Wat voeren jullie je twenters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Wat voeren jullie je twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:29

Ik ben zelf in het bezit van een twenterhengstje, daarom ben ik erg benieuwd wat jullie je twenters voeren, of wat een goed gemiddeld voerschema is voor een tweejarig paard...
Welk soort voer geven jullie je paard?

Mijn hengstje is ongeveer 1.50m groot en krijgt nu 2.5kg per dag verdeeld in:
's morgens 0.5kg Pavo Veulenbrok en 0.5kg Pavo Condition en
's avonds 0.5kg Pavo Veulenbrok en 1kg Pavo Condition.
Verder krijgt hij 's avonds een scheutje lijnzaadolie door zijn voer, staat hij de hele dag op de wei en krijgt hij 's avonds hooi bij...

Wat jullie?

ellepel

Re: Wat voeren jullie je twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:12

wij hadden veulens gewoon in de wei. en die kregen gras... en verder niks.
hoefde ook niet, 2 hectare land met veel goed kruiden en gras erin dus is genoeg.

teveel krachtvoer geven aan een jong dier is ook niet zo goed he?
te weinig niet, maar te veel ook zeker niet,dan groeien ze te hard en krijg je daar weer allemaal problemen mee....

die lijnzaad zou ik meteen mee stoppen,tenzij je echt heel weinig over hte voer gooit, maar hij heeft t echt niet nodig hoor, d'r zit genoeg in zijn brok.
nadeel van olie is ook nog es dat het de poep week maakt, en dan worden de darmen lui, zet maar weg, spaar je ook nog geld uit Knipoog

en waarom krijgt hij in hemelsnaam 2,5 kilo krachtvoer???
staat er helemaal geen gras in zijn wei ofzo?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:14

wij voeren aan de fries en boulonnais (trekpaard) gwoon gras, 2 handjes basisbrok (maximum!), en nu en danes een wortel of een brood,als er niet veel gras meer staat voeren we hooi bij, en in de winter voordroog
ze staan alletwee goed tot wat te zwaar.
aan onze shire jaarling voeren we een kilo speciale opgroeibrok.
en de volwassen belg redelijk zwaar in het werk krijgt een halve kilo voer.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:32

ik heb 2 frieze twenters
die staan dag en nacht op de wei (40 hectare land) Ze krijgen niets bijgevoerd. Als de op stal zouden staan savonds krijgen ze enkel hun stro. Het gras is zo rijk en ze zijn al gewoon goed nu en willen ze ook weer niet te vet hebben.

In de winter kregen ze wel bijgevoerd enkel we gaven ze geen veulenbrok maar basisbrok. Dan kregen ze dan een halve kilo. En stronden ze nog de rest van de dag op de wei. En kregen ze hooi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:07

Gras (weidegang dus), en 2 keer per dag een halve kg basisbrok. Verder heeft ze een mineralenliksteen tot haar beschikking.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 14:30

ellepel schreef:
wij hadden veulens gewoon in de wei. en die kregen gras... en verder niks.
hoefde ook niet, 2 hectare land met veel goed kruiden en gras erin dus is genoeg.

teveel krachtvoer geven aan een jong dier is ook niet zo goed he?
te weinig niet, maar te veel ook zeker niet,dan groeien ze te hard en krijg je daar weer allemaal problemen mee....

die lijnzaad zou ik meteen mee stoppen,tenzij je echt heel weinig over hte voer gooit, maar hij heeft t echt niet nodig hoor, d'r zit genoeg in zijn brok.
nadeel van olie is ook nog es dat het de poep week maakt, en dan worden de darmen lui, zet maar weg, spaar je ook nog geld uit Knipoog

en waarom krijgt hij in hemelsnaam 2,5 kilo krachtvoer???
staat er helemaal geen gras in zijn wei ofzo?

Er staan in totaal drie paarden in de wei, de wei is redelijk groot maar is ook onmiddellijk weer leeggegeten door drie paarden...
We hebben nu eenmaal niet zo veel grond tot onze beschikking dus moeten we ons behelpen met wat we hebben...

Hij krijgt 2.5kg omdat hij (zelfs met die hoeveelheid krachtvoer) ERG mager is, zoek mijn laatste topic op ITP maar eens, daar kan je een foto van hem zien.
Zelfs met die enorme hoeveelheid zijn z'n ribben lichtjes zichtbaar. Ik heb hem al op (bloed)wormen laten testen door de DA, zijn tanden laten nakijken en er is medisch niets met hem aan de hand, ik heb hem overlaatst nog een spuit Equimax gegeven maar hij blijft gewoon erg mager, wat moet ik dan?

Hard groeien doet 'ie niet, hij begint nu stilaan een beetje meer vlees op zijn ribben te krijgen dus ik hoop dat het nu eindelijk de goede kant begint uit te gaan...

Als je wil stuur ik je wel de meest recente foto's door die ik heb, kan je zelf zien dat 'ie het echt wel nodig heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:32

De ribben wat kunnen zien is helemaal niet slecht bij een paard in de groei Lachen

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:25

runningkawa schreef:
De ribben wat kunnen zien is helemaal niet slecht bij een paard in de groei Lachen

Weet ik wel hoor, maar Marido (mijn twenter) was op een gegeven moment een wandelend skelet, en dat is nu ook weer niet de bedoeling dacht ik... Knipoog

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:35

Mijn shetland twenter krijgt 'sochtends en 'savonds hooi. Samen met 2 anders shetlanders moet zij in totaal 3 plakken delen.
Verder krijgt 'sochtends en 'savonds een handje basisbrok.

Hierop doet ze het goed en wordt er ook helemaal niet dik van, ik kan nog steeds haar ribben lichtjes zien.

Staat ook verder niet in een weiland maar in een ruime paddock met houtsnippers.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:38

Dan als die mager word kun je hem beter goed hooi geven ipv brok. Brok is krachtvoer.
Mijn twenter krijgt telkens elke dag een stuk wei bij. Ze lopen dus steeds in een verdeelde wei dat telkens weer een stuk kan groeien en ze niet in 1 keer heel veel eten.
In de winter krijgt ze gewoon goed vol hooi.

Maar als ik jou was haal hem maar van het brok af. Op veulenbrok hoeft ook niet in principe. En gooi hem op goed hooi of kuil o.d.
Mijn twenter heeft magere en dikke tijden Knipoog

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:39

mijn twenter merrie krijgt overdag weidegang en ze krijgt 1.5kg brok per dag. 's nachts staat ze op stal.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:08

mijn twenter loopt 6 - 8 uur op de wei en krijgt op stal nog hooi en 3/4 basisbrok. Wanneer hij gewoon op stal staat zonder wei, krijgt hij 4x daags hooi en 2kg basisbrok..

Net wat Faniek al zij, goed ruwvoer geven ipv krachtvoer.. Kuilgras wil ook nog wel eens helpen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:20

Mijn twenter staat 24/7 (ook in de winter) op het land (zo'n 1,4 Ha totaal). Ze staan met z'n 2-en (tinkers). Hebben verder onbeperkt hooi en een enorme inloopstal met stro en er hangt een vitamine-/mineralenblok. Soms krijgen ze peen of appel extra of een klein beetje slobber (handje). In de winter krijgen ze een volle hand Kruidenmuesli van Equiral (weinig eiwitten).