Gedragsprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beppeke

Gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:53

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar mijn eigen paard, in het begin was hij superbraaf, bleef keurig stilstaan met poetsen en zadelen maar nu kan ik er sinds een week niets meer mee beginnen. Hij is 12 jaar en een ruin. Bij de vorige eigenaar zou hij in de M-dressuur hebben gelopen, ik heb hem via een handelsstal gekocht. Als ik hem nu uit de wei haal waar hij met nog 2 ruinen staat doet hij niets dan hinniken naar de anderen, hij staat niet meer stil met poetsen, komt soms zelfs omhoog op z,n achterbenen, slaat met z,n voorbenen en gaat van de ene naar de andere kant zodat ik af en toe wordt platgedrukt tegen de muur. Ik vind dit heel vervelend, ik heb hem al bestraft met een flinke tik als hij niet stilstaat maar dit maakt niet zoveel indruk. Het is mijn eerste paard dus erg veel ervaring heb ik niet (rijd al wel veel langer). Ik denk zelf dat het grootste probleem is dat hij niet bij de anderen uit de wei weg wil. Wie heeft er een goede tip voor mij want als dit zo doorgaat denk ik er sterk over om hem weer te verkopen.

elmiran

Re: Gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:07

Ik denk dat hij dit doet omdat ie naar de andere paarden wil. Mijn pony is ook erg lastig als de andere pony in de wei staat en ik haar dus op wil zadellen, of als ik haar op zadel in stal en de andere pony de paddock in gaat(we hebben een openstal met een stukje land)word ze helemaal druk en gaat keihard hinniken en dus heen en weer lopen, ben bijna een keer tegen de muur gedrukt door haar, ik heb nu iedere keer een zweepje bij de hand dat als er iets gebeurd ik haar altijd een tikje kan geven zodat ze me niet plat drukt. Ik vind het erg lastig, de pony is nu nog steeds zo maar ik probeer zo snel mogelijk op te zadellen en weg te gaan, ze moet het gewoon accepteren dat ze niet altijd met een andere pony samen staat.

Stond het paard vanaf het begin al samen met andere paarden? en is ie met rijden ook lastig? ik zou t paard gewoon vaker alleen zetten, en iemand anders het paard vast laten houden als je gaat opzadellen/poetsen, zo deden wij het ook en als t paard dan vervelend deed pakte de gene die t paard vast had hem even aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:47

verlatingsangst....... Knipoog
hij is bang dat hij alleen is, is een kwestie van vertrouwen in jou en paardengedrag.,..
haal een flesje rescue-remedie van Bach en geef die aan je dier, deze werken vaak heel goed.

ga met hem aan het werk zodat hij goed leert om alleen te zijn en op jou te vertrouwen.
ga wandelen en zorg dat hij tijdens het wandelen veel andere paarden te zien krijgt!
zo leert hij namelijk dat hij niet alleen is.

er is vast iets gebeurt, want in het begin deed hij dit niet vertelde je...
wat is er in de tussentijd veranderd?

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 22:46

Er is niets gebeurd voor zover ik weet, hij staat op een pensionstal met volledige verzorging dus ik ben er niet elke dag. Hij staat wel de hele dag in de wei nu het mooi weer is. Bij onze stal mogen de paarden zelf naar de wei lopen, de staldeur gaat open en de paarden lopen met een groepje zelf naar de wei met de boer er achteraan. Nu staat mijn paard in de laatste stal en wil dus wel altijd de eerste zijn, daardoor is hij 3 weken geleden erg hard met zijn heup tegen een muur gelopen, hij had daar een flinke schaafwond en was behoorlijk kreupel. Ik heb hem een aantal dagen pijnstillers gegeven en rust en na een paar dagen weer rustig gaan stappen. Eigenlijk is hierna dit probleem begonnen. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit de oorzaak van alles is? Die Bach druppels, hoeveel moet je daarvan geven en hoelang?

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:48

Mijn paard heeft dit ook... Hij doet dit al vanaf het begin... Het is elke keer een strijd om alleen te gaan rijden... Heel vervelend!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:50

Is er iets veranders in zijn normale routine? Ander voer (vergeet niet dat het gras in de wei nu extra eiwtrijk is)? Andere paarden op stal? Rij je minder of meer dan normaal? Hoe is hij onder het rijden?

Meestal hebben gedragsveranderingen te maken met veranderingen in routine (het zijn nu eenmaal gewoonte dieren Haha! )

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 23:08

Ze staan nu alleen wat langer op de wei, maar in de winter ook bijna de hele dag. Met rijden is hij eigenlijk altijd heel braaf, soms zelfs sloom. Alleen buitenrijden wil niet dan draait hij zich op z'n achterbenen om en wil weer naar huis. Als ik met een vriendin samen ga is hij heel braaf. Met meerdere paarden buiten is hij erg opgewonden.
Ze krijgen alleen 's avonds wat krachtvoer, ongeveer een halve kilo schat ik. En natuurlijk hooi. Krachtvoer is gewoon onderhoudsbrok geen sportbrok of zo. Verder is er niets veranderd. Ik rijd ongeveer 4 a 5 keer per week een uur of longeer een half uurtje als ik niet wil rijden. Ik wil in oktober mee gaan doen in een carousselgroep maar ik durf het niet zo goed als hij zo onberekenbaar blijft doen.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:03

mijn verzorg paard een tinker
(ik heb zelf ook een haffie dat is mijn eigen paard)
zit op dit moment in de pubbertijd en flikt het zelfde
bij haar moet je egt streng an af en toe een schop uit delen (dat schoppen vindt ik trouwens niet zo leuk)
wat ook erg belangrijk is dat hij weet dat je de baas bent
wat mijn eigen haffie heeft die wel nooit het weiland dat komt omdat hij alfa ruin is en hij de tinker(zijn merrie) niet allen laten
wat ik dat doe ik neem wat voer mee er krammel er mee als hij niet wil komen
het is namelijk een haffie en dat is namelijk een vreetzak
maar misschien werkt het bij jou
en op dat dat niet stil staan betreft
plaats van dat hij jou tegen de muur aan zet en jou klim zet
probeer jij hem is klem te zetten dat ik ook bij die tinker en dat blijft ze wel staan en
draait hij dan om zonder jou komando dan geef je hem een flikke tip en zijn hals en zet hem dar weer terug hoe hij moest staan
beloon hem ook als die blijft staan dan weet hij ook dat he zo moet
ik hoop dat je hier wat mee kan
groetjes kirsten en een lik van wouter

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:20

hij is gewond geweest, heeft een tijdje minder contact gehad met zijn maatjes, nu hij dan er bij weggehaald word is hij bang dat hij weer naar de stal moet, denk ik hoor.

paarden denken vrij makkelijk, ik denk dat hij weggaan bij zijn groepje associeerd met naar de stal gaan en daar alleen staan.
zoiets. snap je wat ik bedoel?

het is begonnen na zijn blessure, toen miste hij t contact met zijn maatjes, nu hij dat contact weer hersteld heeft wil hij niet meer bij ze vandaan...
op een of andere manier zou je dit moeten doorbreken, misschien wat vaker even bij ze vandaan, 2 minuutjes maar en dan weer terugzetten, hij moet even weer leren dat hij heus wel weer bij ze terugkomt..

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:53

Hij heeft ook tijdens kreupelheid gewoon op de wei gestaan bij de anderen is daar dus niet tijdelijk bij geweest. Weet iemand hoeveel ik moet geven van die Bach druppels?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:17

Beppeke schreef:
Er is niets gebeurd voor zover ik weet, hij staat op een pensionstal met volledige verzorging dus ik ben er niet elke dag. Hij staat wel de hele dag in de wei nu het mooi weer is. Bij onze stal mogen de paarden zelf naar de wei lopen, de staldeur gaat open en de paarden lopen met een groepje zelf naar de wei met de boer er achteraan. Nu staat mijn paard in de laatste stal en wil dus wel altijd de eerste zijn, daardoor is hij 3 weken geleden erg hard met zijn heup tegen een muur gelopen, hij had daar een flinke schaafwond en was behoorlijk kreupel. Ik heb hem een aantal dagen pijnstillers gegeven en rust en na een paar dagen weer rustig gaan stappen. Eigenlijk is hierna dit probleem begonnen. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit de oorzaak van alles is? Die Bach druppels, hoeveel moet je daarvan geven en hoelang?

Je zegt zelf al dat hierna de problemen zijn begonnen ik denk dus wel dat dit de oorzaak is ik weet alleen niet hoe je het zou moeten oplossen.