Als het paard niet voldoende bovenlijnbespiering heeft heb je eigenlijk ook niets aan een thiedemann.
Ik zou dit paard met een pessoa lang laag gaan longeren, een paar keer per week zodat hij zijn bovenlijnbespiering kan ontwikkelen. Dan proberen zoveel mogelijk lang laag zonder hulpteugel gaan werken. Veel galopperen en niet aan de teugel proberen te rijden, hem gewoon sterk maken in zijn lijf.
Ik herken dit als protest van het paard omdat hij te weinig bespiering heeft. Ik heb dit zo met mijn paard gedaan en het is helemaal over. Op deze manier met je paard doorgaan dan kan hij een flinke onderhals gaan kweken, hierdoor heel sterk worden, alleen een deel van zijn hals afbuigen zodat het lijkt dat hij goed loopt. Doet hij om onder de druk van het bit uit te komen van die TM. Hij zal zijn rug niet gaan gebruiken en op den duur rugpijn, rugklachten gaan krijgen.
Ik heb dit ook met mijn paard gehad. Moest zelfs van lesgever met TM extra strak gaatje gaan lopen. Maar een paard zijn hals laten buigen zonder zijn rug los te laten is heel slecht. Mijn paard was heel kort in de hals en heel kort in het voorbeen geworden en had giga pijn in zijn rug. Heel triest dit onder begeleiding zo ver hebben laten komen.
Dus af die rotdingen en eerst spieren kweken. Als je die niet er aan kan rijden, dan maar met hulp van een longeer tuigje. Wellicht kan iemand je helpen met eventueel longeren met dubbele lijnen.