Net Gemaaid gras, kan dat kwaad voor je paarD?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Net Gemaaid gras, kan dat kwaad voor je paarD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 10:43

Hallo,

Ik meende me te herinneren dat ik hier gisteren nog een topic over heb gelezen, maar die kan ik zo 1 2 3 niet vinden.
Dus vraag ik het zelf maar.
Mijn pony staat 24/7 in de wei, als ik hem ga voeren haal ik hem uit de wei (wegens de weigenoten en dan komt er dus ruzie)
Naast de wei is een stuk berm met gras waar hij altijd nog even mag eten als zijn voer op is.
Nu is dit een paar dagen geleden gemaaid en gisteren heeft mijn pony daar wel gewoon van gegeten. (niet zo heel erg veel)
Maar kan dit nou heel veel kwaad?
Groetjes karin

KozieZ

Re: Net Gemaaid gras, kan dat kwaad voor je paarD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:16

Gemaaid gras wat met een gewone grasmaaier gemaaid is, is slecht voor een paard. Er kunnen verstoppingen en koliek van komen. Gras wat gemaaid is door een grote maaier achter een tractor, kan geen kwaad. Daar maken ze tenslotte voordroog en hooi van. Het hangt er dus van af of het kleine korte stukjes zijn, of dan het lang gras is...

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:33

Gras uit de tuin oid dat gemaaid is met de tuingrasmaaier kun je na een kwartier niet meer geven omdat het gaat rotten, dit kan zoals eerder gezegd koliek en verstoppingen veroorzaken! Gras dat in de berm ligt te drogen na het maaien kan geen kwaad als het van dat lange gras is!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:38

Door een grasmaaier gemaaid gras nooit laten eten!

Wat met de hand gemaait is, of zoals hierboven gezegd, met een tractor, kan wel Lachen

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:33

Ik heb hier inderdaad ook al eerder een topic over gelezen, daar in werd allemaal gezegd van:
'kan geen kwaad.' Het is toch ook gewoon gras."
Ik zelf geef ze wel eens wat gemaaid gras als ik het gras in de tuin heb gemaaid en hier hebben ze geen last van. Als je het maar niet elke dag in grote hoeveelheden geeft dan valt het wel mee. (ik geef het wel altijd meteen als het gemaaid is, dus laten liggen is niet goed)

Zoals bij jou paard kan het volgens mij geen kwaad.

Ik heb het nog even voor je opgezocht via google, ik kwam bij een ander paardenforum terecht maar hier staan ook antwoorden:
http://golf.messageboard.nl/3404/viewtopic.php?p=332

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:55

kan zeker wel kwaad!
een paard bij mijn vorige stal had gemaaid gras gekregen maar die had wel hele zware koliek Scheve mond

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:16

Jah en mijn buurman gooit ZIJN gemaaide gras (en da tis veel van dat korte gazon gras) over het hek van mijn weiland en de shet staa tzich er telkens helemaal vol van te eten Boos! Hij is vanochtend op vakantie gegaan maar als ie terug komt zeg ik er wat van Lachen Het is lief bedoeld dat weet ik wel Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:38

_isaatje_ schreef:
Ik heb het nog even voor je opgezocht via google, ik kwam bij een ander paardenforum terecht maar hier staan ook antwoorden:
http://golf.messageboard.nl/3404/viewtopic.php?p=332

Ook in dit topic staat geen gras voeren wat met een gazeonmaaier gemaaid wordt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:39

Het is dus echt van dat lange gras idd. Dus dat kan dan geen kwaad.
Ik heb hem vandaag nog een beetje gegeven, maar voor de rest krijgt hij niet meer, genoeg gras in het weiland toch Knipoog

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:22

Citaat:
Priscaz schreef: Ook in dit topic staat geen gras voeren wat met een gazeonmaaier gemaaid wordt.

Ja je hebt inderdaad gelijk Bloos verkeerd gelezen denk ik. Maar er is hier eerder ook al een bokt-topic over geweest, maar die kan ik niet vinden.......

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:32

Hmm, de buurman van mijn verzorgpaard(en) gooit ook weleens gras over het hek voor de paarden.. Dit is wel lang gras, maar met zo'n aparte grasmaaier (voor op zn rug, heel vaag) gamaait.. Is dat ook niet goed? Ik wil het namelijk even zeker weten voordat ik er wat van zeg Knipoogxx

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:45

Dan had ik ook nog ff een vraag.
degene waar onze 2 paarden staan, wil het gras maaien (Tuin) met een normale grasmaaier.
En vroeg of ze dit aan de paarden mocht geven, mag dat ?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:47

parouscha schreef:
Dan had ik ook nog ff een vraag.
degene waar onze 2 paarden staan, wil het gras maaien (Tuin) met een normale grasmaaier.
En vroeg of ze dit aan de paarden mocht geven, mag dat ?

nee!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:48

En waarom niet.
Want ik zie soms boeren die maaien het dan met de tractor's dan maaien ze een strook van 't land en voeren het direct aan de koeien.
Wat is et verschil?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:32

ik zou het niet weten.
een paard bij ons had iig gemaaid gras gekregen van een gewone grasmaaier,daarna een erge koliek!
die is er nog goed vanaf gekomen...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:35

Hmm, wij geven het de paarden ook wel eens, maar dan laten we het even drogen.
Maar wou het wel graag even weten

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:41

heeft iemand nog antwoord op mijn vraag? Wil het heel graag weten Knipoog

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:48

@ femkjuh: ik weet wat voor grasmaaier je bedoelt wij hebben dr ook zo een. Wij gaven ook wel eens dat gemaaide gras, maar het blijkt dus dat het niet zo goed is. Het gras is namelijk nog steeds erg kort en dus kunnen er verstoppingen ontstaan.

@ parouscha: volgens mij als het nog zou geven, dan zou ik het wel meteen geven, want anders gaat het alleen maar broeien. Ik denk dat het gewoon soms fout kan gaan en dan koliek dr van kan krijgen maar het kan ook vaak goed gaan, dus je neemt een risico maar het is je eigen keuze.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:01

het is heel simpel.

*gemaaid gras van gewoon grasmaaier mogen ze niet!!(is kort hoeven niet meer te kouwen wordt niet goed verteerd,gevolg--->buikpijn)
*Al het gras wat gemaaid is met tractor of wat dan ook en wat dus gewoon lang is mogen ze wel,maar niet te lang laten liggen,want als het gaat broeien mogen ze het niet meer

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:03

femkjuh schreef:
heeft iemand nog antwoord op mijn vraag? Wil het heel graag weten Knipoog

is waarschijnlijk gemaaid met zon grastrimmer ofzo,als het gewoon lang gras is(dus niet van die kleine stukje van een paar cm )dan mogen ze het wel hebben,maar mag dan niet al een paar dagen oud zijn,moet wel vers zijn,ander shebje kans dat het al is gaan broeien en dan is het weer niet goed

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:07

parouscha schreef:
En waarom niet.
Want ik zie soms boeren die maaien het dan met de tractor's dan maaien ze een strook van 't land en voeren het direct aan de koeien.
Wat is et verschil?
dat is toch niet van dat korte gras!

snap je het nu niet of doe je maar alsof Verward sorry hoor,maar he tlijk mij vrij duidelijk:

kort afgemaaid gras mogen niet!!kan verstopping veroozaken omdat ze dat opvreten zonden goed te kouwen omdat het zo kort afgemaaid is.(dus gewoon gemaaid gras uit je tuin----> NIET GEVEN!!

Gras wat gemaaid is door boer met trekker of wat dan ook en wat dus gewoon lang is,dat mogen ze wel(wel opletten dat he tniet al aan het broeien is gegaan,dus het beste gewoon vers geven na het maaien)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:28

QueJira schreef:
parouscha schreef:
En waarom niet.
Wat is et verschil?
dat is toch niet van dat korte gras!

snap je het nu niet of doe je maar alsof Verward sorry hoor,maar he tlijk mij vrij duidelijk:

kort afgemaaid gras mogen niet!!kan verstopping veroozaken omdat ze dat opvreten zonden goed te kouwen omdat het zo kort afgemaaid is.(dus gewoon gemaaid gras uit je tuin----> NIET GEVEN!!

Gras wat gemaaid is door boer met trekker of wat dan ook en wat dus gewoon lang is,dat mogen ze wel(wel opletten dat he tniet al aan het broeien is gegaan,dus het beste gewoon vers geven na het maaien)

Je hoeft niet zo aggresief te doen.
Anders hoef je van mij te reageren hoor.
Beetje normaal reageren zou fijn zijn, en wat vriendelijker.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:15

parouscha schreef:
Je hoeft niet zo aggresief te doen.
Anders hoef je van mij te reageren hoor.
Beetje normaal reageren zou fijn zijn, en wat vriendelijker.

idd ,maar ze heeft wel gelijk .Kort gemaaid met de grasmaaier nooit voeren is te fijn gehakseld en vormt een prop in de darmen ,dus meestal koliek als gevolg .Door de tractor gemaaid of bvb met een bosmaaier gras afdoen kan geen kwaad paarden moeten er dan net zoals op een weiland aan kauwen en kan dus verteerd worden
[/quote]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:19

de mijne krijgt al jaren gemaaid gras uit de tuin, niks mis mee en gaat altijd goed...
zolang een dier er goed op kauwt zie ik geen verschil tussen het gewoon uit de grond trekken als je kort gras in je weide hebt of als het gemaaid is..

risico is dat je delen van olie, en smeer er tussen kan hebebn zitten wat het dier opeet, en dat is slecht, ook als het een tijdje blijft staan in ene kruiwagen o.i.d en zo de kans krijgt om te gaan broeien---dan gaat het sneller gisten en kan koliek veroorzaken

enige probleem wat er nu wel even bijkwam is dat de beste man dit keer weer gemaaid gras voerde en er een gigantische hoeveelheid boterbloem tussen zat.

tja, dan mogen ze t dus niet hebben( boterbloem vers is gifitg, gedroogd in hooi niet meer)..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:23

nou heb gisteren gewoon gras via de tuin gegeven, niets mee aan de hand.
Het was giga lang gras, zo hoog als het weiland gras, en dat heeft ze gewoon even gegeven een beetje, nergens last van.
Ik heb vandaag voor de zekerheid toch maar het lange gras uit de weide gegeven dat gisteren gemaait is.
Dat vondenze ook erg lekker.