Stal opstarten, hoe of wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Stal opstarten, hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:33

Ik weet niet of het hier hoort of bij Algemeen of Vraag maar Raak, maar ik was benieuwd naar ervaringen van mensen die hun eigen stal op hebben gestart. Ik heb het in dit geval over een pensionstalling.
Ik ben in de toekomst ooit van plan een eigen pensionstal te beginnen, en begin dus al vroegtijdig met het inwinnen van informatie.

Wie ervaringen? Of wie weet iemand hier op Bokt die een stal is begonnen?

Eline

Re: Stal opstarten, hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:49

-> VMR

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 09:20

Even een klein schopje... Knipoog Niemand ervaringen dan??

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:42

Nee, zelf geen ervaring, wel een kennis die het heeft geprobeert maar dat is niet bevallen.
Ze wilde een pension stalling voor maximaal 25 paarden, dat is dan nog goed te overzien dacht ze.
Ze heeft alles uitgeplozen en uitgerekend en is toen heel snel van het plan afgestapt.
Ze had uiteraard een vergunning nodig (ook iets met vergunning voor mest van 25 paarden, die was het duurst) en met alle vergunningen die ze nodig had kwam ze op een stal waar ze minimaal 100 paarden moest hebben om er een beetje geld aan over te houden, dat zou dan een vol pension stalling zijn want doe het zelf bracht niet genoeg op, dan zou ze verlies lijden.
Nu was dit in de omgeving Amsterdam hoor, wat de vergunningen betreft verschilt het van gemeente tot gemeente dus waar jij zit zou het misschien wel te doen zijn.

Ik heb het toen wij gingen verhuizen naar Drenthe ook zelf nog even in gedachte gehad maar hier hebben de meeste mensen het paard gewoon aan huis staan, openbaar vervoer is ook niet echt goed op de plek waar ik zit dus dat idee heb ik ook maar laten varen.

Ik kan je dus niet verder helpen met eigen ervaringen, alleen wat ik weet van die kennis.

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:55

een vriendin van me heeft een (pension) stal van 12 paarden,dat kan nog net,het zijn arabierkes haar paarden,en behoren qua hoogte op zich nog bij de pony's,en dat heeft ze geen zo'n miserie met mest en zo....de grote helft van de stallen staan haar paarden,een paar verhuurt ze.
kdenk niet daar ze daar specifieke vergunning voor heeft omdat je op zich zomaar 12 pony's mag houden(alle,hier in belgie toch),paarden denk ik 8 ofzo,zit allemaal ingewikkeld in elkaar,ik wil dat ook gaan doen,dus ik weet er ook wel iets van,maar ik denk dat belgie en nederland daar toch wel een verschil in maken....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:12

Hier verschilt dat ook van gemeente tot gemeente hoeveel je er mag hebben zonder vergunning.
Volgens mij is het hier waar ik zit in Drenthe nog vrij, ik heb nog geen hectare grond maar heb wel 2 paarden en 5 ponys, de buurman met het zelfde formaat grond als wij hebben heeft 9 paarden (paarden staan overigens wel op het land hoor, maar dat is gehuurd, in de winter zijn ze allemaal thuis)

Ik geloof dat het in Nederland gaat naar het aantal hectares grond wat je hebt, zoveel paarden per hectare maar goed, daar weet ik niet veel van want waar ik zit is dat dus (nog) niet.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:52

Ik run sinds 2 maanden een eigen pensionstal, maar gelukkig heb ik nog iemand anders waar ik op terug kan vallen, en die overal verstand van heeft. Ook als er iets stuk gaat maakt hij het.
Ik moet zorgen dat de paarden gevoerd worden, buitengezet worden, binnengehaald worden, gemest worden, en dat de stallen er netjes uit zien.
Het bevalt mij tot nu toe heel goed, alleen is het wel zwaar, naast nog een baan van 36u werken per week.
Als de stalling lekker loopt, ga ik waarschijnlijk minder werken.