Bestaat teveel hooi voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bestaat teveel hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:01

Ik ben altijd groot fan van veel hooi voeren aan paarden, zodat ze langere tijd iets te knabbelen hebben en bovendien had ik het idee dat ze daar nu niet echt vet van worden, hoogstens een grasbuikje krijgen omdat het verteren veel ruimte in beslag neemt. Nu heb ik 2 shetlanders van ongeveer 250 kilo per stuk en aangezien standaard aangeraden wordt om 1 kilo hooi per 100 kilo pony te voeren, voer ik 's ochtends 2 plakken hooi en s'avonds 2, in de overtuiging dat ik daarmee 4 a 5 kilo hooi in totaal voer aan in totaal 500 kilo aan pony's.

Tot zover de theorie. De praktijk is dat [***] altijd een uurtje staat te eten, en dan vol zit en weg loopt. [***] daarentegen vreet door tot de ruif leeg is, waardoor ik het idee had dat [***] 1/2 plak hooi per keer at en [***] 1 1/2. Dat zou betekenen dat [***] in totaal per dag 1 plak hooi eet en [***] 3. Ik dacht dus dat dat betekende dat [***] 1 kilo hooi at en [***] 4. [***] is relatief buikloos en slank voor een shet, [***] heeft echt een hanghooibuikje en een goed isolerend speklaagje.

Vanavond besloot ik om voor de grap eens te wegen hoeveel onze 2 hooiplakken avondvoer wegen. En ik kreeg bijna een toeval toen ik zag dat dat 5,7 kilo was. Wat betekent dat onze shetlanders meer dan 11 kilo hooi per dag verstouwen (en ik me maar afvragen waarom ze toch zoveel poepen...), waarvan [***] dus 2 halve plakken en dus 2 kilo eet, en [***] 9...

Vanavond heb ik ze dus maar 1 plak (2 kilo) met z'n tweeen gegeven en dan ben ik erg benieuwd naar [***]' buikje de komende dagen, als ik ze strikt 4 kilo met z'n tweeen per dag voer.

Ik heb nu dus het idee dat [***] gewoon van die overdosis hooi vervet, maar dan voeren wij nog niet eens de hele dag door: 's middags is de ruif toch wel een uurtje of 6 leeg tot de avondvoerbeurt en dat zal 's nachts ook zo zijn. Volledig vrije toegang tot hooi geven kan dan toch gewoon niet gezond zijn voor een [***], die dooreet tot hij ploft? Hoe doen andere robuuste rassenhouders dit? Bestaan er echt pony's die zich moddervet eten aan hooi? En hoeveel kilo's stoppen jullie aan hooi in jullie pony's? Zien jullie bij een overdosis alleen een hooibuik, of ook echt spekrandjes op de beesten verschijnen?

MilesNF

Re: Bestaat teveel hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:49

Lijkt me idd niet echt gezond als hij er zo dik van wordt.
Geef je goed kwalitatief hooi? Misschien is het dan slimmer om hooi met minder voedingswaarde te geven, zodat ze wel wat lekker te knabbelen hebben, maar niet vet worden.

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:18

TIP voer oud hooi nee niet met schimmel ofzo maar bij overjarig hooi is het zo dat er ze 2x zoveel van moetewn eten om hetzelfde binnen te krijgen aan voedingsstoffen dan kunnen ze knabbelen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:26

Wij krijgen gewoon het hooi van de boerderij tegenover ons omdat we zelf geen opslagruimte hebben, dus daar hebben we helaas niet veel over te zeggen. Wel is het zo dat we vaak het oudste hooi krijgen, gewoon omdat wij om de een of andere reden steeds alle restjes krijgen. Zo rijk en kwalitatief is dat dus ook weer niet. Haha!

De pony's krijgen dus vanaf nu maar de helft van wat ze tot nu to hebben gegeten, 4-5 kilo hooi per dag met z'n tweeen. Maar toch apart. Onbeperkt toegang tot hooi blijkt dus toch niet altijd zo verstandig als vaak gezegd wordt...?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 00:02

Ik heb een mérens merrie die als het aan haar ligt 15 kilo ruwvoer per dag wegwerkt.
Ja sorry, maar daar steek ik ook echt een stokje voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:11

Gelukkig, ik ben dus niet de enige met dit probleem.... :;)
Ik ben zelf echt 100% voor de beesten onbeperkt aan hooi laten knabbelen aangezien dat goed is voor maag, darmen, humeur en tegen verveling, maar dit lijkt me gewoon niet helemaal haalbaar met deze twee pony's. Erg jammer, maar dit is toch iets waar ik dan een stokje voor steek!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:28

Ik ben ook voorstander van onbeperkt hooi, krijgen ze bij mij ook allemaal, ook de Shetjes maar hier worden ze dus niet vet.
Ze eten ook niet door tot het op is (gelukkig maar, heb nu balen van ruim 300kg staan en krijg volgende week balen van rond de 1000kg, als ze dan dooreten ben je gaar Haha! )
Maar er zijn er natuurlijk zat die niet stoppen zodra ze vol zitten en die eten dan gewoon té veel en worden vet (met alle problemen die daaruit voort kunnen komen)
Wat je ook kan doen is de zelfde hoeveelheid geven maar dan verspreid over meerdere keren per dag, zo regel jij hoeveel ze binnen krijgen en wanneer en hebben ze toch nog meerdere voerbeurten per dag.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:31

Ook ik ben een voorstander van het onbeperkt hooi voeren, maar zoals de vorige reageerders, kun je voeren en blijven voeren. En hooi is niet bepaald goedkoop. Zo zijn de haflingers van mijn schoonzus echte stofzuigers, ze eten een baal hooi per dag (met hun 2) op als het moet. Dat noem ik dan al echt overdrijven. Dus ze krijgen nu elk 4 plakken per dag. Dat is net genoeg om niet de weidepalen op te beginnen eten. Er moet een grens zijn!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:39

nou mijn 2 shetjes die krijgen ong 3 plakken per dag met z'n 2tjes, het zijn een 3 jarige hengst. die bereden wordt, en een 1jarig hengstje, en ze krijgen nog wel eens zemelen, en die oudste krijgt ook brok af en toe..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:29

Ik vraag me altijd af hoe mensen nou onbeperkt hooi kunnen voeren.Dat hoef ik echt niet te doen bij onze pony's.We hebben een C-pony en een E-pony en als we daar onbeperkt hooi in stoppen krijg ik ze na een paar weken niet meer hun box uit omdat ze niet meer door het deurtje heen passen Haha! .Kijk nu staan ze op het land en eten dus ook nog gras en als het gras wat langer is krijgen ze alleen 's avonds voor de nacht een half plakje hooi per dier is de wei kaal dan krijgen ze 's morgens ook een half plakje hooi.In de winter zit de C-pony denk ik op 3 keer per dag op een half plakje hooi en de E-pony 3/4 plakje hooi per keer.De stal houder vind het lastig om minder als 1 plakje te geven Boos! { te veel werk en het knoeit wat meer} dus hij gooit er soms ook wel eens een heel plakje in bij beide en dan hebben ze dus iets meer en moet ik weer klagen want je ziet het direckt als ze weer een paar keer meer hooi hebben gehad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:26

Eeeuhhh......shetjes van 250 kilo???? Zijn ze 2 meter breed of zo? Volgens mij heb jij er geen idee van wat het normale gewicht van shetjes is. Wij hebben 3 hackney's staan van 1.32 meter, normaal gebouwd, niet extreem ielig of zo, en die zijn alledrie wel eens een keer gewogen in verband met medicatie........215 kilo, 220 kilo en 225 kilo wegen ze!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:30

en shet kan echt wel 250kg wegen hoor!

ik heb jaren geleden mijn 40 jr oude shet weggebracht en hij woog ook 250kg .
het was wel een shet van 115cm.

en hij was echt niet dik,gewoon normaal.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:28

Vertel mij dan maar eens hoeveel een Shetje volgens jouw hoort te wegen?
Ik heb er hier 2 staan, 1 van net aan 1 meter, die is gewogen op 230kg en is een redelijke slanke verschijning, nummer 2 is 90cm hoog en behoorlijk fragiel gebouwd, is gewogen op 200kg.
Tja, een Shet is nu eenmaal geen Hackney, misschien heb je meer verstand van dat ras?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:47

Ik heb inderdaad meer verstand van hackney´s, maar als ik de grootte kijk en het volume en dergelijke verwacht ik absoluut niet dat een shetlander zoveel weegt. Kan er bij mij echt niet in. Zeker ook niet omdat ik genoeg shetlanders ken die je gewoon op kan tillen, en dat lukt bij een hackney niet, die is echt te zwaar.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:50

Ik heb met mijn paard alleen het probleem, dat na haar hooi/kuil ze vervolgens de HELE stalbodem naar binnenwerkt... (van de week besefte ik dat dat neerkomt op soms meer dan een kruiwagen per dag).
Dus ze vreet een stalbodem stro en 7 kilo kuilgras per dag... toen ze nog op hooi stond kreeg ze 1/3 baal per dag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:51

Onbeperkt hooi voeren is alleen maar goed, dan moet je het natuurlijk wel over echt hooi hebben en geen kuilgras, maar een paard is gebouwd om de hele dag te eten (in beweging houden van darmen etc.).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:59

Onbeperkt hooi voeren is goed zolang het niet leidt tot overgewicht.

Wij hebben een paint, een kwpn'er en een fries staan de laatste twee eten zoveel hooi als ze willen maar als ik dat met de paint zou doen dan kan ik hem binnen twee weken de paddock uitrollen. Haha!

Hij krijgt wel ongeveer net zoveel hooi als de anderen dus hij komt niets tekort.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:00

Charos schreef:
maar een paard is gebouwd om de hele dag te eten (in beweging houden van darmen etc.).

Die bewering hoor ik wel vaker, maar waar is dat op gebaseerd, welk onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:05

Ze eten totdat ze genoeg hebben, maar krijgen ze ook wel genoeg beweging? Alleen maar eten en niets verbruiken, worden ze allemaal vet.

Wellicht iets meer beweging geven. Het ene paard wordt nu eenmaal eerder dik dan het andere. Mijn paard krijgt ontzettend veel hooi in de winter, maar hij blijft schraal, pas op de wei kan hij groeien. Nu is hij dus echt te dik, maar het gras neemt al af, dus valt hij vanzelf ook weer af.

Als ze ook nog gras hebben, zeker voorjaarsgras maakt dik, is dit samen met het hooi best wel veel.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:08

*Wendy, dat kan je in ieder paardenboek lezen Knipoog ! (en anders kan iedere DA je dat vertellen.)

*Russel, mijn paarden eten niet totdat ze genoeg hebben, die eten totdat alles op is Clown ! Dat betekend dat als er 3 balen liggen (voor 3 paarden) ze gewoon stug door eten totdat het op is Vork !

xyzutu2 schreef:
Gelukkig, ik ben dus niet de enige met dit probleem.... :;)
Ik ben zelf echt 100% voor de beesten onbeperkt aan hooi laten knabbelen aangezien dat goed is voor maag, darmen, humeur en tegen verveling, maar dit lijkt me gewoon niet helemaal haalbaar met deze twee pony's. Erg jammer, maar dit is toch iets waar ik dan een stokje voor steek!

Van te veel hooi kunnen ze idd te dik worden Scheve mond .
Mijn ruin wordt ook moddervet als die de hoeveelheid hooi krijgt, die mijn merries ook krijgen.
Mijn paarden krijgen ´s ochtends en´s avonds altijd een plak stro naast hun hooi. Het bevat minder voedingsstoffen als het hooi, ze hebben langer wat te doen en doordat ze meer moeite moeten doen bij het kauwen, produceren ze meer speeksel, wat weer goed is voor de vertering Lachen .
Het is dus misschien een optie, om ze gewoon een plak stro naast het hooi te geven!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:11

Sterre schreef:
*Wendy, dat kan je in ieder paardenboek lezen Knipoog ! (en anders kan iedere DA je dat vertellen.)

Tsja, maar ook in de paardensport zijn er genoeg mensen die elkaar napraten totdat een bewering 'waarheid' wordt.... daarom zeg ik dat ik het vaker hoor.
Ik wil weten wie dat bedacht heeft, en of het ook onderzocht is. Of er bijvoorbeeld een bioloog naar wilde paarden heeft zitten kijken Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:06

Vraag het aan je DA, die heeft het niet "van horen zeggen" maar heeft er (als het goed is Tong uitsteken ) voor gestudeerd Lachen .
Alleen de lengte van een paardendarm (vraag me niet hoelang die is; lang Clown !) geeft al aan, dat het een dier is wat ook veel nodig heeft om die darm ook te vullen!

Er zullen vast zat biologen zijn, die de hele dag naar wilde paarden hebben gekeken Haha! , maar ik denk dat je zelf ook wel weet, dat een paard in de vrije natuur de hele dag z´n neus naar beneden heeft en bezig is met voedsel te zoeken.
Nu is het in de vrije natuur zo, dat ze er -vaak- meer moeite voor moeten doen om hun kostje bij elkaar te scharrelen, dan bij jou op stal. Jij legt immers een hoop hooi voor hun neus óf je paarden staan op een wei waar genoeg gras op te vinden is (en zo niet, voer je weer bij Knipoog .) En dat het hele jaar door!
(Ze zijn dus niet afhankelijk van de seizoenen, zoals wilde paarden dat zijn)

Het beste zou zijn, als je je paard ieder half uur een halve plak hooi kan geven, zodat de darminhoud op peil blijft.
Alleen is dit in de praktijk natuurlijk nauwelijks haalbaar Knipoog .
Ik ben de laatste 7 jaar zelfverzorger (geweest). Mijn stal was ca. 15 km bij mijn huis vandaan.
Als ik mijn paarden ´s ochtends buiten zette, kregen ze hooi en stro en ´s avonds zette mijn vriendin ze weer binnen en kregen ze hun avond-rantsoen in de box. Als ik tot de middag op stal was, kregen ze ook altijd ´s middags nog een plak hooi.
Deze situatie was imo niet ideaal, omdat ik er een voorstander van ben, dat ze tenminste 3 x per dag met ruwvoer verzorgd worden Scheve mond ...
Mijn vriendin is sinds maart een pensionsstal begonnen en daar staan mijn paarden nu tijdelijk (tot eind aug.) De paarden krijgen 3 x per dag ruw voer en nu het weide-seizoen weer begonnen is, krijgen ze ´s ochtends en ´s avonds hooi en ´s middags staan ze op de wei.
Als ik mijn paarden eind aug. aan huis krijg, krijgen ze in de winter hun hooirantsoen over 4 porties verdeeld Lachen , zomers pas ik het aan, afhnakelijk van hoe lang ze op de wei staan.
Maar goed, ik weet uit ervaring dat zoiets haast alleen mogelijk is als je paarden thuis staan, anders is dat gewoon niet op te brengen Knipoog .

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 05:41

ik ben ook voorstander van onbeperkt hooi!
een paard eet wat hij nodig heeft!
met hooi kan het geen kwaad als ze er veel van eten!
krachtvoer natuurlijk wel, omdat daar veel energie in zit!
hooi is eigenlijk net als gras!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:56

als jou shetten 250 kilo wegen heb je wel dikkerds! ik heb grote maat shetten en die zitten rond de 150/175 kilo. van mij krijgen de pony's genoeg hooi, maar echt geen 11 kilo per dag hoor! ze moeten er niet vet van worden. als je te veel hooi geeft lopen ze dat allemaal door de stal of laten het liggen en dat is gewoon zonde.
op hooi moet je nooit bezuinigen, maar te veel geven is ook weer het andere uiterste.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:19

Myra1 schreef:
Ik heb met mijn paard alleen het probleem, dat na haar hooi/kuil ze vervolgens de HELE stalbodem naar binnenwerkt... (van de week besefte ik dat dat neerkomt op soms meer dan een kruiwagen per dag).
Dus ze vreet een stalbodem stro en 7 kilo kuilgras per dag... toen ze nog op hooi stond kreeg ze 1/3 baal per dag.

Is ze dan ook te dik of ziet ze er goed uit?