Mooie rechte manen, DE tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Mooie rechte manen, DE tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:04

Ik ben echt een manenkluns Bloos
Manen trekken, manen knippen, uitdunnen, ik kan het dus gewoon niet. Met als gevolg dat mijn beide paarden er als twee halvegare bij lopen met hun Coupe de Wanhoop.
Ik krijg het dus echt niet goed en ik ben bang dat hoe meer ik er nu aanzit hoe erger het word. Het ene paard moet zijn manen wat langer ivm knotjes voor wedstrijden, de ander durf ik nu helemaal niet aan te komen, ze zijn nog redelijk gelijk.. Wie heeft DE ultieme tip om ervoor te zorgen dat het volgende keer wél goed gaat?

Elanor

Re: Mooie rechte manen, DE tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:18

Als ze langer moeten: gewoon niet aanzitten en wat antiklit inspuiten.
Trekken gaat zo: borstel manen goed uit. Pak een plukje. Hier zit je je kammetje in, en dan haal je hem een paar keer naar boven. Dan krijgje dus een soort propje met de wat kortere manen, terwijl je de langste nog in je hand hebt. (hoop dat je dit snapt). Dit plukje wikkel je om het kammetje heen en dan: trekken.
Zo doe je dus de hele manenkam. Als er dan nog plukken uitsteken trek je die nog een keer.
Als het niet meteen lukt: maakt niet uit! Het groeit wel weer bij en door te doen leert men!
Succes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:24

ik weet wel hoe ik manen moet trekken Haha!
Maar ik kan het dus gewoon niet..
Ik heb zat de tijd gehad om te oefenen (ook op dressuurstallen gewerkt waar ik dit moest doen en daar deed ik héél lang over) en bij mijun eigen paarden. Maar het lúkt gewoon niet.. zo frustrerend Bloos

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:28

manen trekken mischien,

Knippen lukt bij mij nooit recht Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:35

Ik zou zeggen, een goed begin is het halve werk, dus laat eerst iemand het doen waarbij het wel goed gaat. Kijk en let goed op. Met een goede basis is het gemakkelijker om het bij te houden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:38

angela, je bedoelt dat iemand die het kan bij mijn paarden de manen een keer fatsoeneer zoudat ik bij kan houden.. Dat zou helemaal super zijn.. Het probleem alleen is dat ik m'n paarden aan huis heb en geen stalgenootjes Haha!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:05

zet een oproepje op bokt Haha!
moet dan vast wel lukken!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:20

Ik kon het ook absoluut niet. Mystery liep regelmatig met een AVRO kapsel in het rond. Clown Toen heb ik bij de divoza een mesje gekocht die je er langs haalt. Dit werkte voor mij echt super.

Nu heb ik een fjord en moet ik de manen knippen. Ik vind het echt een Kl*te klusje om het maar even zo te zeggen. De laaste keer ging het vrij snel en ook wel goed, maar sta er vaak zo met te pielen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:20

zie dat je al een oproep geplaats heb bij GZ Haha!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:41

probeer het eens met deze....

Afbeelding

manen trekken ben ik ook een ramp in, maar met dit lukt het zelfs mij!! Is maar 5 euro maar voor mij DE oplossing, je snijd gewoon plukjes weg en je kan gewoon hele kleine plukjes nemen... werkt echt geweldig!! Ja

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:49

Afbeelding
Afbeelding
Beetje verwaait Tong uitsteken

Maar ook niet super recht,maar recht zat voor moi Tong uitsteken.
En tips euh knippen Vork Clown

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:46

heb je dat geknipt? ik dacht dat het altijd veel dikker was.. maar het ziet er wel super netjes uit. ik trek het ook altijd maar dan als ik het doe doe ik het zo en zo kort dat het de komende 4 maanden niet meer hoeft. heb er ook zo'n hekel aan.
en ik kan het ook voor geen meter..( mijn paard heeft aan allebij de kanten even veel manen) dat is dus extra werk..

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:53

Ja ik knip het gewoon kam alles omhoog hou het zo vast met de kam en knip gewoon af en dan valt het naar beneden Tong uitsteken

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:07

Ididit schreef:
probeer het eens met deze....

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... .jpg[/img]

manen trekken ben ik ook een ramp in, maar met dit lukt het zelfs mij!! Is maar 5 euro maar voor mij DE oplossing, je snijd gewoon plukjes weg en je kan gewoon hele kleine plukjes nemen... werkt echt geweldig!! Ja

Dit mesje werkt bij mij niet, alleen maar op m'n zenuwen Knipoog Ik ben ook een kluns in manen trekken, en mijn paard laat het ook niet toe, maar de laatste keer heb ik een solocomb van iemand geleend en dat is een ideaal (wel nogal duur) ding!

Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:28

Ik knip ze altijd en als de manen te dik zijn dan trek ik ze eerst een stukje en dan verder bijknippen.

Heb je een voorbeeld van je coupe wanhoop want dan is het makkelijker advies geven, er kan nu zoveel fout zijn gegaan.

Wat ik zelf in ieder geval doe is de onderkant net is korte knippen dan vallen de manen er mooier overheen en zijn ze gemakkelijker recht te knippen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 11:09

hier de enige foto die ik op dit moment hebt NA mijn poging..

Afbeelding

De manen zijn dus zeker nog een handbreedte lang.. en het ziet er zo raar uit..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:00

Het ziet er idd raar uit.
Zijn de manen erg dik?
En hoe meet je de handbreedte? Vanaf het begin van de manen of vanaf de onderkant manenkam aan de kant waar ze hangen?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:06

hihi ymke schaam.....haha ik kom je wel een keertje helpen want zó kun je je echt niet vertonen op de clubles!! GRAPJE! Als je ze recht omlaag wil hebben moet je ze even nat vlechten (geen knotjes maken) en een dag laten zitten. Meestal hangen ze daarna mooi naar onder doe ik ook altijd als ik ali de manen heb getrokken/geknipt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:20

in het midden zijn de manen behoorlijk dik, aan de voorkant bij zijn hoofd en achter bij zijn schoft juist weer niet.
De handbreedte reken ik altijd als ik zijn manen tegen zijn hals aandruk. Duidelijk mag zijn dat ze bij de schoft geen handbreedte meer zijn, maar in het midden nog wel..

Het is gewoon geen gezicht Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:13

De fout maak je door de manen naar beneden tegen de hals te drukken.... dan houd je vooral bij natte manen geen handbreedte meer over als de manen droog zijn en krijg je polletje piekhaar manen.

Ik maak ze nat, en dan echt drijfnat..... dan vlecht ik ze tot die lengte dat ik prettig vind om er nette knotjes van te vouwen...
en ongeveer 1 cm onder het stiekje knip ik ze af Bloos
Dan een dag later de vlechtjes eruit en bekijk ik mijn kunstwerk Haha!
pak ik een wat grovere kam en een schaar en werk het eventueel wat bij als het nodig is.

Is niet de manier uit het boekje maar de manen zijn redelijk op maqat en keruig te vlehten.

Uitdunnen doe ik met diezelfde schaar en een wat grovere kam.
Ik neem dan een pluk en toupeer die tot er een paar sprietjes over blijven en die knip ik op ongeveer 2/3 af.. kam de manen weer glad en doe het nog eens....

ben een lei in het uitleggen, maar kan eventueel van de week foto's ter illustratie Haha!

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:25

Ik knip de laatste tijd de manen bij met een uitdunschaar (trekken duurt bij mij ook 3 uur Haha! ). Ik haal dan de kam er door (manenkammetje) en op de gewenste lengte knip ik langs de kam af. Soms blijft het trouwens nog raar dan hoor, want de manen bij mijn paard 'springen' op sommige plekken gewoon meer.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de ervaringen met zo'n mesje. Hoe ziet het eindresultaat eruit, worden de manen dan niet heel 'bot' afgesneden, dat je heel erg ziet dat je ze niet getrokken hebt dus?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:26

Ik knip de manen (droog, niet nat) tot de gewenst lengte en dan doe ik de onderkant met de uidunschaar. Ziet er niet geknipt uit, ik heb al vaak gehoord van mensen hoe ik zo mooi manen kan trekken, nou niet dus Clown

Ik kan niet trekken en bovendien houdt mijn paard dan geen manen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:22

haha topic na aanleiding van times der fantastische manen Haha!

Afbeelding

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:09

vonneke schreef:
haha topic na aanleiding van times der fantastische manen Haha!

Ik mis waarschijnlijk iets Bloos (ken geen topic of snap je opmerking niet), maar dit is geknipt toch Vonneke?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:21

haha.. ik had gereageerd in haar topic dat de manen van haar times zo mooi recht waren Haha!