koliek gevaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

koliek gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 21:10

hoi.
woensdag kwam arnold(de eigenaar van mijn verzorgpony's) op het idee om de pony's weer naar osen te brengen. daar is grotere wei en hij zei dat er weer veel gras instond.
ikzelf vond dat ze best nog even daar konden blijven eigenlijk, maargoed ze moesten tog daarheen. ik zou eerst nog even kunnen rijden maar toen ik net ong. 6 rondjes gestapt had kwamen ze al aan.
en toen moesten we erheen.

het is vind ik een erg grote wei. ik schat hem ong. 30 bij 60 (meter Knipoog )
er staat daar echt heel hoog gras en ze kunnen in de hele wei. op sommige plekjes is wat lager gras maar dat is niet veel/vaak
is dat niet wat gevaarlijk zegmaar met koliek enz.? Bloos

ik heb het er al met arnold over gehad om de wei weer in stukken te verdelen, zoals het eerst was. maar hij vond dat niet zo heel erg nodig want koliek was tog niet zo erg en ze eten tog niet meer dan goed voor ze is was hij aan het beweren. hoe zou ik dan iets kunnen doen? (ik zou bijv. ook zelf de wei in stukken kunnen verdelen maar ik kan het niet zomaar gaan doen.)
dit is de wei waar ze eerst in stonden(waar ik ook in rij, ik heb geen foto appart van de wei dus dan maar zo Clown )
Afbeelding
Afbeelding
hier staan ze nu
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

QueJira

Re: koliek gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:13

Ik denk niet dat het kwaad kan hoor,ze staan al een tijdje op de wei inmiddels en als ik het gras op die grote wei zo zie is dat niet van dat vette gras,meeste van dat hele hoge gras wat ik daar zie staan vreten ze niet eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:15

Dat is heel dom,je moet de paarden wel rustig laten wennen dus de wei afzetten,het gaat erom dat er anders teveel eiwitten inzitten en daarvan krijgt een paard koliek..wat dodelijk kan zijn.Of ze worden hoefbevangen...als de eigenaar niet naar je luistert zorg er dan inieder geval voor dat je de paarden beweging geeft zowiezo de eerste paar dgn dat ze erin staan.Sucses!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:19

Ik denk niet dat er zo heel veel gevaar is.
Ze zijn al goed gewend aan gras, bovendien heb ik begrepen dat er in lang gras juist minder eiwitten zit.
maar 30 X 60 is toch niet zo'n heel grote wei? Dat is een stukje groter dan een bak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:23

dat lange gras eten ze zowiezo niet daar zitten meestal de mestplekken.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:07

ik ben van mening dat het niet zo goed is om ze op die wei te zette nzodner het in stukken te verdelen (of maar ene paar uurtjes per dag maar dat gaat hier niet)wnat paarden zijn vlucht dieren en ze eten zo veel als er staat want alsereen roofdier komt dan moeten ze vluchten en soms is het dan zo dat ze 3 dagen geen eten kunne vinden ofzo dus ik zou het toch maar in stukken verdelen (ze in iedergeval proberen over te halen)

groetjes charelle

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:22

HALLO!!! Frusty ze staan al een tijd op de wei hoor.Niet zo mutsen hoor,kan echt geen kwaad om die dieren nu op deze wei te zetten.Zit echt niet teveel eiwit in dit gras,is niet van dat sappige vette gras wat ik zo op de foto s kan zien,dus kan in mijn opzicht echt geen kwaad als je ze daar nu opzet(anders zou ik ieder jaar met een zooitje paarden met koliek zitten...bij mij gaan ze na dat ze hun "winterwei"hebben kaalgevreten op een veel vettere wei en nog nooit wat aan de hand geweest hoor)

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:30

hmm ik denk toch dat de wei nog wel wat groter is dan 30 bij 60en ehmm volgens mij is het ook niet zo'n vet gras maar meer pollen kan dat?
ik zou in ieder geval wel proberen ze over te halen om de wei toch te verdelen en iedere dag erheen gaan en ze beweging geven

Groetjes doe wits waal Knipoog

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 07:38

QueJira: ok, ik heb ze er wel al van zien eten Knipoog ik weet niet of je je laatste bericht ook op mij bedoelde. maar ik kan het tog beter vragen dan maar zomaar wat gaan doen enz. Clown
Elisa2 en ChingYi: echt beweging geven gaat niet. doordat het gras zo hoog staat. maar zondag gaan we op buitenrit. en zo in de wei anders maar aan de hand op de enkele paadjes die er zijn wat stappen of klein drafje Tong uitsteken
Lieke: volgens mij is de wei ook groter dan dat. maar volgens mijn moeder niet. de wei zal eigenlijk van wat ikzelf denk tog zeker wel 2 keer een bak zijn en in de breette nog een stuk breder.
groetjes patty

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:04

gras is gras.... en ze staan toch al op gras?

nou lekekr laten staan hoor, kan prima, ze waren al aan gras gewent dus is er helemaal niks aan de hand.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:37

Het gras is nu niet meer zo gevaarlijk als vroeg in het voorjaar, bovendien is jong, kort gras ''vetter'' dan die lange sprieten. En dat jonge vinden paarden juist het lekkerst. Als ze al aan gras gewent zijn, zou ik me niet te druk maken. Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:07

Dat helemaal doorgeschoten ruige gras is prima, daar krijgt een paard geen koliek van, en daar wordt een paard ook niet zo snel hoefbevangen van. Kort gras, een cm of 10, is veel riskanter. Daar kunnen ze ook hele bekken vol tegelijk van naar binnen proppen. Dat lukt ze niet met de lange gras.
Lekker laten lopen dus, maar wel regelmatig beweging geven hoor. Door ruig gras kan je ook rijden. Moeten ze hun benen extra optillen, is een goeie oefening.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:16

Hoog gras is al wat ouder en er zit minder voedingswaarde in (eiwit) Je paard is al aan gras gewend en je zal ze toch moeten verweiden als het gras op is. Je kunt in de gaten houden of ze diaree krijgen dan kun je beter oppassen, en even een stukje afzetten.