Onderhoud klein weiland + grasvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Onderhoud klein weiland + grasvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:18

Mijn weiland is niet zo groot en dus snel leeggegraasd. Uiteraard ontstaan ook op dit weiland de nodige lange gras/poepplekken waar echt nog voldoende gras staat maar waar niet van gegeten wordt.
Ook zitten er de nodige kuilen waar het gras weggegraven is en waar uitbundig gerold wordt Haha!

Hoe onderhoud je een klein weiland nu het beste buiten poep weg halen?
En hoe lang moet je zo'n weiland rust geven voordat er weer een beetje gras groeit?

Wiepie

Re: Onderhoud klein weiland + grasvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:22

Je kunt het weiland het beste opdelen in meerdere stukken (als het klein is, kun je er misschien toch 2 stukken van maken?). Als je paard van een stuk afgaat: alle mest eruit, lange gras afmaaien, kunstmest strooien en 4 tot 6 weken laten groeien. Dan heb je toch weer een aardig grasmatje.
Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:29

Gras groeit aardig snel,wij zetten de ponys rond maart/april in een klein landje, omdat het gras wel gewoon door groeit hebben ze bij ons genoeg gras (ze gaan er savonds af, en worden bijgevoerd in de stal). in de winter gaan ze dan weer op een ander landje. Dit doen we nu ongeveer een jaar, dat is eigenlijk niet lang genoeg om het goed te zien, maar tot nu toe werkt het prima.
En het land moet je NIET bemesten, dit is echt niet goed. Paarden kunnen daar niet goed tegen. Paarden zijn gewend aan schraal gras, waar niet veel eiwit in zit. Mensen hebben paarden al zo 'bewerk' dat ze als ze ziek zijn afhankelijk zijn van mensen (een paard in het wild blijft o.a. eten en drinken wat een voor ons normaal paard niet zou doen), en paarden weten vaak ook al niet meer wanneer ze moeten stoppen met eten. Er is zelfs een theorie dat zomerexeem door te eiwitrijk gras komt. Hoop dat iok t een beetje goed heb uitgelegd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:39

hum,ik heb hier allemaal kleine
paddocks als weiland,hier haal ik elke dag de mest uit,en als ze weitjes kaal zijn,doe ik zeker bemesten,gewoon met kunstmest korrels,om het gras snel te laten groeien,en te zorgen dat het gras mooi groen en dik blijft,anders krijg je van dat spriet gras....

op stal voer ik minder/geen kuil als paarden op een volle wei hebben gestaan...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:41

Groen dik gras is dus niet goed Haha! heb het een aantal keer aan verschillende veearsten gevraagd Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:57

nou,nog nooit van gehoord!!!mijnpaarden doen het er al een paar jaar erg goed op,nog geen problemen gehad,dus ik hou het maar zoals ik het nu doe....

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:49

Ieder weiland zul je moeten bemesten, echter voor paarden is het handig om NPK 15,15,15 te gebruiken.
dit houd de groeikracht van het gras op peil, maar resulteert niet in van die weides die jezelf bijna zou leegeten omdat het er zo smakelijk uit ziet.
Bemest je niet, dan eindig je met een zandbak.
Paddocks ook niet te klein maken zodat ze het kapot gaan lopen. 1500 m2 is toch wel een minimum.

Je kunt ook gewoon na het omweiden de wei met een sleep behandelen. Hierdoor bemest je de wei met de eigen paarden mest. De wormenkuur moet je dan wel heel strak in de hand houden. En die pollen met gras gewoon met de bosmaaier te lijf gaan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:53

Wij weiden om: één weitje wat echt snel modderig is wordt enkel in de koude wintermaanden gebruikt, de twee anderen gaan om en om, ongeveer om de twee maand. Het winterweitje wordt na de winter door mijn vriend (grondwerken en tuinaanleg Knipoog) geploegd en opnieuw ingezaaid, de andere weitjes worden om en om bemest. Je moet zorgen dat de meststoffen niet te veel stikstof bevatten, dat is al ik er van weet Knipoog

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:00

Ik heb mijn stuk land nu verdeeld in 4 stukken, en verweid iedere 2 weken. Ook mest ik iedere dag uit, de "poepplekken" worden daardoor wel netjes kaalgegraasd.

Hoe groot is je stuk en hoeveel paarden heb je erop?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:18

Ik heb 1 paard en 1 Shet en het stuk is echt heel klein. De grootte van een bak ongeveer, schat ik zo in.
De paddock is nog weer wat kleiner.
@ruudjw: die ruimte moet je dan maar net hebben. Ons perceel is niet geschikt voor grote stukken, daarvoor staan er te veel bomen en schuren.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:44

Als het ter grootte van een bak is zou ik het niet opsplitsen. Wel regelmatig schoon maken is dan de oplossing.
Zelf ben ik te lui om het schoon te maken, of ik kom eigenlijk gewoon chronisch tijd te kort om het bij te houden. Maar het is wel het beste. Alleen is het wat lastig om de mest op te ruimen in de hoge stukken gras. Zeker als de vogels ze direct aan kleine stukjes hakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:54

wij hebben 3 stukken land, 2 ervan zijn net iets groter als een bak en de derde is 2x zo groot als een bak..

ze staan een week in een weide en gaan daarna naar de volgende.
elke dag haal ik de poep eruit, met 2 paarden is dat wel te doen.
ondertussen dat ik de mest eruit schep trek ik eventueel verkeerd onkruid eruit.

lange stukken worden afgemaaid door de grasmaaier of zo'n kantjes maaier.

in t voorjaar komt er kunstmest op en dat is t...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:25

Ruudjw schreef:
Ieder weiland zul je moeten bemesten, echter voor paarden is het handig om NPK 15,15,15 te gebruiken.
dit houd de groeikracht van het gras op peil, maar resulteert niet in van die weides die jezelf bijna zou leegeten omdat het er zo smakelijk uit ziet.
Bemest je niet, dan eindig je met een zandbak.
Paddocks ook niet te klein maken zodat ze het kapot gaan lopen. 1500 m2 is toch wel een minimum.

Je kunt ook gewoon na het omweiden de wei met een sleep behandelen. Hierdoor bemest je de wei met de eigen paarden mest. De wormenkuur moet je dan wel heel strak in de hand houden. En die pollen met gras gewoon met de bosmaaier te lijf gaan.

Toch ben ik het niet met je eens (ben weer eens eigenwijs Haha!) ons land ziet er netjes uit, en is ook niet groot. Het enige is dat we geen vet koeiengras hebben. Ik neem aan dat e mensen die veearst zijn aan de universteit van Utrecht dat die er wel degelijk verstand van hebben. Ik heb het ook nagevraagd aan een vee/dierenarst in Leidserijn (bij UT in de buurt) en bij ons in de buurt een plaatselijke veearst. Jammer dat ik de enige ben die ze gelooft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:05

Misschien geldt dat bij jou in de buurt wel, maar hier op de Veluwe niet. Ik zit op zandgrond dus gras groeit al niet zo makkelijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:17

Wij hebben ook maar een klein stukje, 30x80 meter. Hier heb ik 2 paarden en 3 pony's op staan maar ik heb een paddock die net zo groot is en daar staan ze toch het meest (daar grenst ook een hele grote schuur aan waar ze hun hooi hebben staan)
Bij mij mogen ze er dus maar een paar uur per dag op, verder staan ze op de paddock en als ze willen in de schuur waar ze dag en nacht hooi hebben.
Wij bemesten in het voorjaar ver voor dat ze op het gras mogen van onze eigen mesthoop (die is ouder dan 1 jaar) en tussendoor bemesten ook wij met kunstmest, is helemaal niets mis mee, ik ben geen DA en heb niet aan weet ik welke universiteit gestudeerd maar kijk gewoon naar mijn grasmat en naar mijn paarden en pony's, gaat al jaren goed zo Haha!

De dikke pollen gras (de mestplekken dus) maaien wij met een bosmaaier maar dan pas op het moment dat het ontzettend hoog staat, dat gras voeren we ze dan weer (wel direkt na het maaien, niet laten liggen) op de paddock want als het gemaaid is eten ze het dus wel Haha!
Daarna komt de buurman met de sleep en die sleept de hele boel netjes door, na het slepen geef ik het stukje minimaal 2 weken rust, als het nodig is (of als ik stukjes heb bijgezaaid) nog langer en daarna mogen ze er weer een paar uur per dag op.

Bij de overburen heb ik nog 2 pony's staan op een veel groter stuk land, dat heb ik wel in 2en gedeelt en die 2 pony's worden iedere 4 weken omgezet naar de andere kant maar als je een stuk hebt ter grote van een bak dan gaat dat niet, zit je toch vast aan kunstmest en ze er een hele tijd niet op laten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:36

Oe Fitzroy dat valt niet mee hoor.
Ik neem even mijn paard en haar kleine welshvriendje als voorbeeld. Voor jou makkelijk te vergelijken met jou paarden.

Ik heb verschillende stukken. Het kleinste stuk is zo'n 30 bij 50 gok ik eventjes.
Daar gaan ze in een week a anderhalve week doorheen. Dan praat ik over sprietjes van zo rond de 10 cm lang. (hoelanger de sprietjes, hoelanger ze ermee doen, al scheelt dat maar een dag of 2,3)
Dat gedeelte heeft 3 a 4 weken nodig om weer op deze lengte terug te komen. (zonder enige hulp).

Dus wil jij gras, dan kun je het volgende doen.
Je zoekt iemand die zijn poep kwijt moet en laat je weiland bemesten.
Je zet savonds er even de spoei instalatie erop.
Je zet de paarden even een paar weken in de padock.
Je kunt tevens je weiland proberen te voeden.

De stukken die niet gegeten worden, doordat ze daar poepen, heb ik ook last van. Ik los dat op door met een schep door de wei te lopen en de poep op te scheppen en met een grote zwieperd naar een deel waar ze heel goed van eten, te gooien. Dus je poep uitstrooien, maar niet in hopen laten liggen.
Poepen ze nu erg veel, dan zul je toch het overige met een kruiwagen eruit moeten halen.

Mijn paarden graven ook wel eens. Dat is dan meestal omdat er geen zandstukje te vinden is. Paarden rollen graag op een zandstukje ipv op het gras.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:18

Black_White schreef:
Het enige is dat we geen vet koeiengras hebben.

Hier sla je de spijker op zijn kop. Grasmengsels voor koeien bevatten andere grassoorten dan grasmengsels voor paarden. Koeien hebben veel mals, eiwitrijk gras nodig om melk te kunnen produceren. Voor paarden heb je dat dus juist niet nodig, is iedereen het hier mee eens.
Grasmengsels voor paarden bevatten daarom juist soorten die stengeliger en daardoor structuurrijker zijn en minder eiwitrijk.
Maar zeker kleine weilandjes die vaak zeer kort worden afgegraasd zul je toch echt moeten bemesten, wil je nog wat gras overhouden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:40

Zit maar 1 ding op, iedere dag met een stevig blik( van stoffer en blik)
en een horizontale schoffel met korte steel, alle mest eruit halen.

Of er een paddock van maken en hooi voeren. Maar dan moet je nog iedere dag uitmesten alleen kun je dan een mestvork gebruiken.
wij hebben een bomenwal rondom het weiland/paddock en de meeste mest wordt direct gerecycled door de bomen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:56

Fitzroy schreef:
Misschien geldt dat bij jou in de buurt wel, maar hier op de Veluwe niet. Ik zit op zandgrond dus gras groeit al niet zo makkelijk.

Woon ook op de veluwe Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:46

Tja je hebt stukken op de veluwe waar het wel groeit, en andere stukken.
Maar ook de paardenprofs hier in de omgeving geven aan. Regelmatig maar beperkt mesten is noodzakelijk. Anders gaat op een gegeven moment het gras dood aan voedsel te kort.
Je paardenmest verdelen over de wei is dus ook bemesten.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:37

Ruudjw schreef:

Ja, maar verse paardenmest heeft een verzurend effect op de bodem.
Beter is drijfmest of oude stalmest in het vroege voorjaar en een onderhoudsbemesting met kunstmest door het seizoen heen.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:05

Heej !

Ik heb ook maar een klein weitje. Ik heb het in 4 kleine stukken verdeeld.
In het achterste gedeelte staan ze alleen snachts, omdat ze anders bij de weg staan en anderen erbij kunnen komen, als ze achter staan, staan ze niet in het zicht en vind ik wat veiliger.
Dan een klein hoekje waar ik nu gras laat groeien.
In het 3e stuk staan ze overdag.
En in het 4e mogen ze 2 tot 3 uurtjes per dag staan. Daar staat nu hoog gras. Als dat kaal is mogen ze in het 2e stukje en laat ik het 4e weer groeien.

Snap je het een beetje ? Knipoog

Rond deze tijd groeit gras redelijk hard, in 3 weken is het mooi hoog Pling

Groetjes !

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:06

Heej !

Ik heb ook maar een klein weitje. Ik heb het in 4 kleine stukken verdeeld.
In het achterste gedeelte staan ze alleen snachts, omdat ze anders bij de weg staan en anderen erbij kunnen komen, als ze achter staan, staan ze niet in het zicht en vind ik wat veiliger.
Dan een klein hoekje waar ik nu gras laat groeien.
In het 3e stuk staan ze overdag.
En in het 4e mogen ze 2 tot 3 uurtjes per dag staan. Daar staat nu hoog gras. Als dat kaal is mogen ze in het 2e stukje en laat ik het 4e weer groeien.

Snap je het een beetje ? Knipoog

Ik haal elke dag of om de dag de stront eruit. Waar ze hun behoeftes doen krijg ik hele bruine plekken in het gras, daarom haal ik het zo vaak mogelijk weg.

Rond deze tijd groeit gras redelijk hard, in 3 weken is het mooi hoog Pling

Groetjes !

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:22

Wiepie schreef:
Ruudjw schreef:

Ja, maar verse paardenmest heeft een verzurend effect op de bodem.
Beter is drijfmest of oude stalmest in het vroege voorjaar en een onderhoudsbemesting met kunstmest door het seizoen heen.

Das waar, maar ik heb geen mest opslag, en iets te weinig tijd om het allemaal van de wei te halen. Dan maar met een sleep alles verspreiden en het een maandje laten rusten.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:31

Zit ook op de Veluwe, 20 min van het Kootwijkerzand vandaan Knipoog

Op zich groeit het hier aardig, gelukkig Pling