Hoe schadelijk zijn eiken in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

Hoe schadelijk zijn eiken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:30

Stond net lekker in de wei en toen kwam er een oudere man naar me toe (die gaat over de hertenwei tegenover de wei waar m'n mini staat).

Die wees mij erop dat er eiken in de wei staan. Nu is het zo dat er weinig gras meer staat en er ligt onzettend veel blad van die bomen. Straks komen er nootjes aan, maar goed.... nu zegt die man dus dat er al eerder pony's hebben gestaan en dat ze die met zware koliek uit de wei zijn gesleept... (hier heb ik nooit wat van gehoord).

nu vraag ik me af hoe schadelijk het is... die man maakte er een nogal groot drama van, maar op een site las ik dat het hooguit wat slecht is voor de darmen... (niet dat ik dat nou zo oke vind Boos! )

Nu vraag ik me af (ja voor de tweede keer Haha! ) of iemand hier me er wat over kan vertellen zodat ik weet waar ik aan toe ben .

MarrieLeen

Re: Hoe schadelijk zijn eiken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:34

Volgens mij, maar ik weet niet zeker, zitten er veel teken in een eikenboom.
En idd de eikels zijn giftig voor een paard, misschien kan je op Google wat meer info vinden over hoe schadelijk het is?

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:39

staat niet echt uitgebreid beschreven en de eik staat er niet op elke site bij. Idd had mijn mini ook een teek laatst maar koliek e.d. vind ik een graadje erger!

Wil gewoon graag ervaringen horen zodat ik weet of ik genoodzaakt ben een andere wei te zoeken of niet...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:42

Okee, nou dan kan ik je niet helpen, heb geen eiken in de omgeving.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:59

oke.. thnx anyway

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:53

Een van mijn weitjes is deels omgeven door eiken. Het enige wat ik doe is mijn paard iedere dag controleren op teken en zorgen dat de drinkbak niet onder een eik staat i.v.m. rupsen e.d. Je zou als er heel veel blad ligt (bij mij niet trouwens) het blad bijeen kunnen harken 1x in de week en dit weghalen. Maar als ze genoeg te eten hebben zullen ze de bladeren laten liggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:11

mmm.... opvallend dat teken hier worden genoemd, had ik nog nooit van gehoord, maar 1 van mijn paarden had vandaag 3 teken, terwijl ze al 5 jaar in dezelfde wei staan.
Mijn wei is omringd door eikenbomen, er staan er minstens 35 rond en in de wei.
Nooit last gehad van koliek (terwijl ik 1 paard heb dat daar redelijk gevoelig voor is, 1x broeierig hooi voeren omdat dit per ongeluk in de zon had gelegen= koliek teveel koud water drinken= koliek)
Het enige is dat ze als idioten opzoek gaan naar die eikels zodra ze beginnen te vallen. Ik probeer wel veel weg te halen, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan met al die bomen.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:16

Voor zo ver ik weet kunnen een paard eikels geen kwaad, maar als ze er veel van eten is het giftig en zouden ze idd koliek kunnen krijgen.

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:27

eikels zijn niet goed ze bevatten looizuur en veroorzaken verstopping en nierbeschadigiging BLAD en NOOT!

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 04:16

[quote]Enkele giftige soorten zijn: taxus, adelaarsvaren, lupine, lariks, levensboom, fijnspar, jeneverbes, beuk (vooral beukennootjes), eik (in het bijzonder: eikels, bladeren en schors), buksboom, prunussoorten, stinkende gouwe, akkerpaardenstaart, sint-janskruid, gouden regen, paardekastanje, hulst, klimop, rododendron, nachtschade-achtigen , wolfskers, vingerhoedskruid, liguster en narcis.

Heb nog een nieuwe site gevonden, daar staat zelfs de eik bij zeer giftig:

http://www.paardponylogboek.nl/giftige%20planten/indexgiftplanten.htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:14

mensen bij me in de buurt hebben ook vrij veel eikebomen, als de paarden veel groene eikels eten krijgen die van hem inderdaad steeds koliek.

wij hebben ook eikebomen, de bladeren kunnen volgens mij geen kwaad, en als de eikels al bruin zijn kan het ook geen kwaad,maar teveel groene eikels dus wel.
een stukje afzetten en zelf regelmatig de eikels weghalen...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:21

Bij mij staan ze in het bos...
Ik hark weleens wat weg maar verder doe ik er niets aan.
De ene site geeft aan dat het giftig is en de andere meld dat het geen kwaad kan.
Ik geef veel ruwvoer en Quint eet weleens eik maar dan zal hij wel iets nodig hebben denk ik maar....hij heeft nog in de vrije natuur gelopen in Engeland dus die weet wel wat hij doet....van de rhododendrons,varen,klimop enz. blijft hij zowieso af er zijn gewoon periodes dan eet hij van wilg,eik of zelfs bepaalde paddestoelen.
.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:13

Citaat:
De ene site geeft aan dat het giftig is en de andere meld dat het geen kwaad kan.

Idd maar het grootste deel van de sites meld dat het wekl giftig is en ik heb ook niet zo'n zin om af te wachten tot hij wat krijgt.

Hij is pas sinds 4 weekjes bij mij. De eigenaar waar hij is geboren heeft hem nooit in laten enten... nooit kuurtjes enz enz gehad en hij heeft daarom nu ook nog speciaal voer dus zou niet willen dat hij weer ziek word. Hij was toen echt een skeletje.

Die van mij staat ook in het bos vooraan... maar als je ook met die bladeren kijkt nu... is echt geen doen om dat allemaal op te gaan harken.

Ik heb de mijne er nog niet heel veel van zien eten maar zijn weidegenootje werkt best veel naar binnen... omdat er gewoon geen gras meer op dat stuk groeit.. maar we hebben een afgezet stuk en daar is het pas net aan het groeien dus kan ze nu niet over zetten. dat heeft geen zin... Hooi krijgen ze wel maar is ook niet meer aan te slepen. Toen ging hij uit verveling stro eten en daarna dus die bladeren erbij.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:14

oja, ze staan trouwens het hele jaar op de wei (met inloopstal) dus genoeg kans om er veel van te eten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:17

Eikels zijn idd giftig als ze in flinke mate gegeten worden. Een paard zal dat niet zo snel doen als er verder genoeg te eten is maar zoals jij het nu verteld zou het kunnen dat er teveel van gaan eten.