geneigd al naar rechts te kijken en dan komt de rest vanzelf

Ik heb een NoBit hoofdstel en mijn paard heeft er zelfs niet eens aan hoeven wennen! Hij snapte het sturen direct.

De rem is een ander verhaal, moet je eerst wijken voor druk en one rein stop aanleren, dat kost wat meer tijd en moeite

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:23

Rem is toch in principe hetzelfde als met een gewoon halster ? Bovendien probeer ik dat vooral op m'n zit, dus dat moet geen probleem zijn, maar het sturen vind ik toch een beetje raar ...
Afwenden doe ik teveel met m'n binnenteugel en te weinig met m'n buitenteugel. Door een bitloos hoofdstel wordt dit dan dus alleen maar gestimuleerd, want binnenteugel is dan juist goed toch ? Als je dan bitloos en met bit door elkaar rijdt, lijkt het me toch wel verwarrend, ook al schijnt het dus dat paarden niet aan zo'n hoofdstel hoeven te wennen ...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:07

ik stuur meer met neckreining, als ik naar rechts wil, duw ik de linkerteugel tegen de hals en doe de rechterteugel iets van de hals. Zal vast niet volgens de regels der dressuurkunst zijn, maar daar heb ik maling aan, het werkt prefect en is duidelijk voor mijn paard.

mijn paard loopt met en zonder bit (zou niet weten hoe ik zonder bit boerenwerk (ploegen, boomslepen) zou moeten doen, dat komt nogal precies, op de centimeter soms) en hij heeft er geen problemen mee.

Zo lang jij duidelijk bent, is het voor je paard ook duidelijk.

Ben wel benieuwd hoe jij aangeeft te willen stoppen, behalve op de zit.

Ik zeg HO en hij staat stil, maar ja, ik heb een zwaar trekpaard dat nog echt boerenwerk doet, die moet wel goed op de stem zijn

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:10

als je problemen metbt met de gekruiste riempjes, kies je toch gewoon een andere bitloze optoming?

Een touwhalster of een Libra hoodstel en zo zijn er nog wel andere te vinden

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:13

Ik heb eerst ook een NoBit gehad, dat snapte hij ook meteen, zelfs de rem. Heb nu een imitatie Voest hoofdstel, dus zonder kruiselinge teugels, maar dat gaat ook prima. Ik denk alleen dat de Nobit bij hem als overgang wel nuttig is geweest om aan het bitloos rijden te wennen, de gekruiste teugels geven toch duidelijke signalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:22

Overigens zijn de teugels niet gekruisd, maar de keelriem(en).

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:37

Ja, dat bedoel ik Sugarmiss Knipoog En heb niks tegen gekruisde riempjes hoor, maar vroeg me gewoon af hoe het nou werkt ...

Citaat:
ik stuur meer met neckreining, als ik naar rechts wil, duw ik de linkerteugel tegen de hals en doe de rechterteugel iets van de hals.

Dus eigenlijk duwt je binnenteugel het hoofd dan opzij en wat doet je buitenteugel dan ? Stelling vragen ofzo ?

Halthouden doe ik trouwens gewoon op m'n zit en maak er evt. een ophouding bij.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:16

dingen als stelling en ophoudingen doe ik niet aan, dat is aan een zware koudbloed en aan mij niet besteed

als ik rechts wil, doe ik m'n rechterhand van de hals en de linkerteugel tegen de hals waarbij mijn hand uiteraard niet over de manenkam gaat......

dressuurkunstjes heb ik vroeger genoeg moeten doen, dat doe ik dit paard niet aan......is ie niet op gebouwd

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:21

Nee dat snap ik Lachen Misschien iemand anders die dressuur met en zonder bit rijdt of heeft gereden ?
En smurf, wat is dan precies de one rein stop ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:24

Door druk te zetten op de linkerteugel, duw je aan de rechterkant tegen de kaak(gekruiste keelriem).
Een paard wijkt voor druk, dus gaat linksaf.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:25

Ja dat snap ik Lachen Maar wat doet je andere teugel dan ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:28

Nou , stel je wilt rechtsaf met je paard.

Dan vraag je met je rechterhand het hoofd van je paard in de juiste richting waar je naartoe wilt , door de teugel wat van de hals af te halen naar rechts toe.

Als je wat "trekt" aan die teugel dan komt die druk door de gekruiste riempjes , zeg maar op de linkerwang van je paard.

Je duwt dus tegen die linkerwang aan , en het paard gaat daardoor naar rechts kijken met zijn hoofd.

Je linkerteugel leg je tegen de hals aan en als je dit hebt aangeleerd (neckreining) , dan "duw" je hiermee dus ook de hals van je paard naar rechts. Achter dat hoofd aan Knipoog

Tot zover eigenlijk nog gewoon Engelse hulpen dus.... je laat de hoofd en de hals een bepaald bocht maken.
Dit alles kan overigens makkelijk met teugels waar een boogje in hangt , geen enkel probleem , rijdt juist heerlijk Ja

Met je benen en evenwicht stuur je het lichaam van het paard in de werkelijke richting die je wilt. Dus ook de scherpte van de wending enzo geef je hiermee aan.

Is nog steeds gewoon een samenspel van hulpen , maar het uitgangspunt (voor mij) is dat je met je benen en zit stuurt en je teugels alleen een ondersteunende functie hebben zodat hoofd en hals in de juiste richting het lichaam voorgaan zeg maar.

En natuurlijk dat je met je teugels in kunt grijpen als paardlief even niet braaf luistert naar je benen-en-zit-stuur , dan is het wel fijn dat je hem ook even op je handen wat duidelijker de berm in kunt sturen bijvoorbeeld Knipoog

Voorbeeld hierboven gaat om een wending naar rechts.

Rij ik op de weg aan de rechterkant en komt er een auto ofzo aan waardoor ik wat dieper in de berm aan de rechterkant wil , dus geen wending wil maar dat ze wat schuin opzij stapt :

rechterhand wat van de hals , linkerhand tegen de hals en iets naar me toe , daarbij links dieper zitten en been , waardoor je haar opzij laat gaan naar rechts.

Met de linkerkant van je lichaam duw je haar opzij , en met je rechterteugel geef je de richting aan , door die iets van de hals af te halen.

Paardje kijkt dan niet naar rechts omdat je die linkerteugel zeg maar iets naar achteren brengt om die linkerbil en schouder "opzij te duwen" .

En dit alles dan heel subtiel , je ziet me weinig doen op dat paardje met m'n losse teugeltje als ze de berm in moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:28

Niets, totdat je rechtsaf wilt Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:38

Tnx !!! Hier heb ik echt wat aan !!!
Maar het is dan dus wel zo dat je - als je weer met bit rijdt - meer met je buitenhand hoofd en hals moet sturen dan als je zonder bit rijdt (omdat je binnenhand dan de functie van buitenhand heeft en je daar meer mee wilt doen dan met je binnenhand) ??
En wat bedoelde je nou precies met hand naar je toe halen, dat het paard dan recht blijft Bloos ?