luchtzuigband

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 23:05

wie heeft ervaring met een luchtzuigband!!!werkt dat goed voor paarden tegen het luchtzuigen!!!of werkt het totaal niet...of is dat per paard verschillend!!!!

Winddancer

Re: luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 04:46

Ik denk dat dat per paard verschillend is, maar dat het meestal toch wel werkt.

Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger. Zij heeft ook een band om, maar gaat gewoon stug door. Wel in mindere mate dan zonder band.

Maar volgens mij werken ze normaal gesproken wel goed.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:41

mijn paard heeft ook jaren zo'n band om gehad
hielp een beetje van de 10 keer zuigen lukte het hem 4 keer
Paard van een kennis van mij deed het helemaal niet meer met die band om, die van mij dus wel
Wel had je dat de aders in het hoofd zo opkwamen als de band om was
Ik heb op een gegeven moment de voerbak er maar af gehaald omdat hij die helemaal aan flarde trok en kwam er toen achter hij het toen niet meer deed
Heb dus de band al een jaar of 3 niet meer gebruikt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:22

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:27

als je een beetje een goede band hebt werken ze wel. alleen star krijgt er allemaal wondjes van en kale plekken, terwijl we er toch bondjes omheen hebben gedaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:48

Dat verschild per paard.

Inderdaad wat Freggel zegt. Je maakt er meer mee kapot dan goed.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:58

Zo'n luchtzuig band werkt prima. Het ligt eraan hoe erg je paard luchtzuigt of het het waard is, wanneer je paard koliek gevoelig is of er lichamelijk problemen van krijgt zou ik zo'n band gebruiken!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:44

Als je paard echt wil luchtzuigen dan doet hij het ook met band. Voor kortere tijd deze band gebruiken vind ik niet zo erg, maar zorg ondertussen dat de oorzaak word weg genomen en dat ik vaak stress. Langdurig deze band gebruiken is zeker niet goed.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:55

josien schreef:
Als je paard echt wil luchtzuigen dan doet hij het ook met band. Voor kortere tijd deze band gebruiken vind ik niet zo erg, maar zorg ondertussen dat de oorzaak word weg genomen en dat ik vaak stress. Langdurig deze band gebruiken is zeker niet goed.

Luchtzuigen kun je een paard niet afleren door de oorzaak weg te nemen
Luchtzuigen is een verslaving en voor het paard een soort drug
Ze zullen dit nooit of te nimmer afleren je kan ze alleen de mogelijkheid ontnemen, maar zo snel ze weer de kans krijgen om te zuigen doen ze het toch weer.
Oorzaak wegnemen heeft dus geen enkele zin, want wat is de oorzaak kan ook maagproblemen zijn zoals bij mensen die last hebben van maagzuur
die van mij die zoog nog wel in de wei aan de planken en als ik hem met een ander paard los liet in de bak spelen deed hij niet hij ging meteen hangen en als hij na een kwartier zuigen genoeg had dan ging hij pas spelen.
Het is dus ook niet altijd verveling of stress want dat had hij al helemaal niet het was een echte koele kikker en niets deerd hem
Hij heeft jaren een band omgehad zonder enig probleem, ik heb de band pas afgedaan toen hij geen voerbak meer had en ook nergens anders in zijn stal aan kon gaan hangen, want als hij namelijk nergens aan kan hangen doet hij het niet en in de vroegere stal kon hij zonder voerbak toch aan de stal gaan hangen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:20

bedankt allemaal voor de reactie....ik heb toch besloten om geen luchtzuiger te kopen...want ik merk da tje er een hoop ellende mee krijgt..gr emaartje

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:27

josien schreef:

Tja, soms kun je doorzaak niet wegnemen, omdat hij al luchtzuigt voordat hij van jou is.
Duvel is ook al jaren luchtzuiger, dat deed hij al voordat mijn schoonmoeder hem kocht (overigens wisten we wel dat hij een luchtzuiger is, het paard stond al bij ons op stal). Dit paard is gaan luchtzuigen in een periode dat hij niet veel te doen kreeg (bijna de hele dag op stal, als hij geluk had 1 u per dag eruit).
Bij ons is zijn leven totaal veranderd, krijgt veel meer aandacht, wordt bijna dagelijks gereden (ipv 5 dagen pw alleen half uurtje stapmolen op een dag), komt ook meerdere keren per dag zijn stal uit, soms om twee keer te rijden (waarvan 1 keer trainen en 1 keer buitenrit of 'spelen') soms om lekker te gaan wandelen of langs de fiets meedraven, of een goede uitgebreide poetsbeurt, lekker in de wei of in de bak los, etc. Maar luchtzuigen doet hij nog steeds.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verloop van het luchtzuiger onderzoek met middelstjes tegen maagzuur enzo. Misschien dat Duvel daar ook van op zou knappen, maar aangezien er nog te weinig over bekend is, zijn we er nog niet aan begonnen.
Overigens heeft Duvel al die tijd al een band om, en voorzover ik kan zien en voelen zit alles in zijn strotenhoofd nog normaal. We hebben zo'n miracle collar en die helemaal ingepakt in bontstof en zo krijgt hij ook geen verwondingen van de band. Met band zuigt hij nog steeds wel lucht, maar stukken minder dan zonder band.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:14

Luchtzuigen is oorzaak 1 stress en verveling. Probleem is wel dat het paard na het ontdekt te hebben er heel erg moeilijk af komt. Ik zeg heel erg moeilijk, maar het is zeker mogelijk.
Heb hier een paard staan die zover ik weet al ruim 6 jaar luchtzuigt. Heb hem nu een jaar en sins 3 maanden zuigt hij helemaal niet meer ook in stress situatie's niet meer.

Doormiddel van de juiste huisvesting, voeding, training is luchtzuigen te "genezen". Het paard moet de eerste tijd altijd bezig zijn en niet op stal staan. Op stal staan voor deze paarden is evenal geheel verkeerd. Omgang met andere paarden, natuurlijke huisvesting en veel ruwvoer. De training geheel op het paard aangepast en doormiddel van paardentaal.
Zeker niet makkelijk en voor sommige mensen onmogelijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:08

Een band die vermindert het misschien bij een hoop paarden, maar helemaal van dat luchtzuigen komen ze niet af door middel van zo'n band.. Er zijn verschillende banden en de 1 werkt ook beter als de ander..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:30

Waarom geen luchtzuiger kopen? Dat hebben wij ook gedaan!
Ze heeft een aantal keren koliek gehad(gelukkig niet ernstig) dus hebben we haar een band omgedaan. Maar helaas zuigt ze daar tegenwoordig ook doorheen ookal heb ik het idee dat ze de laatste tijd echt heel weinig zuigt.
Als je zorgt dat je paard veel afleiding heeft(hele dag op de wei + in de stal een bal, luikje of veel hooi) doen de meeste het helemaal niet. Alleen bij mij paard kan ik de voerbak niet weg halen want dan doet ze het aan de drinkbak. En als ik die weg haal gaat ze aan de rand van het luikje staan. En als ik die dicht doe heeft ze helemaal niks meer Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:32

Jammer dat mensen alleen aan gevolgbestrijding willen doen en niet op zoek gaan naar de oorzaak Verdrietig