halsverlenger of Thiedemann, martingaal of geen hulpteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

halsverlenger of Thiedemann, martingaal of geen hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:09

Mijn vriendin rijdt haar paard vaak met Thiedemann, aangezien haar paard heel vaak met het hoofd omhoog komt en daardoor zijn rug hol trekt. Zonder Thiedemann loopt haar paard heel erg met de neus in de wind, met Thiedemann loop hij vaker meer ontspannen in de rug en vaak staat de thiedelmann losjes. Nu had ik laatst een discussie met iemand, die zei dat het beter was een halsverlenger te gebruiken, omdat een paard dan meer de neerwaartse beweging leert. Zelf zou ik met martingaal rijden, omdat de teugel verhinderd dat het paard met zijn hoofd te hoog loopt, maar daardoor leert hij natuurlijk niet de neerwaartse beweging, maar je dwingt hem ook niet. Wat is de beste manier om je paard de neerwaartse beweging te leren, als hij de neiging heeft zijn hoofd omhood te doen en onder de druk van de teugel weg te lopen?

ellepel

Re: halsverlenger of Thiedemann, martingaal of geen hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:13

terug gaan naar de basis!!!
neem zitlessen werk aan je eigen houding, en vooral.....luister en kijk naar je paard!

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:42

hoi, idd wat er al gezegd is. gewoon terug naar het begin. heb ik ook gedaan. mijn paard is ook erg moeilijk en rijdt ook niet over zijn rug. ik ben met proffesionele hulp weer helemaal onderaan begonnen. opnieuw leren zitten en alleen maar aanvoelen hoe hij beweegt en op welke punten hij gaat ontspannen. ik gebruik wel een martingaal, maar eigenlijk meer om een beetje mijn hand op te vangen. zo heeft hij minder druk op zijn mond van mijn handen. ik hoop dat je eruit komt. ik moet zeggen dat ik een niet betere stap heb kunnen maken door weer helemaal van onder af aan te beginnen. hij doet het super nu....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:57

En dat is ook het enige, back to basis.

Een hulpteugel verbloemt het probleem alleen maar.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:23

thiedeman is een prima hulpmiddel, een elastiek (=halsverlenger) kan je ook gebruiken alleen trekken sommige paarden daar gewoon doorheen. Een martingaal heeft zowat geen nut, het paard moet ze hoofd wel heel hoog doen dan hoor!Een martingaal kan met springen wel fijn zijn maar gewoon rijden is het effect bijna nihil!Een thiedeman is fijn, om je het paard ook niet echt dwingt, zodra hij ze hoofd omhoog doet komt er meer druk op de teugel, waardoor die weer gaat nageven.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:24

nog ff een toevoeging: een hulpteugel is fijn om je paard er even goed door heen te rijden, maar het is iets tijdelijks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:33

Als het paard niet voldoende bovenlijnbespiering heeft heb je eigenlijk ook niets aan een thiedemann.

Ik zou dit paard met een pessoa lang laag gaan longeren, een paar keer per week zodat hij zijn bovenlijnbespiering kan ontwikkelen. Dan proberen zoveel mogelijk lang laag zonder hulpteugel gaan werken. Veel galopperen en niet aan de teugel proberen te rijden, hem gewoon sterk maken in zijn lijf.

Ik herken dit als protest van het paard omdat hij te weinig bespiering heeft. Ik heb dit zo met mijn paard gedaan en het is helemaal over. Op deze manier met je paard doorgaan dan kan hij een flinke onderhals gaan kweken, hierdoor heel sterk worden, alleen een deel van zijn hals afbuigen zodat het lijkt dat hij goed loopt. Doet hij om onder de druk van het bit uit te komen van die TM. Hij zal zijn rug niet gaan gebruiken en op den duur rugpijn, rugklachten gaan krijgen.

Ik heb dit ook met mijn paard gehad. Moest zelfs van lesgever met TM extra strak gaatje gaan lopen. Maar een paard zijn hals laten buigen zonder zijn rug los te laten is heel slecht. Mijn paard was heel kort in de hals en heel kort in het voorbeen geworden en had giga pijn in zijn rug. Heel triest dit onder begeleiding zo ver hebben laten komen.

Dus af die rotdingen en eerst spieren kweken. Als je die niet er aan kan rijden, dan maar met hulp van een longeer tuigje. Wellicht kan iemand je helpen met eventueel longeren met dubbele lijnen.