Ook zitten er de nodige kuilen waar het gras weggegraven is en waar uitbundig gerold wordt
Hoe onderhoud je een klein weiland nu het beste buiten poep weg halen?
En hoe lang moet je zo'n weiland rust geven voordat er weer een beetje gras groeit?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heb het een aantal keer aan verschillende veearsten gevraagd
) geploegd en opnieuw ingezaaid, de andere weitjes worden om en om bemest. Je moet zorgen dat de meststoffen niet te veel stikstof bevatten, dat is al ik er van weet
Ruudjw schreef:Ieder weiland zul je moeten bemesten, echter voor paarden is het handig om NPK 15,15,15 te gebruiken.
dit houd de groeikracht van het gras op peil, maar resulteert niet in van die weides die jezelf bijna zou leegeten omdat het er zo smakelijk uit ziet.
Bemest je niet, dan eindig je met een zandbak.
Paddocks ook niet te klein maken zodat ze het kapot gaan lopen. 1500 m2 is toch wel een minimum.
Je kunt ook gewoon na het omweiden de wei met een sleep behandelen. Hierdoor bemest je de wei met de eigen paarden mest. De wormenkuur moet je dan wel heel strak in de hand houden. En die pollen met gras gewoon met de bosmaaier te lijf gaan.
) ons land ziet er netjes uit, en is ook niet groot. Het enige is dat we geen vet koeiengras hebben. Ik neem aan dat e mensen die veearst zijn aan de universteit van Utrecht dat die er wel degelijk verstand van hebben. Ik heb het ook nagevraagd aan een vee/dierenarst in Leidserijn (bij UT in de buurt) en bij ons in de buurt een plaatselijke veearst. Jammer dat ik de enige ben die ze gelooft.
Black_White schreef:Het enige is dat we geen vet koeiengras hebben.
Fitzroy schreef:Misschien geldt dat bij jou in de buurt wel, maar hier op de Veluwe niet. Ik zit op zandgrond dus gras groeit al niet zo makkelijk.
Ruudjw schreef:Je paardenmest verdelen over de wei is dus ook bemesten.
Wiepie schreef:Ruudjw schreef:Je paardenmest verdelen over de wei is dus ook bemesten.
Ja, maar verse paardenmest heeft een verzurend effect op de bodem.
Beter is drijfmest of oude stalmest in het vroege voorjaar en een onderhoudsbemesting met kunstmest door het seizoen heen.