problemen bij hoofdstel omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

problemen bij hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:32

hey ,

ik heb een vraagje Bloos :

Bij ons op de manege staat een paard , echt een leuk paardje enz.
MAAR als je zijn hoofdstel wil indoen, begint hij met zijn hoofd te schudden en probeert hij alles uit zodat je dat bit niet in zijn mond krijgt en als je het bit er dan uiteindelijk in hebt gekregen en het kopstuk rond z'n oren moet doen , moet je het heel snel doen , anders begint hij te stijgeren , hij panikeert dan percies .
ik krijg het tegenwoordig wel aan zonder grote problemen, maar moet hem dan wel kalmeren en die dingen. vele beginners , zelf gevorderden hebben hier nog problemen mee.

Nu dacht ik dat hij miss iets aan zijn oren had omdat je amper zijn hoofdstel om zijn oren krijgt ( hoofd schudden , stijgeren , ...)
maar dat kan het niet zijn , want je kan aan zijn oren aankomen.
Dus dacht ik iets in zijn mond en heb dit dan ook nagekeken , maar zag niets verkeerd (zover ik er iets van weet ) .
pfff , ik denk niet dat het een gewoonte van het paard is , dat zie je gewoon .

Enig idee wat het kan zijn ?

Alvast bedankt Pling

roosbananas

Re: problemen bij hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:33

sorry dat het zo moeilijk is uitgelegt .. het is namelijk moeilijk uit te leggen Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:35

heeft hij wel een passend bit dan en een fijn zittend hoofdstel?
dus ook zonder scherpe dingetjes ofzo..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:17

Ik zou op de manege is vragen waarom dit paard het doet, en hoe je het het beste kunt aanpakken. Ik neem aan dat de instructeur het zonder problemen voor elkaar krijgt, anders vind ik het niet echt een geschikt paard voor de manege...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:27

ik had een paard die je niet aan de oren kon komen. Had een halster om met gesp en het hoofdstel iedere keer voor het rijden uit elkaar halen. Clown
Kopstuk van boven over de oren schuiven en dan de bakstukken weer monteren, een heel gedoe Haha! .

Misschien kan bij dit paard ook wel zoiets als je maar weet waar hij bang voor is..

Bij het paard van mij was het na een paard maand over, later had ze zelfs met stang en trens hoofdstel geen paniekaanvallen meer Tong uitsteken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:34

Ik ga met trisca mee.. Ik heb zelf ook een paardje gehad, die dit deed, omdat toen ze nog in de manegelessen liep, hebben ze haar een keer met een te klein hoofdstel laten lopen, omdat haar eigen hoofdstel kwijt was.. Wat als gevolg had, dat je dus bijna het hoofdstel niet meer om kreeg.. Alleen mensen die ze echt vertrouwden konden met moeite een hoofdstel omdoen..