hoe motiveer ik mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kay

hoe motiveer ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:31

Hallo

eerste keer dat ik hier een vraagje plaats. En het is eigenlijk al meteen een serieus probleem: ik heb immers de indruk dat het paard dat ik berijd, mij niet zo graag ziet aankomen.

Telkens als ik op de wei kom, (en het is een erg grote wei) staat hij HELEMAAL achteraan. Als ik hem roep, kijkt hij eens op en eet rustig verder ... Hij blijft gewoon staan en eet verder. Zelfs als ik op 1 meter van hem sta, met een worteltje bij de hand, blijft hij nog staan. Het is niet zo dat hij wegloopt ... hij laat hem rustig meenemen, maar het is toch niet normaal dat hij bijna niet reageert als ik hem roep (en hij kent zijn naam, geloof me ...)

Het is nu niet dat ik lui ben ofzo. Ik vind het niet erg dat ik een eindje moet lopen, maar hij zoekt totaal geen toenadering. Het is echt alsof hij me niet graag ziet aankomen. Ik heb al geprobeerd "zijn liefde te kopen" met worteltjes. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo'n ideaal systeem. Ik wil eigenlijk dat hij graag met mij werkt.

Ook op stal, staat hij met zijn kont achteruit ... en weigert zich naar mij om te draaien.

Ik weet dat hij weet dat hij steeds met mij "moet werken". Ik kan immers niet met hem gaan wandelen ofzo (het is een echte zenuwpees). En springen kan hij ook niet echt (plus ik ben totaal geen springruiter). Van borstelen of douchen houdt hij ook niet ...

Wat nu eigenlijk mijn vraag is:

wat voor (creatieve ?) dingen kan ik met dit paard doen, opdat hij me wat leuker zou vinden, opdat hij zijn werk liever zou doen.

Ik besef dat dit een erg zielige situatie is Bloos als je paard je niet eens graag heeft ... het is zeker niet zo dat ik hem sla of onfair behandel. Ik rijd ondertussen zo'n 10 jaar en heb dit probleem eigenlijk nog nooit echt gehad... Ik besef wel dat het paard erg lui en koppig van karakter is. Dus ik zal dit probleem (wss) nooit volledig kunnen oplossen.

Kan iemand me helpen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-06-05 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Paulusjuh

Re: eerste vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:01

Ik heb ditzelfde gehad met mijn shetlander. Maar die begon af en toe ook te dreigen naar me.
Loop met je schouders naar achteren helemaal naar hem toe, en steek je hand uit... Mijn shet kwam dan toch naar mijn hand toe. Het kwam ook vaak voor dat ze om me heen ging rennen, ik bleef net zo lang stilstaan tot vor haar de lol eraf was Lachen
zo ook in stal, als ik de deur opendeed, kont naar me toe en dreigen!
GEWOON de stal inlopen en haar pakken! Laat niet zien dat je bang bent!
Ik ben nu grotendeels van deze problemen af, het was dus puur het -jij-durft-nu-toch-niet-bij-me-te-komen, dat-scheelt-mij-werken-spelletje!
Maar laat dus zien wie er de baas is!!
(als ik haar eenmaal had was het een engeltj ehoor *LOL*

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:04

het zou kunnen helpen om niet in de wei direct op hem af te lopen.
dus dat je eerst met de drinkbak bezig gaat, of een rondje omheining doet ofzo..
kijken of hij dan naar je toe komt na een tijdje.

en tja, met zo'n paard blijft het wel dat je met m gaat werken dacht ik, heeft hij daar dan een hekel aan?
het klinkt (leest Clown ) mij meer alsof hij niet erg enthousiast is maar ook niet tegenwerkt?

niet elk paard is op gezelschap gericht, mischien deze ook niet.
maar ik geef toe, het zou beter zijn als hij wel naar je toe kwam, dat zou ook denk ik getuigen van meer respect.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:57

Is het je eigen paard? Of rijden er nog meer mensen op?
Wat ik uit je verhaal begrijp is hij een paard dat liever lui dan moe is en als dit echt zijn aard is zul je er weinig aan kunnen veranderen.
En op het moment willen de meeste paarden liever niet uit die heerlijke wei gehaald worden. Daar is het voorjaarsgras veel te lekker voor.

Zijn verleden kan ook een reden zijn dat hij is wie hij nu is.
Ik denk dat je het beste van alles met rust moet blijven uitproberen om te kijken hoe hij reageert en zelf nooit je geduld verliezen want bepaalde karaktertrekken zul je nooit kunnen veranderen.

Heel veel succes ermee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:12

Toch zou ik proberen alles zo afwisselend mogelijk te houden.
Niet elke keer alleen maar rijden, maar toch proberen een wandelingetje te maken of alleen maar borstelen.
Van welk gedeelte van het borstelen houdt ie niet? Misschien is zijn huid te gevoelig voor rossen, of vindt ie het niet superprettig als je zijn hoofd borstelt, of vindt ie het vaststaan irritant?
Bij dat laatste zou ik hem wat hooi te knabbelen geven, dan vindt ie het vaststaan ook minder erg.
Ik zou ook dmv. grondwerk (Natural Horsemanship/ Freestyle) de relatie proberen te verbeteren, hierover kun je vragen stellen of lezen in dit topic: viewforum.php?f=21 (Uit het zadel)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:31

Op je hurken gaan zitten.. Meestal vinden ze dit wel interessant. Blijf gewoon net zo lang zitten tot dat hij komt (alleen als je de tijd hebt) Dan zo'n 10 meter ongv van hem af. Als je te lang zit gewoon iets naar voren gaan en daar op je hurken gaan zitten. etc.

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 16:13

Bedankt voor de tips allemaal.

Om even te antwoorden: het is niet mijn paard. Een familielid van me rijdt er ook op ... ma die verwent hem rot. Voortdurend worteltjes voeren, zelfs als hij niets echt goeds heeft gedaan. Terwijl ik probeer om hem consequent dingen bij te leren, door enkel te belonen als hij het GOED doet...

Achja, zijn karakter kan ik inderdaad niet meer veranderen.

Over dat borstelen: hij vindt het niet fijn dat hij moet stilstaan ... hij is niet overgevoelig ofzo..

En dat wandelen ... is echt geen optie, vrees ik. Ik probeerde het één keer. Gewoon eventjes de oprit af.. dat was al een heel drama.. Ik vind dat zelf ook erg jammer, want vroeger ging ik vaak wandelen (bij manèges enzo) en dat vond ik superfijn..

Achja: zo meteen twee maanden om lekker rustig vanalles uit te proberen.. Bedankt voor de tips, ik zal er zeker gebruik van maken!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:31

hallo zeg je hebt een paard en geen hond hoor. Clown
het is heel normaal dat een paard gewoon in de wei blijft staan en rustig door eet.
het ene paard komt wel naar je toe en het andere niet, ik zelf vind het juist prettig dat ze niet naar me toe komen, als ik een ander paard uit de wei moet halen en alle paarden komen op een hol naar me toe dan heb ik pas echt een probleem.
mijn opa had de paarden nodig voor zijn werk, en een van de uitspraken die hij altijd deed was: als je een paard nodig hebt staat hij altijd achter in de wei en als je hem niet nodig hebt staan hij voor het hek te blérren, en daarin zijn de meeste paarden nog steeds niet in veranderd, als ze in de gaten hebben dat er gewerkt moet worden ja dan.... Boos!

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 17:23

Ja, ok .. ik begrijp het wel. Maar het wei-gedoe was gewoon een voorbeeld. Hij is in alles zo. Het interesseert hem gewoon niet, vrees ik ..

En al bij al is hij zo een machtig paardje, want - begrijp me niet verkeerd - ik ben gek op hem. Maar ik zou graag ook wat vorderingetjes maken (niet alleen op het gebied van rijden.. gewoon een sterkere band met hem opbouwen) en dat lukt me gewoon niet.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:39

Ik denk toch echt dat gewoon jouw pony mensen niet zo interessant vindt.
Die heb je meer en daar doe je niks aan. Verder kun je proberen om het wat meer afwisselender te maken. Misschien ook een keer de pony toch pakken, poetsen en daan weer terugzetten. Misschien kan of jij of evt een meer ervaren ruiter met hem naar buiten gaan (dan houdt iemand hem gewoon vast, terwijl er iemand op zit evt met 2e paard erbij) of je laat hem een keer vrijspringen of je longeert hem een keer. Allemaal dingen die je kunt doen, misschien dat het helpt. Maar ik ben bang dat hij gewoon geen pony is die graag knuffelt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:15

Kay schreef:
Maar ik zou graag ook wat vorderingetjes maken (niet alleen op het gebied van rijden.. gewoon een sterkere band met hem opbouwen) en dat lukt me gewoon niet.

nou, ik heb je al de tip gegeven: probeer het eens met natural horsemanship, dit hoeft helemaal niet zweverig te zijn met leadropes en carrotsticks, pak er gewoon uit wat bij jou van belang is.
Ga eens enkel op het erf wandelen. Laat hem op JOU letten, door het 'spannend' te maken: rondjes lopen, stilstaan, draven, aan de hand over balkjes stappen, etc.
Kijk hier voor uitleg: http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=leiden.html

Hier:
http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=grondwerk.html
http://people.freenet.de/naturalhorsema ... dy_p3.html
http://www.clerx.nl/jvdpoel/Grondwerk.htm
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
staat nog wat meer uitleg over NH.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:42

Ik ga mee met Sorayalover1. Misschien vindt hij je wel interessant worden als je bij hem in de wei/stal gaat zitten.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:30

Annuhtjuh schreef:
Ik ga mee met Sorayalover1. Misschien vindt hij je wel interessant worden als je bij hem in de wei/stal gaat zitten.

En paardjelief let net ff op en gaat op je staan. In die wei bij hem gaan zitten, op een afstandje a la. Maar in de stal als hij ergens van schrikt en hij springt naar de andere kant van de box (waar jij dus zit), heb jij dus een hoop pijn. En schrikken kan altijd gebeuren.

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:11

Het natural horsemanship spreekt me in geval erg aan ... Ik ben wel van plan me er eerst goed over te documenteren. Ik wil er niet onbezonnen aan beginnen en hem allerlei slechte gewoontes aanleren. In ieder geval bedankt voor de links/tips/...

Ik zal er zeker gretig gebruik van maken.

Al deins ik toch ook wel een beetje terug voor natural horsemanship: het is echt een zenuwpees... en of het hem allemaal wel gaat interesseren, valt ook te betwijfelen. Maar ik ga het ZEKER uitproberen!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:40

Ik denk dat er nog een kleine taalbarriere over 'wandelen' ontstaan is. Wandelen in Belgie is een buitenritje maken. In Nederland wordt met wandelen bedoelt: je paard aan de hand meenemen de weg op.

Voor de rest sluit in me bij veel voorgangers aan:

1) niet ieder paard komt als je roept, hoe leuk dat ook zou zijn
2) freestylen, een join up a la Monty Roberts, Parelli, enz, kan de band met het paard versterken
3) hem ook eens gaan halen als je niet gaat rijden kan ook helpen.
4) gewoon bij hem in de wei gaan zitten en kijken wat-ie doet is ook leerzaam

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:49

willem komt in de wei ook niet naar me toe tenzij meneer het zat is. maar in stal is het een eis dat hij zich omdraait en richting de staldeur komt. iets wat hij ook doet. doet hij het niet meteen? dan blijf ik net zo lang ervoor wachten tot hij vanzelf komt. in de stal gaan op dat punt is toegeven aan hem, maar hij moet toegeven aan mij.
ik heb ook nh gedaan met willem en ik moet zeggen dat het ons erg heeft geholpen, maar hij staat er ook echt voor open.

maar ik zou dat eens proberen, misschien dat er iemand in de buurt is die er al ervaring in heeft

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 15:18

Ibbel schreef:
Ik denk dat er nog een kleine taalbarriere over 'wandelen' ontstaan is. Wandelen in Belgie is een buitenritje maken. In Nederland wordt met wandelen bedoelt: je paard aan de hand meenemen de weg op.

Ja, je hebt gelijk: ik bedoelde dus het begrip "een buitenritje maken". Sorry, ik doe mijn best om het Nederlands Nederlands Knipoog te begrijpen/ juist te interpreteren ... Ik vrees dat er nog wel een aantal van die misverstanden zullen volgen ... Ben nu eenmaal een simpele Vlaamse Haha!

Nic

Re: hoe motiveer ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:59

Het belangrijkste wat ik heb geleerd van NH is het gebruik van mijn eigen lichaam en signalen.
Ik heb nooit een join-up gedaan want dat vind ik raar en verwarrend na zoveel jaar dat ik mijn paard heb.
Het gebruik van je lichaam en de signalen die je afgeeft, zijn niet alleen van nut bij je eigen paard, maar ook in de toekomst bij eventueel andere paarden die je gaat tegenkomen.
Ik vind dat het lezen van deze websites/ boeken mij stof tot nadenken heb gegeven over hoe ik nou eigenlijk de hele gewone, dagelijkse dingen doe:
meelopen aan touw: netjes aan een los touw achter me of ik skiënd erachteraan?
Los longeren dmv. mijn lichaamstaal:wat zeg ik nou eigenlijk tegen het paard met mijn lichaam?
Het leren vertrouwen in jou te hebben bij enge en/of vervelende dingen zoals afspuiten of langs enge dingen lopen etc.
Omdat gaandeweg de verhoudingen baas/paard duidelijker worden, ook voor het paard, is het plezieriger voor het paard om bij jou te zijn.
Boven alles heeft het paard het meeste behoefte aan duidelijkheid, of hij zijn rol (ondergeschikt of dominant) nou prettig vindt of niet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:11

het is dan misschien geen hond, maar je hebt toch graag dat hij plezier in zijn leven en zijn werk heeft! probeer idd veel andere dingen te doen behalve rijden. NH lijkt me idd ook zeker de moeite waard om te proberen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:12

oja, en het is zeker niet zielig, ik vind het alleen maar goed dat je er oevr na denkt hoe je hem kan motiveren. niets om je over te schamen ofzo!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:16

En hoe is ie als je eenmaal aan het werk bent? Is ie dan wel gemotiveerd of ook maar zo-zo? Mijn paard is een echte werker, maar van dat getut er omheen moet ze ook niet veel hebben. Lekker rossen doe ik haar geen plezier mee, want kennelijk is ze erg gevoelig op de huid. In de wei komt ze (inmiddels) wel weer naar me toe als ik haar roep, maar wel in een tempo van 'komen we er vandaag niet, komen we er morgen wel'. Clown

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 15:36

Monday schreef:
En hoe is ie als je eenmaal aan het werk bent? Is ie dan wel gemotiveerd of ook maar zo-zo?

Eenmaal aan het werk is hij vrij ... schizofreen Clown
Ik bedoel: de ene keer loopt hij zoals Bonfire (ik overdrijf Bloos maar ach, je begrijpt me wel) en de andere keer doet hij me denken aan een bejaarde koe (... niet dat er iets mis is met koeien... Knipoog )

In ieder geval is hij steeds zeer snel afgeleid. Het minste geluidje heeft hij gehoord, van het minste veranderingetje in zijn omgeving wordt hij lastig ... en dan moet hij daar altijd een heel drama rond maken.
Ik rijd bevoorbeeld in de winter in een kleine binnenpiste (al probeer ik het te vermijden en zoveel mogelijk buiten te rijden ... want die piste is echt klein en stoffig ook ...) Anyway: hij komt daar dus al een aantal jaartjes en toch schrikt hij nog elke keer van de poort Bloos

En er zijn nog van die dingetjes... opeens verschieten van de hond (die er al zo'n 5 jaar rondloopt Haha! ) Maar dat is zijn karakter, denk ik. Hij kan gewoon totaal niet tegen verandering. Vanaf het ogenblik dat er een KLEINE wijziging is in zijn omgeving (stal, wei, poetsplaats, ...) heeft hij het gemerkt en wordt hij er nerveus van ...

Maar op zich stoort me dat niet zo vreselijk: het is zijn motivatie (of liever: het gebrek eraan) dat ik niet fijn vind. Vooral omdat ik weet dat hij dus niet van zijn werk geniet ... en dat vind ik echt erg.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:51

hm...mag ik vragen hoe je hem rijdt? niet dat je slecht rijdt hoor, dat bedoel ik niet. maar rijd je wedstrijdgericht? rijd je altijd serieus?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:56

Als ik het zo lees komt bij mij de vraag op of jouw paard lui/ongemotiveerd is of gewoon vreselijk slim.
Hij verschiet van iets, maakt drama... maar wat doe jij dan? Doe jij met hem mee, of ga je stug door alsof er niets aan de hand is. Toen ik met mijn paard op mijn huidige stal kwam begon ze zich ook vreselijk aan te stellen, alles was eng, omdraaien in de bak, wegrennen. Dus ik dacht 'niet teveel vragen, ze is bang, ze moet wennen'.. Tot iemand me vroeg hoe lang ik nog van plan was haar de regels te laten bepalen. Bloos Vanaf dat moment heb ik net gedaan of ik gek was. Werken is werken en vrij is vrij. Op de dagen dat we werken, dan moet ze ook echt aan de bak. Meestal rij ik twee dagen fanatiek en dan heeft ze een dag vrij. Vrij is bij mij longeren aan een halster (rondslingeren dus) wel bewegen maar geen druk erop en lekker in de paddock of de weide.
Die regelmaat en duidelijk verschil tussen werken en spelen werkt voor ons perfect.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:07

ja, lastig, je moet eigenlijk eerst de oorzaak zien te vinden... of ze echt niet gemotiveerd is, of een spelletje speelt. pas dan kun je er echt iets aan doen.