welke beugels voor kapotte enkels?nav schuine beugelblokjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welke beugels voor kapotte enkels?nav schuine beugelblokjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:54

naar aanleiding van het topic over de schuine beugelblokjes kwam er een vraag in mij op. Haha!

Ruim 10 jaar geleden heb ik een ongelukje gehad, waardoor er een stukje kraakbeen in mijn beide enkels is losgeraakt. Dit is nooit meer helemaal goedgekomen, waardoor ik erg kwetsbare enkels heb.
Nu heb ik een half jaar geleden fijne leren rijlaarzen gekocht, om toch wat ondersteuning te kunnen bieden aan mijn enkels.
hiervoor reed ik vaak met rubberen laarzen of schoenen, waarmee ik al rijdens toch door mijn enkels zwikte. Verdrietig

Nu was ik benieuwd, of andere beugels misschien zouden kunnen helpen met het voorkomen van zwikken, en het bieden van een wat vastere enkelhouding.
Ik heb moeite mijn voet recht te houden, naar binnen gericht zeg maar,waardoor mijn hele beenligging verslechtert.
op een wedstrijd(ik rijd nu nog geen wedstrijden) zal ik hier zeker voor afgestraft worden, ookal kan ik er niets aan doen.

zijn er mensen die ervaring hebben met speciale beugels?zoals schuine, of andere speciale?
alle info zou welkom zijn, om mij wat pijn en schaamte te besparen(ik zit zo slecht op mijn paard als ik een pijnlijke enkel dag heb Verdrietig )

SANEX

Re: welke beugels voor kapotte enkels?nav schuine beugelblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:42

Zijn a-symetrische beugels niet wat voor jou ? Die 'dwingen' a.h.w je voet in de juiste houding, naar binnen toe ( dus geen kapstokjes meer )
Weet alleen niet of dat minder of juist meer pijnlijk voor je is

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:52

ik heb beugels waarvan het onderste platte gedeelte kan kantelen. Dus niet zoals die sprengers die beide kanten op scharnieren, deze kunnen maar 1 kant. Hierdoor kan je net je hakken wat beter uitdrukken, maar je krijgt niet het effect dat je ze "doordrukt" .. ik vind het echt ideale dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:53

@ Ymke: weet je welk merk dit is?

@Sanex:ik heb geen idee en ken helaas ook niemand die deze beugels heeft zodat ik ze eens uit kan proberen..

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:18

Ik zit met precies het zelfde probleem. Ik heb soms hele slechte dagen met heel veel pijn. Mijn hele houding ziet er dan ook echt niet uit en dan schaam ik mij heel erg diep en wil ik dat ik een super nette beenhouding had Clown
Door mijn enkels kan ik mijn tenen niet netjes houden en mijn hakken niet uitdrukken. Ik rijd wel wedstrijd en word hier ook op afgerekend. Ik kan hier zelf heel weinig aan doen. Ik heb schuine blokjes ook geprobeert maar dan kreeg ik kramp en nog veel meer pijn. Ik ga dit topic zeker volgen. Er moet toch een oplossing zijn Verward

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:01

ik heb ook erg zwakke enkels, ook al heb ik de laatste jaren niet heel veel last gehad. ik heb wel altijd hoge (wandel) schoenen aan, ook met rijden, voor wat meer steun. Of ik rijd zonder zadel, eigelijk ook nog wel lekkerder, maargoed, ik rijd dus geen wedstrijden. Die beugels van Ymke lijken me ook wel wat, maar dat gaat vast niet handig aan mijn barefoot..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:31

Mijn vriendin gebruikt een enkelsteunbandje voor langere ritten. Ik kan me voorstellen dat Sprenger beugels werken en dat kan ook in de wedstrijd. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Flex-ride beugels, maar dat kan niet op wedstrijden, dacht ik.
De flexride:
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:42

Je hebt ze van allerlei merken. Zijn niet eens zo gek duur, ik heb ze toen bij divoza besteld en ik was iets van 30 euro kwijt.
Hetis dus echt alleen het zooltje dat beweegd.

Gaultier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:49

Ik rijd sinds kort met de sprenger flexibele beugels en voor mij niets anders meer! het is wel even een grote uitgave (ze zijn 130 euro), maar het werkt wel!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:00

Ik rijd met gewone beugels, maar sinds kort met Ariatschoenen. Dat is echt een verbetering. Ik heb nog nooit zulke stille benen gehad.
Ik heb een dystrofiebeen, waarvan de enkel ook aan gort is door verkeerd lopen. (op de buitenkant van mijn voet).

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:06

#Ymke# schreef:
Je hebt ze van allerlei merken. Zijn niet eens zo gek duur, ik heb ze toen bij divoza besteld en ik was iets van 30 euro kwijt.
Hetis dus echt alleen het zooltje dat beweegd.

Heb je misschien een foto van die beugels?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:09

Ik heb Sprenger beugels omdat ik heel veel gewrichtsproblemen heb en ben er súper tevreden mee!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:46

hierbij een plaatje (van divoza gepikt Haha! )

Afbeelding

De omschrijving :
Deze beugels zijn voorzien van een beweegbare onderkant, waardoor u uw hakken nog beter naar beneden kunt houden en een betere beenligging wordt verkregen

Prijs: 29,95

Het voordeel vind ik persoonlijk dat ze maar 1 kant op kunnen "scharen"in tegenstelling tot de beweegbare sprenger beugels die 2 kanten op kunnen. Als voordeel is het dat je enkel dan niet door kunnen klappen oid. Ik heb zelf een verkorte archillespees, daardoor verzwakte enkels. Dit werkt ideaal voor mij !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:19

bedankt Ymke, ik denk dat als ik weer kan gaan rijden over een tijdje, ik deze beugels ga kopen.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:20

Ik heb ook een probleem met mijn enkels, maar ik weet niet ofdat ik hetzelfde probleem heb. Ik heb doorgezakte voeten/ enkels, dus ik loop -om het maar even overdreven te zeggen- als Donald Duck, met mijn tenen naar buiten. En zo rij ik dus ook --> kapstokken. Ik krijg na een tijdje rijden dan last van mijn enkels, maar na een tijdje worden ze een beetje gevoelloos, dan zijn ze in de juiste houding 'geknakt'. *wat leg ik dit weer heerlijk smakelijk en duidelijk uit Clown * Maar met afsteigen moet ik echt even mn voeten uit de beugels doen en ze weer los maken voordat ik van mn paard spring, want anders breken mn enkels volgens mij. Maar zijn de beugels hierboven geschreven ook goed voor mijn voeten/ enkels?
En heeft misschien iemand een foto van die dure beugels?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:24

Dit zijn de duurdere
Afbeelding

Je ziet dat die dus helemaal kunnen scharen, dus 2 kanten op.
Die beugels die ik hem kunnen maar 1 kant op, dus je kan je enkel nooit doordrukken..

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:46

Ik denk dat ik vanmiddag de A symmetrische ga halen. Ik hoop dat het goed zit en anders verkoop ik de beugels of ik breng ze terug.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:54

ik heb het ook weleeens maar niet vaak.
dat ik door mn "enkel" ga tijdens het draven.
maar als ik een tijdje er op let, is het zo weg....

xxiezz

marretje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:42

ik heb GPG-beugels, aangezien ik 3x mijn enkelbanden heb verzwikt, dus ook zwakke pootjes heb, en deze zijn zeer aan te raden. Ze zijn in principe net zo duur als die beugels van H&S, maar geven meer vering dan die beugels ( Ik heb ze ook gehad, dus ik weet waar ik over praat)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:47

Ik heb hetzelfde probleem als jou, heb iets in mn enkel (ze weten niet wat) en ben al 2x geopereerd aan mn enkel (kijkoperatie en enkelbandplastique).
Ik rij met orthopedische beugels. Die zijn schuin en het rubber is wat verhoogd, zodat je je enkel niet veel beweegt. Rij ermee in verhouding met een dressuurzadel en langere beugels (als je met korte beugels rijd komt er meer druk op je enkel en je achillespees).
Je kunt ze gewoon in de ruitersportzaak kopen. Weet niet meer van welk merk het is (sorry)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:34

bedankt voor alle bruikbare tips,als ik weer op mijn paard mag rijden ga ik op zoek
die orthopedische beugels klinken ook goed..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:56

Ik heb dit probleem ook. Mijn enkels zijn heel instabiel, en kantelen snel. ik rijd bijna altijd met mijn tenen iets naar buiten, ik kan ze eenvoudigweg niet naar binnen draaien. voor mij maken schuine blokjes het alleen maar erger. Mijn enkels worden dan schuin belast en zwikken alle kanten op. Nu rijd ik met gewone beugels en een enkelbandje om. Het is me wel opgevallen dat mijn beenligging beter is met mijn beugels een gaatje korter.