Hoe zien jullie een probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zie jij een probleem?

Als probleem van het paard (psychisch of medisch)
1 (4%)
Als probleem van de ruiter
5 (20%)
Als combinatie van beide bovengenoemde pol opties
18 (75%)

Totaal aantal stemmen: 24

CaroleKlomp

Hoe zien jullie een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:16

Plotseling is er een probleem of je merkt het probleem als zodanig op wat gaat er door je heen?

CaroleKlomp

Re: Hoe zien jullie een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:21

Ik zelf zoek altijd het probleem bij mezelf. Ik denk dat ik op het moment van het probleem het paard niet correct heb begeleidt. Of in ieder geval het had beter gemoeten.
Soms heb je een wisselwerking van beide maar de oorzaak van een probleem zie ik als 99,5 % als mijn eigen probleem.

En dat is soms best moeilijk. Je doet immers goed je best en je wordt door je paard even met je neus op de feiten gedrukt. De confrontatie dat ik het niet zo goed deed als ik dacht komt wel ongelegen.
Gelukkig weet ik dat ik als ruiter nooit ben uitgeleerd en zie ik het probleem maar als een nieuwe uitdaging. Soms kost het wat tijd maar de voldoening is dan wel groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:22

Hoe ik een probleem zie, hangt van de aard van het probleem af. Sommige problemen komen bij de ruiter vandaan, sommige bij het paard en ook combinaties van zijn mogelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:27

Mag ik je vragen welke problemen jij aan het paard toeschrijft? Problemen met een medische oorzaak zijn natuurlijk vanzelfsprekend voor het paard.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:30

Ik ben geen topruiter, maar als 'wij' een probleem hebben, is dat vaak omdat het paard wat ik rijdt weer een nieuw trucje gevonden heeft om me uit te proberen.

Is dat haar probleem: alleen in zoverre dat zij weer een nieuw trucje heeft.
Is het mijn probleem: ja, ik moet haar er weer van overtuigen het trucje te laten varen en te doen wat ik vraag.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:37

Precies, als mijn paard op drie benen zijn stal uitkomt zoek ik daar het probleem. En bijvoorbeeld bij een stijf paard, zit het probleem in principe in het paard, maar is het aan de ruiter dat probleem op te lossen (en is de ruiter waarschijnlijk de oorzaak). Maar ieder paard heeft ook van nature zijn sterke en zwakke punten, de ruiter dient het paard te verbeteren. Maar een paard wat bv echt niet kan stappen, daar is vaak niet heel veel aan te doen. Dus zou je het zo ook bij het paard kunnen zoeken. Uiteindelijk ben ik wel van mening dat er maar weinig "slechte paarden" zijn maar voornamelijk slecht gereden paarden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:39

Ik snap je Ellende. Maar toch zie het dan weer anders.

In mijn beleving geef ik het paard aanleding om het trucje te kunnen bedenken en ik geef het paard de ruimte in mijn beleving om het trucje uit te kunnen voeren. Zijn er mensen die dat herkennen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:05

Ik ga eerst het probleem bij mijzelf zoeken maar als ik merk dat het dat niet is ga ik toch verder kijken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:12

Aqua8horse schreef:
Mag ik je vragen welke problemen jij aan het paard toeschrijft? Problemen met een medische oorzaak zijn natuurlijk vanzelfsprekend voor het paard.

Ja dat mag Haha!. Wat het laatste betreft, niet alle medische problemen zijn voor het paard. Sommige blessure's, misschien zelfs veel blessures zijn IMO te voorkomen door de ruiter/eigenaar.

Problemen die ik aan het paard toeschrijf hebben eigenlijk voornamelijk betrekking op het karakter en het (maximale) vermogen/kunnen van het betreffende paard.

Aan de andere kant kun je het ook anders zien. Koop bijvoorbeeld geen Fjord als je Grand Prix wilt gaan rijden. Wil je winnen op de renbaan, laat dan diezelfde Fjord ook maar staan en neem vooral geen Tinker als je internationaal wil gaan springen. Goed, misschien wat overtrokken, maar zo is mijn mening denk ik wel duidelijk.

Hetzelfde geld voor karakter. Een paard met een heel temperamentvol karakter wordt niet zomaar een slome. Word ie dat wel, dan is ie waarschijnlijk ziek.

Ik schrijf dit toe aan het paard, omdat het door een ruiter niet te veranderen is. Qua karakter en (maximale) vermogen blijft een paard in principe hetzefde. Daar verandert een ruiter niets aan. Of hier sprake is van een 'probleem' is natuurlijk ook nog maar de vraag. Wellicht heeft de betreffende ruiter/amazone gewoon niet het voor hem/haar passende paard uitgekozen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 22:27

Ok, dank je. Dat is een duidelijk antwoord.

Off topic: leuk onderschrift: als je de passen in een wending even groot maakt ga je mooi rechtdoor!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:58

Hoe ik een probleem zie hangt van het probleem af, ik bekijk eerst wat het probleem is.

Het probleem wat wij hadden was het goed aanspringen in galop dit was het probleem van het paard maar aan mij om het op te lossen, we zijn nu zover dat het 90% van de keren goed gaat en die keer dat het fout gaat doe ik het zelf fout en begrijpt hij me verkeerd Clown .
We hebben er samen lang naar gezocht hoe we elkaar hier het beste in konden begrijpen, maar we zijn er nu uit en het is heerlijk.
Nu word ons volgende punt het verruimen in draf, hij versneld wel maar verruimt niet.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:04

als ik een probleem tegen kom bij mijn merrie denk ik eerst oke wat ging der fout en hoe ging het fout,als ik zeker weet dat het niet ligt aan mij dan zoek ik de oorzaak bij mijn paardje,die van mij heeft een handje van steigeren als werkweigering,veel mensen gevraagd ligt niet aan mij,nu ben ik bezig met als ze iets niet wil het rustig vragen steeds een beetje meer tot ze het zonder omhoog te kome

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:05

Citaat:
In mijn beleving geef ik het paard aanleding om het trucje te kunnen bedenken en ik geef het paard de ruimte in mijn beleving om het trucje uit te kunnen voeren. Zijn er mensen die dat herkennen?

Dit paard haalt bij iedereen trucjes uit. Het is zo dat als ze goed aan het werk gezet wordt, het er minder zijn, maar ze heeft maar een split second nodig om iets uit te voeren, volgens mij bedenkt ze ze op de wei al Knipoog. Dat is dus niet alleen mijn probleem. Aan de andere kant: ze heeft er zelf geen last van, dus als ik ooit een wedstrijd wil starten zonder uitgebeld te worden is het wel alleen mijn probleem Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:24

Vaak is een probleem iets van ons beiden.
De oorzaak daarentegen is meestal bij mij te zoeken.
Het gevolg (probleem) is van ons beidjes dus.
Waarom?
Omdat het oplossen ervan ook iets is dat we samen moeten doen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:42

Zo vaak dat mensen denken dat hun paard al problemen bedenkt in stal of op de wei.... Het is een grappige gedachte en we kunnen er zoveel achterzoeken en bijplakken of voor een paard bijvertellen...

Maar..... een beetje achterhaald!!

Een paard verzint geen problemen, een paard geeft signalen af, omdat het niet kan praten en omdat vele ruiters hun paarden niet horen...
Dus WAAROM geeft hij die signalen af?
Waar ging het mis, wat is er mis, waarom gaat er iets mis???

En bovendien TS: wat versta je onder PROBLEEM???

pebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:01

Kaja schreef:
Zo vaak dat mensen denken dat hun paard al problemen bedenkt in stal of op de wei.... Het is een grappige gedachte en we kunnen er zoveel achterzoeken en bijplakken of voor een paard bijvertellen...

Een paard verzint geen problemen, een paard geeft signalen af, omdat het niet kan praten en omdat vele ruiters hun paarden niet horen...
Dus WAAROM geeft hij die signalen af?
Waar ging het mis, wat is er mis, waarom gaat er iets mis???

En bovendien TS: wat versta je onder PROBLEEM???

Ik ben het helemaal met je eens een paard bedenkt geen plannetjes in de wei.

verder wil ik ook wel weten wat TS onder een probleem verwacht

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:27

Aqua8horse schreef:

Ik herken dit wel.
Maar toch heb ik voor optie 3 gekozen omdat het soms een lichamelijk of karakterprobleem van het paard is, soms enkel en allen van de ruiter en soms 'verstaat' de combi elkaar gewoon niet.
Wat jouw vraag betreft: bij mijn paard moet je idd vooruit denken zodat hij een bepaald trucje niet kan uitvoeren. En als ik iets vraag wat hij vervelend vindt dan zal hij dat trucje zeker uithalen.
Of als ik mijn dag niet heb en even ergens anders aan denk Dromen dan zal hij mij zeker wakker schudden Whoosh!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:45

Kiara schreef:
Vaak is een probleem iets van ons beiden.
De oorzaak daarentegen is meestal bij mij te zoeken.
Het gevolg (probleem) is van ons beidjes dus.
Waarom?
Omdat het oplossen ervan ook iets is dat we samen moeten doen!

Heel mooie gezegd Kiara, ik ga met je mee.

Mijn paard en ik zijn 1. Dus wel lossen het samen op. De ene keer verzint zij wat en de andere keer ik.

Belangrijkste is open te staan voor jezelf en je paard. Goed kijken naar je paard is een kunst!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:58

ik heb gestemd op de laatste optie... een probleem bij het paard ligt voor 99% bij de ruiter.... Lachen

Het paard heeft gewoon karakter, en de ruiter heeft een probleem als ie daar niet mee om kan gaan....

De 1% van de problemen die bij het paard liggen, dat zijn dingen met een medische achtergrond...

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:54

Bij de ruiter ! 9 van de 10 keer
San is een paard wat heel gevoelig op mij reageert.. Ik had een tijd een nieuwe instructeur.. Een topper maar niet voor mijn nivo. Al met al liepen we vast.. San bokkend door de baan en ik alleen maar sterker en grover..
Ik heb instructeur eruit gegooit en ben weer terug bij de basis..
San is onregelmatig geweest doordat ik mijn binnenhand blokeer..Ik weet het wel.. Voel het ook maar dan ook nog de oplossing.. We zijn een andere weg ingeslagen.. EERST luisteren naar mijn paard en kijken wat IK fout doe.. Kan hem dingen gewoon niet kwalijk nemen als ik hem zit te blokeren op zijn rug..
Hij was ook een tijd onregelmatig onder het zadel maar niet aan de longe bijv. Nou iets duidelijkers kan er niet wezen..San zijn karakter is heel braaf.. Kijkerig maar braaf.. en toen hij zulk stakend gedrag ging vertonen heb ik naar hem geluisterd en dit was geen onwil.. Maar gewoonweg niet kunnen.. Gelukkig heb ik hier niet maanden mee doorgereden. En heb ik op tijd naar zijn signalen geluisterd.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:40

Kaja schreef:

Als dat een reactie op mijn post was: zie de smiley die erachter staat. ( Knipoog )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 16:12

Een probleem kan varieren van ernstig tot nauwelijks merkbaar. In beide gevallen geeft het paard een signaal af. Het is dus de vraag, of de ruiter/ eigenaar het oppikt.

Problemen kunnen zijn bv. kreupel zijn, hangen op het bit, vluchtgedrag, schrikkerig zijn, angstig zijn, staken, naar binnen vallen over de schouder, niet aan het been willen zijn, chronisch hoesten, koliek en zo zijn er nog meer op te noemen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:10

Aqua8horse schreef:
Een probleem kan varieren van ernstig tot nauwelijks merkbaar. In beide gevallen geeft het paard een signaal af. Het is dus de vraag, of de ruiter/ eigenaar het oppikt.

Problemen kunnen zijn bv. kreupel zijn, hangen op het bit, vluchtgedrag, schrikkerig zijn, angstig zijn, staken, naar binnen vallen over de schouder, niet aan het been willen zijn, chronisch hoesten, koliek en zo zijn er nog meer op te noemen.

Ten alle tijden dient een ruiter, het is nagenoeg zijn plicht deze signalen van een paard op te vangen!

Problemen worden niet veroorzaakt door een paard, een paard probeert je d.m.v signalen, welke gezien kunnen worden als problemen, te worden herkent door eigenaar/ruiter!!!

Ellende.... Knipoog

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:27

Geloven jullie dan niet in paarden die gewoon soms echt 'gemeen' zijn?

Paarden die veel bijten, bokken en steigeren? Is dat allemaal een probleem van de ruiter? Ook als het bokken en steigeren is begonnen op dag 1 van het zadelmak maken en het paard altijd liefdevol is opgegroeid?

Ik ben van mening dat 9 van de 10 het probleem bij de ruiter zit, maar er zijn ook wel degelijk gewoon paarden die niet graag meewerken en rare fratsen gaan uithalen. Dat vind ik dan wel even iets anders.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:52

Ik heb van jongs af aan geleerd Het ligt nooit aan het paard, altijd aan de ruiter. Daar ben ik nu 30 (jaja oud) jaar later nog steeds heilig van overtuigd.
Wij gaan op een paard zitten en vragen van hem/haar bewegingen en acties die ze in de natuur nooit zelf zouden verzinnen. Dat ze daar op met protest reageren is logisch, het is aan ons om dit te onderkennen, op te lossen en vooral voor te blijven. Op het moment dat je een paard de ruimte geeft om trucjes (wat in feite alleen maar een manier is om aan te gevn dat wat je vraagt niet begrepen wordt) uit te halen loop je achter de feiten aan. Zelfs een jong paarddoet wat hij als logisch beschouwd met de middelen die hij van moeder natuur gekregen heeft, bokken, steigeren. Ergens gebeurt er iets wat hij/zij als zeer vervelend en onprettig ervaart. En hij begrijpt niet wat er nu eigenlijk van hem/haar verwacht wordt. Het is aan ons om dat uit te leggen. Een paard wordt niet gemeen geboren, maar gemeen gemaakt, zelfs onbewust en met de beste bedoelingen.