stelling :oude pony, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

breezertje

stelling :oude pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:57

stel: je hebt een pony van (bijna) 30, altijd in de wedstrijdsport gelopen ( L/M niveau en voorheen Z) tot aan deze leeftijd.
zelf ben je 18 en moet je naar de paarden toe.
wat doe je dan met de pony?, laat je hem lekker van zijn/haar oude dag genieten of blijf je erop rijden , ze zeggen immers dat als je oude paarden stil zet ze ineens heel hard achteruit gaan, of vindt je het zoiezo al grote onzin dat zo'n oudje tot zijn 30e wedstrijdjes moet blijven hobbelen en elke dag bereden wordt(zolang de pony het zelf nog wilt)?
graag jullie mening hierover, ik ben erg benieuwd.

Britt

Re: stelling :oude pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:03

de pony zowiezo houden als je hier de mogelijkheid tot hebt (dus niet als je al met moeite 1 pony kan onderhouden) en als je zelf geen tijd hebt om dat beestej nog een paar keer in de week bezig te houden met rijden of longeren of wat dan ook een leuke verzorger zoeken die hier lol in heeft enz. Het is zonde om een pony zomaar stil te zetten omdat hij al wat ouder is en jij naar de paarden moet.. Vooral als hij er zelf nog plezier in heeft!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:06

hey, ik heb zelf dit ook ongeveer meegmaakt. ik zou hem idd niet stil zetten, maar idd een lief meisje zoeken die er nog leuke jaren mee kan hebben, die 1 of 2x per week kan komen en dat je dan zelf nog paar keer per week doet. zo heb ik het idd gedaan! succes ermee!

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 22:13

de mogelijkheid om de pony te houden is er en ik blijf de pony zolang hij het leuk vind zeker zelf berijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:14

breezertje schreef:
de mogelijkheid om de pony te houden is er en ik blijf de pony zolang hij het leuk vind zeker zelf berijden.

Gewoon doen dus!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 01:12

Lekker buitenritjes mee maken en dingen doen die jullie beide leuk vinden, gewoon lekker ongedwongen Lachen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:01

Lekker in de wei laten pensioen geven... Maar niks echt van rijden of werken meer.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:12

Boyke_Candy schreef:
Lekker in de wei laten pensioen geven... Maar niks echt van rijden of werken meer.

Waarom? Als de pony het nog leuk vind en nog in redelijke conditie is, kan je er best nog rustig op rijden. Rustige buitenritjes kunnen nog best, en dressuurmatig nog rijden zodat ze lekker los blijft.
Immers: rust roest! Ze moet alleen goed naar de pony kijken, die gaat zelf wel aangeven of ze het nog leuk vind en het nog aankan.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:35

Ik ken iemand die dacht goed te zijn voor dr paard, en had haar paard, die tot de laatste dag in de wedstrijdsport werd gereden (springen/dressuur) naar een rust tehuis te brengen. Binnen 2 weken was dat paardje dood. Ze zeggen dat het plotseling ziek werd, ik denk eigenlijk uit verveling en omdat het zijn oude thuis miste. Het paardje was namelijk ook altijg kern gezond. Ze had het wel een beetje afgebouwd het rijden.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:44

Fijn dat hij bij jou kan blijven Knipoog

Ik zou hem ook wel blijven berijden, zolang hij dat nog leuk vindt en aankan.

Veel plezier met je lieve pony!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:49

ik vind het ook onzin om je paard meteen op rust te zetten hoor.. Als het paard het nog leuk vind, wij stoppen toch ook niet met de dingen die we leuk vinden omdat we 65(+) zijn alleen maar omdat anderen ons te oud vinden, maar we die dingen nog harstikke goed kunnen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:36

dus omdat het paard een bepaalde leeftijd heeft moet het rustiger aan doen Verward
dat vind ik dus niet Knipoog
als de pony verder helemaal gezond is en het nog prima aankan, waarom zou je er geen dressuur wedstrijden meer mee kunnen rijden?
ik ken zat pony's bij mijn club van 30+ die zelfs nog spring concoursen lopen, kerngezond en happy zijn.
je moet natuurlijk niet overdrijven, maar mijn mening is dat leeftijd niets met de prestaties van een paard te maken heeft.
conditie en fysiek/mentaal weer wel. maar als dat allemaal in orde is? lekker blijven wedstrijd rijden!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:42

Niet stil zetten, absoluut niet!
Toen ik Robin een paar jaar geleden verkocht had hebben ze ook zwaar weinig gedaan met hem, en dat zorgde er voor dat de bespiering weg was, geen conditie meer etc. Volgens hun was 'ie toen op! Ik heb hem toen dus teruggekocht en weer fanatieker aan de gang gegaan en toen zag je hem helemaal opbloeien. Had er toen alleen 4 en had geen tijd om hem fanatiek te blijven rijden. Maar volgens mij gaat het hier om dezelfde pony? Knipoog Dus ik zou hem lekker blijven rijden totdat het niet meer gaat, en dan rustig afbouwen, maar nooit helemaal stil zetten! Rust roest idd!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:45

Het ligt natuurlijk aan het paard zelf. In ieder geval wel rustiger aan doen. Maar ook al zou ik er niets meer mee kunnen doen, zou ik het paard even goed houden. Heeft ie zijn hele leven voor je gewerkt, dan mag hij die laatste jaartjes lekker genieten en wordt hij niet zomaar 'afgedankt'. Ook al heb ik maar geld voor een paard, dan rij ik maar niet.