Probleem paard, wat er mee te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Probleem paard, wat er mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 12:33

*Letizia*

Bij ons op stal staat sinds een paar weken een prachtige friese merrie van 12 jaar, het paard is werkelijk zeer braaf met rijden, super verkeersmak en elke beginner kan er op, klinkt ideaal toch? Helaas, het paard is daarom heen werkelijk vals, ze schopt je de stal uit, bijt met hoevenkrabben en valt aan als je haar de wei wil uithalen, een ramp dus, de eigenaar van dit paard is nog maar een beginner en heeft er nog niet echt veel verstand van, dus helaas het paard moet weg, maar ja wie wilt er zo'n paard, ik heb beloofd de eigenaar een beetje te helpen om info te zoeken, wat je met dit soort paarden het beste kan doen.

(ps. dit is geen advertentie, dit is een kreet om hulp van de eigenaar die niet weet wat ze met dit paard aan moet.)
Laatst bijgewerkt door Sieltjuh op 11-06-05 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Re: Probleem paard, zijn hier intersses voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:38

maar wat wil je nou??iemand die het paard wil kopen ,of iemand die die mevr kan helpen????

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 12:40

Het paard moet weg, maar wie wil er zo'n paard, dat is m'n vraag, is er markt voor zo'n paard?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:43

Edit: Tekst is aangepast, dus niet meer aan de hand.

marleen_usar

Re: Probleem paard, wat er mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:32

jammer voor zo,n paard het gaat van de ene eigenaar naar de ander en het zal er niet beter van worden.Wel eens aan bach-bloesem gedacht?

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:39

is een typisch geval van "probleem mens" een paard doet bij mij zoiets maar een keer hoor!Daarna weet ie meteen zijn plek.Paard heeft waarschijnlijk gemerkt na een paar keer uitproberen dat ie de leider is en niet eigenaar en ja,dan gaat het van kwaad tot erger.
Laat haar iemand zoeken die een paar weken met het paard aan de slag gaat(grondwerk om de dominantie verhoudingen weer recht te trekken,want ik neem aan da the tpaard niet zo was toen ze het kocht,want als beginner koop je niet zon paard lijkt mij)
Zo moet je een paard niet verkopen,is niet eerlijk tegenover paard.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:20

Helaas, het is niet meer nodig, vanavond word het paard op gehaald door de handelaar waar ze het dier van heeft gekocht en QueJira ben het met je eens hoor, ze heeft dit trukje ws. al vaak geprobeerd en d'r zin gekregen, hoewel ik er ook van overtuigd ben dat ze slechte ervaring heeft met mensen, als je ze op stal ziet staan is het echt een zenuwpees zodra er mensen in de buurt komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:36

dus is ze alleen maar bang...en valt ze daarom aan om een ander voor te zijn...

sneu he, als zo'n dier dan weer in de handel beland waar er weer mensen zijn die het er natuurlijk weer uit willen gaan slaan...
zo beland het dier uiteindelijk bij de slacht als zijnde vals.....
terwijl ze waarschijnlijk alleen maar doodsbenauwd is...

hoop dat ze iemand treft die dit doorziet en aan een goed band met d'r wil werken..
sterkte voor t diertje...

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:39

LetiziaSA schreef:
Helaas, het is niet meer nodig, vanavond word het paard op gehaald door de handelaar waar ze het dier van heeft gekocht en QueJira ben het met je eens hoor, ze heeft dit trukje ws. al vaak geprobeerd en d'r zin gekregen, hoewel ik er ook van overtuigd ben dat ze slechte ervaring heeft met mensen, als je ze op stal ziet staan is het echt een zenuwpees zodra er mensen in de buurt komen.

walgelijk,niet goed geld terug,alsof je een auto inruilt... Verdrietig ze had er toch nog weliets van moeite voor kunnen doen?! Maja maakt nu in ieder geval niet meer uit.Ik hoop maar dat het een beetje een diervriendelijk persoon is die handelaar en dat hij even de tijd neemt met het paard,voordat hij haar weer doorverkoopt...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:52

Ik ben het met QueJira eens, als ik het zo lees denk ik meteen: geen probleempaard, maar een probleemmens... Ik vind het erg sneu dat zo'n dieren van hut naar her worden verkocht, daar worden ze écht niet beter van!

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:01

Ik ben het met jullie eens, hoewel het paard al met mensen problemen naar ons kwam, verder vind ik de situatie triest, maar ik kan niet meer doen dan hier en daar wat adviesen geven, het is nu een maal niet mijn paard, dit paard heeft duidelijk rust nodig en ik hoop dat ze hierna een baasje krijgt die haar dat kan geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:23

nou, eh..
wie er net 'walgelijk!!' riep: ik vind het dan eerder 'walgelijk' van de handelaar!
die weet echt wel wat voor paard het is, en een beetje weldenkend iemand verkoopt zo'n paard niet aan een beginner.
lijkt mij tenminse..

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:41

loveblacky schreef:
nou, eh..
wie er net 'walgelijk!!' riep: ik vind het dan eerder 'walgelijk' van de handelaar!
die weet echt wel wat voor paard het is, en een beetje weldenkend iemand verkoopt zo'n paard niet aan een beginner.
lijkt mij tenminse..
He tlijk tmij dat als je een paard koop ,dat je dan wel ziet of het paard je uit stal mep en bijt met opzadelen,dus mijn conclusie is dan dat het paard zich zo is gaan gedragen DOOR neiuwe eigenaar.Als je niet echt goed weet hoe je met paarden om moet gaan,kan het zijn dat een paard snel door krijgt dat zijn baasje niet echt "de baas" is en zal; het paard het zgn leiderschap proberen over te nemen.Als hij hierin niet gecorrigeerd wordt heb je de poppen aan het dansen.

Wat denk jij dan,dat een paard vals wordt geboren ofzo?!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:57

Ik heb ook zo'n paard gekocht van een handelaar. Met rijden lomngeren super braaf. Maar met poetsen en in de stal. Aanvallen slaan bijten enz. Heb er heel veel tijd ingestoken. En hij is nu heel braaf bij mij. Maar bij vreemde probeert hij het nog steeds.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:15

nee ik weet wel dat een paard niet zo wordt geboren.
maar wie zegt dat een paard het gedrag gelijk liet zien?
misschien was het paard eerst wel een poosje rustig, tot ze aan de nieuwe omgeving was gewend.

vind jij dan, dat een kersverse eigenaar, die nog weinig ervaring heeft met paarden, zo'n paard moet houden en moet proberen om het gedrag ten goede te veranderen?
het zat er vast al in, niet vanaf de geboorte, maar door eerdere menselijke fouten.
natuurlijk is het een uitdaging om het paard weer goed te krijgen..
maar het moet wel door de juiste persoon gebeuren.

(maar goed, ze staat misschien nog wel bij die handelaar, misschien kan je er eens achteraan? ik noem maar iets geks?)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:00

Jammer dat het paard weer terug gaat naar de handelaar. Maar ik denk dat beiden er misschien niets aan kunnen doen. De handelaar heeft misschien niet geweten dat het paard een ervaren verzorger nodig heeft en de beginner was misschien niet consequent genoeg voor het paard, maar kon ook niet weten wat hij kocht (en dacht een totaal braaf paard te kopen).

Gevalletje heel erg jammer, maar foute combi dus. Hopelijk vindt de fokker snel iemand die het paard wel op zijn plaats wijst, en vind de beginner een echt beginners paard.