Lavendel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karamell

Lavendel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 14:13

Mijn moeder zou graag lavendel naast de paardenwei zetten, omdat dit insecten zou weghouden (niet dat we verwachten dat we insect-vrije wei gaan hebben, maar verminderen is al leuk).
Nu had ze graag dat ik voor de zekerheid op bokt even vroeg of lavendel schadelijk kon zijn voor paarden. Knipoog Dus bij deze

klomp

Re: Lavendel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:08

geen idee misschien dat dit bij medisch hoort en daar meer antwoord krijgt??

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:12

Lavendel is giftig voor konijnen en veel andere huisdieren, dat weet ik wel.
Maar of het voor paarden giftig is, weet ik niet zeker, ik gok van wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:25

Lavendelolie wordt door de paardendrogist aangeprezen als rustgevend en verzachtend voor uitwendig gebruik. Ik kan niets vinden over inwendig gebruik (of als hij het zou eten)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:30

Probeer eens of de paardendrogist je kan helpen, vaak zijn ze heel behulpzaam en weten dit soort dingen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:32

Maar kan ze het anders niet zo zetten dat ze er niet bij kunnen als ze in de wei staan? Je kan anders ook even kijken met een paar sprieten lavendel of ze het eten. Als ze hun neus ervoor optrekken hoef je er ook niet bang voor te zijn.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:44

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:46

Kyona schreef:
Maar kan ze het anders niet zo zetten dat ze er niet bij kunnen als ze in de wei staan? Je kan anders ook even kijken met een paar sprieten lavendel of ze het eten. Als ze hun neus ervoor optrekken hoef je er ook niet bang voor te zijn.

Ik zou er zomaar niet van uitgaan dat paarden planten niet eten als die giftig voor ze zouden zijn.....

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:48

''ALs er shampoo is en appelazijn met lavendel denk ik niet dat het schadelijk is.''

Dat is uitwendig gebruik.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:50

Indien we het zetten zouden ze er helaas sowieso aankunnen...dus ben liever eerst zeker ^^

Uitwendig kan het inderdaad geen kwaad, vraag is inwendig Knipoog
Maar als het giftig is voor konijnen gok ik waarschijnlijk voor paarden ook wel?

Allesinds al hartelijk bedankt voor alle antwoorden Afgod
en ook bedankt voor de tip van de paardendrogist, zal daar ook eens kijken

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:56

shampoo kan toch in ogen komen en in de mond/geslachtsdelen van paarden?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:31

mayo_horses schreef:
shampoo kan toch in ogen komen en in de mond/geslachtsdelen van paarden?

Als ik mijn paard was, zorg ik er wel voor dat het daar niet komt.
Lijkt mij dus niet Knipoog.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:45

Ik denk niet dat het giftig is of dat ze het eten, maar vliegen op afstand houden doet het zeker niet. Er komen juist insecten op af! Je kan dan beter citroenmelisse naast de wei zetten, of een walnootboom waar ze niet van kunnen eten.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 21:35

Bedankt voor de links, evitatinkle Afgod

En aantrekken, [***]? Wij hadden juist gehoord/gelezen dat het ze op afstand zou houden. Allesinds bedankt, zullen het nogeens nakijken ^^

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:42

De Lavendel is vooral bekend vanwege haar zachtzoete zomergeur, waar ook de bijen zo van houden. Al in de oudheid werd de plant daarom gebruikt als middel om vieze geuren te verdrijven en het lichaam en de kleding een aangename uitstraling te geven. Maar de geur werd beslist niet alleen cosmetisch toegepast. Sinds de Grieken en Romeinen legde men namelijk twijgjes Lavendel tussen de kleren om luizen te verdrijven. Vooral in de Middeleeuwen was dat een nuttige zaak en werd ook rijkelijk Lavendelwater gesprenkeld in huizen en straten tegen de ondraaglijke stank en de insecten, maar ook om de hoofdpijn te verjagen die de mensen door de stank opliepen. Zelfs bij epidemieën zoals de pest werd Lavendel toegepast vanwege de antiseptische werking, al werd dit bacteriedodende effect in die tijden natuurlijk nog niet zo benoemd. Hoe de Middeleeuwer wel keek naar de Lavendel blijkt uit de tekst van de bekende non en geleerde Hildegard van Bingen in haar twaalfde-eeuwse boek Natuurkunde: 'De echte Lavendel is warm en droog, omdat hij weinig sap heeft. Hij heeft voor de mens geen nut als spijs, maar heeft wel een sterke geur. Als een mens die veel luizen heeft vaak aan Lavendel ruikt, sterven de luizen. En zijn geur maakt de ogen helder, omdat hij de kracht van zeer sterke en ook de nuttigheid van zeer bittere specerijen heeft. En daarom vangt hij veel kwaad weg en worden de boze geesten afgeschrikt.'

Volgens Hildegard kun je Lavendel dus niet als voedsel gebruiken en we mogen aannemen dat de Middeleeuwers haar alleen als geneesplant en cosmetische plant hebben gebruikt. Pas later, zoals in onze tijd, zijn we Lavendel ook gaan toepassen in onze gerechten. De bloemen en blaadjes zijn lekker in stamppot, salades, dressings, fruitdesserts, maar zijn ook in wijn, azijn en jam te gebruiken.

Je kunt de plant, of de olie van Lavendel, ook in de kleren of tegen de huid wrijven om zo vliegen te verjagen. Wrijf je de vacht van honden of katten in met Lavendelwater, dan helpt het tegen ongedierte.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 23:04

Fantastisch! Dankjewel Tinkelbel Afgod